Blir trött på att luncha pållarna...

Empalie

Trådstartare
Idag blev jag så förbannad. Jag skulle luncha pållarna och de står som vanligt och väntar vid grinden. Hästarna är en fjording och ett halvblod, världens kompisar ialla väder men idag så går jag utanför hagen en bit innan jag slänger till dem höet och de fullständigt brakar loss mot varann. Fjordingen sparkar mot halvblodet och träffar på bogen. Var glad att han kom så högt och täcket skyddade.
Halvblodert blir skitförbannad ränner efter fjordingen biter i manken och slår, träffar inte. Nu är jag så j*vla trött på detta att det alltid ska bli en livsfarlig cirkus när man ska luncha...uscha, ngn som har några tips.
Vi lunchar ungefär samma tid varje dag, vi går ofta med skottkrra in och spö men då det är så lerigt har jag tagit en balja i famnen. Hästarnaär annrs kolugna och supersnälla även mot varann.....

Sv: Blir trött på att luncha pållarna...

Ger du höet i olika högar en bra bit från varandra? Det framgår inte riktigt - men det är ju annars så man undviker bråk. OCH att ge dem i "rätt" ordning (=rangordning).

Jojo visst ger jag dem i högar men när de väl fått sin lunch är det helt lugnt de står och äter tillsammans och är bästa vänner det är innan som ä problemet. Jag skulle behäva en makaper som kunde slänga ner det ovanför dem:)
Tips tack!

Det låter som om pållarna är rätt hungriga vid lunch. Det är nog därför det blir sån "katastrof" när väl höet kommer.
Jag hade löst det genom att lägga ut rätt mycket hö vid utsläppet på morgonen, så att det varar länge och så det nästan är lite kvar vid lunch, då tror jag inte det blir bråk sen när du lägger ut hö vid lunch för hästarna är inte lika hungriga.

så är de i de stallet jag är i med, livsfarligt att gå in till dom sparkande galningarna som är hur bra kompisar som helst annars.

jag har gjort så att ja tar ut den som sparkar mest och sen lägger jag ut höt och sen leder jag in den andra igen, då är de inget bråk o man riskerar inte att bli nersparkad.

och dessa hästar beter sej såhär oavsett hur mycket hö dom fått innan, men fri tillgång hade nog lugnat ner dom.

Vi slänger alltid in höet från utsidan, fast det går nästan bara om man har ganska fasta "kakor" så att man kan kasta utan att allt flyger iväg. Det är en bra metod för då slipper vi gå in och iskera att hemna mellan bråkande hästar (det är en ganska stor flock) och detgår snabbare eftersom man slipper ta sig igenom grinden.

fast hästarna bråkar ju fortfarande även om man inte utsätter sej själv för fara.

fast om de går fortare att fodra så hinner kanske inte hästarna börja bråka heller.

Det låter som om pållarna är rätt hungriga vid lunch. Det är nog därför det blir sån "katastrof" när väl höet kommer.
Jag hade löst det genom att lägga ut rätt mycket hö vid utsläppet på morgonen, så att det varar länge och så det nästan är lite kvar vid lunch, då tror jag inte det blir bråk sen när du lägger ut hö vid lunch för hästarna är inte lika hungriga.

Tror oxå att hunger är problemet. Våra hästar får mat morron och kväll. Och då finns det kvar av det som vi gav måltiden innan. Öka högivan för varje måltid..

Nej precis. Att det går snabbare gör mycket. Dessutom är i alla fall våra pållar beredda på att de får sin mat på rad utmed staketet så även om de bråkar och håller på så ordnar de sig någorlunda på en rad så att de kan börja äta med en gång. Sen tror jag liksom flera andra i denna tråden at det kan ha med hunger att göra, mittförslag är ju bara ett alternativt sätt att utfodra på. Man ska ju komma ihåg att hästar är skapta för att äta lite och ofta, om det inte finns tillräckligt mycket gräs för att hålla dem sysselsatta är det bättre att lägga ut lite hö vid utsläppet.

säger som de svarat ovan, hästarna verkar väldigt hungriga.
Jag har alltid gjort som så att dom fått kraftfodret inne i boxen och Höet ute i hagen, för att dom ska hålla sig länge så är det bättre att öka högivan på morgonen så de står sig lite längre och du kommer troligtvis slippa det här problemet.

Finns nog bara en lösning.

Ge mer grovfoder, se till att d har ständig sysselsättning och slipper bli så hungriga som de är nu. Vill du inte ge mer hö så ge halm. men enklast är att ge mer hö och dra ner på eventuellt kraftfoder för att slippa att hästarna kanske blir överviktiga.

/M

Allmänt kl

Jag förstå inte? hur kan ni acceptera att hästarna bråkar när människor är i hagen:confused:

Det skulle jag aldrig tillåta, jag går in med hö´t, hästarna får snällt vänta tills jag är klar och har lagt ifrån mig hö´t i lådorna.

Jag är högst i rang och ingen annan får ta "mitt" hö.

Sen låter det som om de är extremt hungriga, men det ursäktar verkligen inte att de gör som de gör, hade det varit ledarsto´t de hade gjort så emot så hade de åkt på mycket stryk:crazy:

Gör klart för hästarna vem som bestämmer, att ta med spö in i hagen låter ju inte klokt:eek:

Tycker även jag det låter som du har långt mellan fodringarna och därmed är hästarna ganska hungriga då du väl fodrar. Det är ju ett vanligt problem. Hungriga hästar och hästbråk när man fodrar. endera ger du rejält, kanske fri tillgång, eller ger du tätare mål. Fri tillgång är ju hur underbart som helst...harmoniska, glada och mätta hästar.

I förra stallet var det jättemycket bråk när man skulle fodra. De fick alldeles för lite mat, så de var hysteriska. Vi flyttade pga av det och på nya stället är det mycket lugnare vid fodring och hästen mår mycket bättre.

Herrejösses, hur kan du acceptera att hästarna bråkar o sparkar när ni är inne i hagen?

Jag har 6 hästar i min hage, inte en enda av dom skulle ens komma på tanken att sparka mot mig eller varandra så länge jag befinner mig i hagen, jag är mao flockledaren

Tycker det låter som om hästarna har fått lite väl mkt frihet o för lite mat.

även om dom inte medvetet sparkar mot männsikor så kan man råka bli sparkad endå.

min häst sparkar aldrig mot människor men åt dom andra hästarna vid maten och de är lätt att man råkar bli sparkad när man är i mitten av alla hästar.
sen tar aldrig hästarna höt heller från människorna..men de hjälper ju inte när dom sparkar mot varandra.

Tycker även jag det låter som du har långt mellan fodringarna och därmed är hästarna ganska hungriga då du väl fodrar. Det är ju ett vanligt problem. Hungriga hästar och hästbråk när man fodrar. endera ger du rejält, kanske fri tillgång, eller ger du tätare mål. Fri tillgång är ju hur underbart som helst...harmoniska, glada och mätta hästar.

Spelar väl ingen roll hur långt man har mellan fodringarna? Bara de får tillräckligt. I mitt stall ger vi hästarna mat 2 gånger om dagen. Morron o kväll. Ingen bestämmd tid.

De får så de klarar sej över dagen. Ingen hets då vi ska ge dem. Min har aldrig ätit upp maten då jag kommer till kvällen eller morron. De andra står o gosar medans jag fixar medmaten.

Har samma problem som du!!:mad:Inte kul.Jag har följt tråden med spänning och visst fri tillgång på hö låter underbart,men mina hästar skulle rulla fram då:crazy: Har en fjording och en korsningsponny.
Nu har jag fått ett bra tips om att lägga ut hela dagens hö på morgonen+ Massor med halm så de har nåt att pilla med hela dagen utan att bli för feta.Alltså mat två gånger per dag.Morgon och kväll.Men ändå mätta hästar.Låter vettigt för mig iallafall.Ska hämta hem halm idag så får jag se hur det går:bow:

Jag brukar tänka så att när jag är i hagen/i närheten får hästarna inte bråka, eftersom det är jag som är högst i rang av dem. Då är det jag som bestämmer och då vill jag inte ha något bråk.

Så om de börjar bråka kör jag bort dem från mig och visar att nu är det jag som bestämmer! :)

Men försök ge hästarna ordentligt med hö så att de inte är vrålhungriga när du kommer, för det är ju inte bra för dem heller.

Har samma problem som du!!:mad:Inte kul.Jag har följt tråden med spänning och visst fri tillgång på hö låter underbart,men mina hästar skulle rulla fram då:crazy: Har en fjording och en korsningsponny.
Nu har jag fått ett bra tips om att lägga ut hela dagens hö på morgonen+ Massor med halm så de har nåt att pilla med hela dagen utan att bli för feta.Alltså mat två gånger per dag.Morgon och kväll.Men ändå mätta hästar.Låter vettigt för mig iallafall.Ska hämta hem halm idag så får jag se hur det går:bow:

Släng in grankvistar oxå.. Brukar kunna vara kul.. Det får min tjej lite titt som tätt. Nåt gott att gnaga på o kasta runt i hagen.

Finns många som har fri tillgång till fjordingar bye the way. Motionera massor och mindre foder på sidan av. Annars är nog halm en bra lösning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka