Blir sur och aggressiv såfort vi går in på banan

Cheri

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som totalt vägrar gå på banan, såfort vi går in på den blir han aggressiv och börjar bitas och låter mig inte sitta upp. När jag tillslut har lyckats ta mig upp vägrar han att gå, börjar bita mot skänken och sparkar. Han går hur fint som helst ute och brukar vara jättesnäll annars så tror inte det har med att han har ont någonstanns, men just när vi går in på banan blir han som en annan häst. Jag har ingen aning vad jag ska göra åt det så undrar om ni har några förslag? Har ni varit med om samma situation? Hjälp!

Hej! Jag har en ponny som totalt vägrar gå på banan, såfort vi går in på den blir han aggressiv och börjar bitas och låter mig inte sitta upp. När jag tillslut har lyckats ta mig upp vägrar han att gå, börjar bita mot skänken och sparkar. Han går hur fint som helst ute och brukar vara jättesnäll annars så tror inte det har med att han har ont någonstanns, men just när vi går in på banan blir han som en annan häst. Jag har ingen aning vad jag ska göra åt det så undrar om ni har några förslag? Har ni varit med om samma situation? Hjälp!
Förknippar bana med någonting starkt negativt. Vad är svårt att gissa sig till.
Vad gör ni på banan? Skiljer sig ridningen mycket från ute? Om ja så kan det vara smärta vid vissa rörelser osv

Så började min ponny förra året, i och med att han var så fin ute i skogen så fick han helt enkelt slippa paddocken. Eftersom han började bli till åren (23år) så kände jag att det inte fanns någon mening med att pressa honom utan han fick välja själv. Jag kunde rida precis samma jobb ute i skogen som i paddocken så jag brydde mig inte om att kolla upp honom. Men hade jag haft en yngre häst hade jag absolut tagit en check hos vet, min var mer eller mindre pensionär redan.

Jag har också haft en som "bråkat" på ridbanan men inte ute. Han var dubbelsidigt halt visade det sig.
Ute tyckte han väl att det var så kul så han körde på ändå, men han tänkte INTE jobba på ridbanan.
Så, jag skulle också kolla med vet, särskilt om beteendet ändrats plötsligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 146
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?