Blir trött på att luncha pållarna...

Sv: Blir trött på att luncha pållarna...

Jamen va f*n det är ju inte mig de bråkar på, de rör inte mig. Det är ju varandra.

Mer grovfoder och tätare fodringar är lösningen (om du inte kan ha dem på fri tillgång?!)!:idea:

Jo jag brukar göra det också ibland.Det brukar vara uppskattat:bow:
För tillfället går de i en skogshage(så himla lerigt i den andra:eek:)
Så de har rätt så kul iallafall att gå och gnaga på alla kvistar och rötter som de hittar.

Det är ju just det som är problemet den här årstiden;motionen!!!
Och när man jobbar 9-10 timmars dagar är det oftast mörkt då man kommer hem,så man vill ju inte rida sååå långa sträckor i mörker och då mest i skritt.Sån är jag iallafall,sen vet jag att de finns de som kör för fullt om det sen är mörkt eller inte.Men jag är för feg för det så halm blir nog en bra lösning för oss:)Och kraftfoder får han endast tre nävar+mineraler en gång per dag så där kan jag inta minska så mycket.

Idag blev jag så förbannad. Jag skulle luncha pållarna och de står som vanligt och väntar vid grinden. Hästarna är en fjording och ett halvblod, världens kompisar ialla väder men idag så går jag utanför hagen en bit innan jag slänger till dem höet och de fullständigt brakar loss mot varann. Fjordingen sparkar mot halvblodet och träffar på bogen. Var glad att han kom så högt och täcket skyddade.
Halvblodert blir skitförbannad ränner efter fjordingen biter i manken och slår, träffar inte. Nu är jag så j*vla trött på detta att det alltid ska bli en livsfarlig cirkus när man ska luncha...uscha, ngn som har några tips.
Vi lunchar ungefär samma tid varje dag, vi går ofta med skottkrra in och spö men då det är så lerigt har jag tagit en balja i famnen. Hästarnaär annrs kolugna och supersnälla även mot varann.....

Det finns flera alternativ.

Fri tillgång på hö.
Fri tillgång på halm.
Grindöppnare till mathage, så behöver ingen människa komma i närheten. Eller flera grindöppnare, så får de ännu oftare.
Oavsett HUR man gör, måste man på allvar se till att de verkligen får i sig tillräcklig mängd grovfoder per dygn.

Vill man inte ger mera hö kan man lägga ut halm, granar och kvistar i hagen som de har att äta. Då brukar det inte bli sån kalabalik vid fodring.,

Jamen va f*n det är ju inte mig de bråkar på, de rör inte mig. Det är ju varandra.

Ja det är det jag menar, de ska veta att de inte ska bråka när människor är i hagen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Endel hästar har ju inte respekten för människor när de kommer hit heller, då får man flytta på dem från maten så att de förstår att när jag är klar så kan de äta.
Det handlar om att uppfostra sina hästar så att man kan gå säkert i hagen.
För mej är det självklart att jag ska kunna gå igenom hagen med en hink eller en höpåse utan att riskera livet.
De respekterar ju inte dej om de börjar bråka trots att du kan hamna imellan, så skulle de aldrig gjort om det hade varit en hästledare som kunde kommit emellan.

Och du behöver inte vara otrevlig och svära åt mig.

Det är ju just det som är problemet den här årstiden;motionen!!!
Och när man jobbar 9-10 timmars dagar är det oftast mörkt då man kommer hem,så man vill ju inte rida sååå långa sträckor i mörker och då mest i skritt.Sån är jag iallafall,sen vet jag att de finns de som kör för fullt om det sen är mörkt eller inte.Men jag är för feg för det så halm blir nog en bra lösning för oss:)Och kraftfoder får han endast tre nävar+mineraler en gång per dag så där kan jag inta minska så mycket.

Ja jag rider inte alls. Hovis kommer i morron.. Den blöta vintern har fått henns strålar att flagna/lossna.

Och mörkret skrämmer mej inte. Bara jag har min pannlampa. Men takten minskas nog. Inte så mycket galopp. Skritt o lite trav.

Låter bra med fodret.;)

Hästarna har inte klarat ut vem som är ranghögast och det är inget du kan hjälpa dom med. Dom löser det till slut själva vilket kan vara våtdsamt och skrämmande. Jag skulle se till att dom absolut inte har broddarna på tills du får lugn i hagen. Du kanske tom måste sko av.
Fortsätt att fodra som du gör tills du ser vem som är ranghögast sen fodrar du den hästen först och håller den från dig (med spö om det krävs) och sen den andra.

Min erfarenhet och det var därför jag skrev *långt mellan fodringarna* är att folk INTE ger tillräckligt så det räcker. Oftast en liten tuss, som ätes upp på knappa timmen. Visst vet väl jag att man kan ha typ bara 2 fodringar/dag bara man ger tillräckligt. Men det verkar inte som TS gör det, därav hästbråkena som uppkommer i samband med mat.

Hos oss funkar det kanonbra att ge hö i normalmängd och blanda ut med halm. När jag är flitig blandar jag det rejält så det tar tid för dom att äta men annars får dom bara en stor hög med halm där dom kan stå och småäta vid behov. Har en fjording och en shettis. Dom är inte supersmala ;) men ändå inte feta. De andra vintrarna har denna metod funkat kanon men då har dom motionerat mer också.

Jag tror också de är hungriga.

Våra har fri tillgång på halm i ett skjul som de gärna äter av så när höet sen kommer så är det inte sån panik.

De respekterar ju inte dej om de börjar bråka trots att du kan hamna imellan, så skulle de aldrig gjort om det hade varit en hästledare som kunde kommit emellan.
.

Men riktigt så enkelt är det ju inte i en hästflock :)

De andra kan mycket väl gruffa med varandra trots att ledaren är i närheten. Ledarhästen är ingen total auktoritet som har kontroll över allt in i minsta detalj. :)

Min erfarenhet och det var därför jag skrev *långt mellan fodringarna* är att folk INTE ger tillräckligt så det räcker. Oftast en liten tuss, som ätes upp på knappa timmen. Visst vet väl jag att man kan ha typ bara 2 fodringar/dag bara man ger tillräckligt. Men det verkar inte som TS gör det, därav hästbråkena som uppkommer i samband med mat.

Ok.. Anade det. Men ville väl ha ett förtydligande;)

tycker inte om detta pyttsande. Ge mat så d räcker över dan! Då slipper man ju passa utfodring på dan oxå . Jag ger en bal så d räcker hela dan sen en bal över nattern (1 shettis o 2 stora) .Dom behöver inte fajtas för dom e liksom mat hela tiden:) NO BIG DEAL!!! ENKELT SUPER ENKELT:D
Bli bara onödig stress åt pållarna...

Idag blev jag så förbannad. Jag skulle luncha pållarna och de står som vanligt och väntar vid grinden. Hästarna är en fjording och ett halvblod, världens kompisar ialla väder men idag så går jag utanför hagen en bit innan jag slänger till dem höet och de fullständigt brakar loss mot varann. Fjordingen sparkar mot halvblodet och träffar på bogen. Var glad att han kom så högt och täcket skyddade.
Halvblodert blir skitförbannad ränner efter fjordingen biter i manken och slår, träffar inte. Nu är jag så j*vla trött på detta att det alltid ska bli en livsfarlig cirkus när man ska luncha...uscha, ngn som har några tips.
Vi lunchar ungefär samma tid varje dag, vi går ofta med skottkrra in och spö men då det är så lerigt har jag tagit en balja i famnen. Hästarnaär annrs kolugna och supersnälla även mot varann.....

Detta är ett ganska vanligt beteende, när man delar upp högivan i flera tillfällen per dag. Oftast småhögar
Vi har börjat med att ge hästarna hö/ensilage ute. Kraften inne.
Morgon o kväll, så mycket att dom har att äta halva dagen minst. Då blir dom också mycket lugnare, då dom vet att det finns mängder med mat i så många högar att det bara är att vandra runt och äta i timmar.

Men det är säkert svårt om man står inhyrd. Vi har bara våra egna och kan välja detta sätt.

Vi har provat alla möjlig varianter och märkt att detta sätt gör hästarna mest lugna

Försök lägga höet i flera högar än hästar i hagen. Den häst med högst rang kan springa mellan flera högar och "passa" dom. Och om det bara är två hästar kanske en av dom tar allt för sig själv och bara sparar lite hö till den andra? Lägg även högarna en bit ifrån varandra så att dom inte behöver stå på varandra för att komma till sin hög med hö!

Hoppas att det går bättre! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka