L

lady2

Kan en artroshäst bli hjälpt av blister t. ex cedar oil? Aldrig hört, bara en tanke jag fick.:laugh:

Sv: blister

Nu är jag ingen expert, men jag skulle iaf satsa mina pengar på att blistring INTE har ngn som helst effekt på en led...

En blistring framkallar en lokal inflammation i huden vilken sägs skall påskynda läkning av tex senskador. Blistring är ngt som man skall vara oerhört försiktig med och man bör besitta ordentliga kunskaper om detta för att inte istället orsaka skada. Blistringsskador är väldigt smärtsamma för hästen och kan i värsta fall till och med orsaka bestående men.

Är man det allra minsta osäker på processen - låt bli!

Men varför blistrar travtränare kotleder och knäleder på sina hästar?

Jaadu, det kan jag inte svara på. Jag förutsätter att det finns en vettig anledning till blistringen (hemskt vore annars), men vilken det är kan jag tyvärr inte svara på. Pröva att ställa frågan i travforumet, de kanske kan svara bättre :)

Jag skulle ALDRIG blistra en häst av någon som helst anledning. Gör väldigt ont och har ingen bevisad verkan.

Jag är verklligen ingen expert men om jag fattat rätt är blistring ett sätt att öka blodgenomströmningen lokalt och på så sätt få till en läkningsprocess. Jag är tveksam till om det skulle hjälpa en atroshäst, men andra vet säkert bättre. Leden är ju redan sliten och läker inte som tex en mjukdel kan göra.

Blistring tillhör samma tid som man red med papphjälmar, det förgågna.
Vi pratade om blistring i går på en lektion med en vetrinär som sa det att blistring inte har någon effekt. Skulle aldrig blistra min häst.

Blistring är en tveksam metod, tycker jag. Nyttan av behandlingen måste vägas mot det lidande den orsakar. Det är ju inte direkt nåt man lär sig på vet högskolan, personligen trodde jag att det klassades som djurplågeri?

Artros ( benpålagringar inne i/runt leden) kommer inte att försvinna med hjälp av värmen från en akut hudinflammation. Huruvida det skulle kunna ha effekt på en lindrig ledinflammation av annan genes låter jag vara osagt. Det fungerar väl som ett riktigt skarpt liniment, antar jag.

Ja för det första ska man ju inte eftersträva blödande öppna sår, det är inte det blister handlar om.
Varför använder man vanliga liniment? För att öka blodcirkulationen och få värme i området (ben eller muskler). Blister är ju samma sak fast starkare, och gör man fel blir effekten smärtsam.
Jag tycker blister kan vara bra, om det utförs av en som vet vad den gör, och i min mening kan det inte läka skador, däremot förebygga till viss del genom att man går på till exempel en kotled som börjar bli lite gallig. Men att blistra bort en hälta som redan "brutit ut" tror jag inte på.
Vissa veterinärer ratar blister fullständigt, andra rekommenderar det. Det finns nog lika många åsikter som hästfolk. Det jag tycker är synd är att många förknippar blister med blödande brännsår. Det är ju ungefär som att förknippa sadlar med trycksår eller bandage med tryckskadade senor.

Vilka symptom?
Vilket medel?
Hur ska det enl vet utföras?

Palpations ömhet vid ligamentinfästningar tex.
Cedar brukar funka bra.
Annars underhusblister vid knäled tex. fast det undviker jag i mesta möjliga mån.
Hur det ska utföras? Gnuggas in lätt, torka bort överflöd så det inte rinner?
Kan man göra på så många olika sätt?

Fått bra resultat med den ordinationen

Har oxå fått bra resultat av "vanlig blistring" av knä, kotor och hovled, samt även inga resultat alls...

Ja, jag har som sagt ingen erfarenhet alls av blistring, så tack för infon! Jag har dock sett resultatet av misslyckade blistringsförsök och blivit avskräckt. Rätt utfört låter det ju mest som en ordentlig linimentkur? Som - vad jag förmodar - inte ska ge några hudskador?

Ja, jag har som sagt ingen erfarenhet alls av blistring, så tack för infon! Jag har dock sett resultatet av misslyckade blistringsförsök och blivit avskräckt. Rätt utfört låter det ju mest som en ordentlig linimentkur? Som - vad jag förmodar - inte ska ge några hudskador?

Så lite :)
Jag har oxå sett misslyckade försök.. det värsta någonsin var en färsk amatör som fått tipset blistra..
Jag vet inte vart komunikationen brast, för amatönren hade blistrat hela benen runt om och det var vätskande såt o skorpor och ben som telefonstolpar. Det var det absolut värsta jag sett :cry:
Han måste verkligen ha gnuggat sig blå :mad:

Sen en häst på 80-talet som var franskblistrad o sen duschad... var bara sörja. :cry:

Ja, jag skulle nog säga som en starkare liniment kur, som ger värme o viss svullnad och ska inte ge sår!
Och handen på hjärtat inget hästen ska ha ont av.

Själv har jag en häst så känslig att hon blir blistad av radital..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka