Blir så trött - vem ska betala ??

W

whyme

Som några av er kanske minns fick min lilla valp ett cherryey för några månader sedan, tack buke för er hjälp den gången.

Tidsförlopp:
1. ringde agria och frågade om de täckte cherryeye, svar Ja, frågade om de kunde göra s.k direktreglering, så vi slapp ligga ute med pengar, svar Ja.

2 bokade tid hos vet, cherryeye konstaterades, tid för operation idag.

3 opererades idag, utan problem - skönt

4 Vet ringer mig och säger att av någon anledning gick ej direktregleringen igenom.

5 jag ringer agria och frågar vad som står på, får höra en del om inkupationstider och bla bla.
Slutar med att agria ber mig skicka in kopia på stamtavla, köpekontrakt och besiktningen innan köp samt brev med hur han fick sitt cherryeye, så får agria se om dom kan ersätta kostnaden i efterhand.

6 Mamma är och hämtar plutten hos veterinären nu, vi betalar allt idag.

Och nu undrar jag ... alltså... har uppfödaren del i detta och deras valpförsäkring, vi försäkrade samma dag som vi kom hem och han har varit föräkrad hela tiden, går detta under s.k dolda fel?

Ska vi betala, ska försäkringsbolaget betala eller ska uppfödaren betala?

Vad tycker ni, tacksam för synpunkter och svar.

Sv: Blir så trött - vem ska betala ??

Vet inte exakt vad ett cherryeye är eller hur gammal valpen är?

Men om förs.bolaget hävdar att detta skett innan du köpt/försäkrat valpen är det uppfödaren som ska stå för kostnaden då det i så fall är ett dolt fel.

Känner du dig tveksam så kontakta konsumentombudsmannen där du bor, de är duktiga på sånt här!

Jag hade en hund med körsbärsöga. Vet sövde ner, skar bort "grejen" och jag betalade mellan 600-800kr. Jag kan nog inte kalla det för operation då vet bara drog ut grejen och skar av. Klart!

Vet inte vad du har gjort för jätteoperation som inte vill ligga ute med pengar? Om det nu går på försäkringen?

Cherry eye går inte under dolda felförsäkringen. Det är hundens egna försäkring som ska täcka den operationen

Vet inte exakt vad ett cherryeye är ...

cherryeye.jpg

så här ser det ut, mer eller mindre.

Agria kräver att hunden ska ha varit försäkrad sedan innan 4 månaders ålder för att de ska täcka, vet dock inte om detta gäller för alla åkommor. Har du köpt den efter det måste du kunna visa upp att valpen haft en egen försäkring innan dess.
Har uppfödaren bara haft en dolda fel-försäkring på kullen och du sedan försäkrat den själv efter att den blivit 4 mån så finns vissa reservationer.

Har precis bråkat med Agria om detta, fast då handlade det om Hd/Ad, inte cherryeye.

Hur gammal var hunden när du köpte/försäkrade den?

Mm och agria sa från början att det var helt lugnt allting, också ska de börja krångla nu ... :confused:

Å andra sidan kan jag känna att jag har betalt en del pengar för en valp som jag hade tänkt använda i avel, vilket nu inte går, och då är han inte i mina ögon värd det priset jag betalade för honom, kan man då hävda detta till uppfödaren och få tillbaka en viss del av summan vi köpte plutten för?

Försäkrades av oss i agria samma dag vi tog hem honom. Han var 8 veckor, besökte veterinären första gången vid 10-11 veckor och han opererades nu vid 4 månaders ålder.

Trist att tjaffsa med försäkringsbolag när man haft två hundar försäkrade där i X antal år, plus katter och aldrig plockat ut en enda krona....

Senast ändrad av en moderator:

Mm och agria sa från början att det var helt lugnt allting, också ska de börja krångla nu ... :confused:

Å andra sidan kan jag känna att jag har betalt en del pengar för en valp som jag hade tänkt använda i avel, vilket nu inte går, och då är han inte i mina ögon värd det priset jag betalade för honom, kan man då hävda detta till uppfödaren och få tillbaka en viss del av summan vi köpte plutten för?
Vadå, är cherryeye en ärflig åkomma som gör hunden värdelös för avel? :confused: Berätta mer.

Agria ger gärna olika bud beroende på vem man pratar med...

Att köpa avelshund är alltid ett lotteri, du har aldrig kunna vara säker på att han duger för avel, så varför lasta uppfödaren för detta?

Om du haft tilläggsförsäkring/användbarhetstillägg och detta fel hade räknats in så hade du ev. kunnat få en mindre ersättning från försäkringsbolaget. Fast å andra sidan kanske inte det gäller när syftet är avel, mer praktiskt arbete och tävling...

Om någon vet bättre än mig nu så får ni gärna rätta mig.

Cherryeye kan vara ärftligt, oftast hos småhundsraser, därför vill man inte avla vidare på en sådan hund, då det kan nedärvas. Dock så är det ingen skriven regel att man inte får...

Ingen av hans föräldrar har cherryeye.

Det såldes en annan valp i kullen där fontanellen var öppen vid 8 veckors ålder, den såldes mycket billigare än övriga valpar just för att man inte kunde "använda" den. Vi tog denna valpen för att använda den, precis som vi gjort med min andra hund. Som By the way är pappa till kullen. Så vi "känner" uppfödarna. Därför kan jag tycka att vi ska få tillbaka en del av summan vi betalade. Eftersom valpen ej är en s.k parningsvalp.

Fast att hunden haft cherry eye är väl inte diskvalificerande för avel??

Cherry eye uppkommer ju av att en tårkörtel trillar fram och det kan ju knappast betecknas som något som hindrar aveln på hunden?
Det är ju heller inget som är fastställt vara ärftligt vad jag vet..

Speciellt inte i ditt fall, då det uppkom efter att hunden sprungit in i en stol(?)

Jag som uppfödare skulle inte betala tillbaka några pengar i detta läge!

Men kan jag sammanfatta det som detta:
Att om försäkringen ej täcker, och det ej går som dolt fel så blir det jag som får stå för operationen ?

Och att min lillabebis är mer värd än alla pengar i hela världen, (såklart).

Skönt att höra om att cherryeye inte behöver vara ärftlig påkomma. Han är ju iallafall vår sällskapshund först och främst, men han har fina egenskaper som sin pappa :love:

Och Ja.. lillvildningen sprang rakt in i en stol (puckot) :)

Ja, om inte försäkringen täcker (vilket den bör göra) så får ni betala ur egen ficka.

Hm... testade att skicka en faktura dit men den kom tillbaka med fuktiga hörn och stämpeln "return to sender". Har väl inte varit tillräckligt snäll...:angel:

Jag skulle försöka med påskharen istället om jag var du!

möjligt att agria ser på det som en sjukdom, då är det 20 dagars karens efter att du försäkrat honom.

om du berättar om stolincidenten kanske det går lättare. ring deras skadereglerare alt veterinär direkt och få svar.

Låter mysko, om valpen blev försäkrad som 8 veckors valp och är fyra månader nu, så är väl all karens för länge sedan borta.
Hör med Agria exakt varför de inte ersätter!
Låter lite som det anser att det ska gå på dolda fel försäkringen med tanke på att de begärde in kopia på stamtavla, köpekontrakt och vet intyg från köpet.
Möjligen kan de ha karens från införsäkringen och eftersom du gick till vet. bara några veckor efter köp/försäkring så gäller det inte
Men har de verkligen karens på småvalpar:confused:
IF har det inte i vart fall om de är under 4 månader vid tecknadet.

Ovasett brukar det aldrig vara karens vid olycksfall och om jag fattade dig rätt så fick han detta genom att gå in i en stol?
= olycka = ej ärftligt (en olyka är ju inget som kan nedärvas)

Senast ändrad:

Ja precis.. Men om skadan uppkom ur en olycka så kan det väl inte vara klassat som dolt fel. Är inte dolda fel om valpen har nedärvda skador ?

Vi vet ju inte exakt om det är bara så att han sprang in i stolen och det var helt därför han fick skadan (olycka) eller om krocken bara var en utlösande faktor på något som han redan hade och hade fått hur som hellst oavsett krock eller ej.

Jag tror att försäkringsbolaget ser det som att han fick skadan under karenstiden, men han opererades ju inte föränns nu.

Men på valp.. som du säger... ska man då med alla hundar gå i nästan en månad utan skydd helt, när dem är valpar? och man försäkrar dem första gången?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Acto
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Manji
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Övr. Hund Hej! Jag behöver lite råd. Jag är 20 år och jag hade köpt hund mes stamtavla. Hunden är nu 6 månader. Jag flyttade hemifrån för 1 månad...
2
Svar
22
· Visningar
3 481
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård