blir så arg! långt

S

star moone shine

Måste skriva av mig lite och är det nån som har ett bra tips att ge så SKRIV! ;)
det är så att vi har en tjej i stallet som har en ponny, hur go och duktig som helst. ryttaren har vart väldigt bra med denna häst, tävlat, ridigt och pysslat...men i sommras så försvann alltihop, hon slutade att sköta allt, häst och stall. vi i stallet har sagt till henne flera gånger men det kommer in och snabbt ut ur hennes öron...:devil: hon borstar inte sin häst varje dag ens! tycker så synd om hästen...hon ställer verkligen alltid upp på sin ryttare.. jag har hjälpt henne med ridingen för att hon ska få mer tid för hennes vänner men det blev istället att hon "slapp" att rida dagarna efter att ja hade ridit hästen...:crazy: blir så arg...hennes mamma vägrar att sälja hästen och får inte alltid reda på allt hennes dotter gör...hade det vart min häst så hade hon vart såld för längesen, sköter ja inte min häst tycker min mamma inte att ja ska ha någon heller. va ska ja göra! det har vart såhär sen i sommras och det känns inte som det komemr att sluta heller....tycker bara så himla synd om hästen...
 
Sv: blir så arg! långt

En klassiker. Dotterns intresse för hästar har svalnat men mamman vill att hon fortsätter. Jag tror att du ska prata med flickan, ta reda på om hon verkligen vill ha ponnyn kvar. Vill hon inte det är nog enda sättet att hon själv talar om det för sin mamma. Föreslå även andra lösningar. Kanske kan hon låna ut hästen på foder ett tag och känna efter?
 
Sv: blir så arg! långt

låt hästen vara o ring djurskydd eller ja...nu blir det ju jordbruksverket men...du kan vara anonym...OM det nu inte hjälper o prata med ungen o hennes mamma...jag skulle då inte gynna dem genom att ta hand om hästen (isåfall skulle jag be att få ta den på foder) kan låta elakt kanske men då lär sig ju ungen att hon inte behöver för att andra ändå gör det åt henne...
 
Senast ändrad:
Sv: blir så arg! långt

jag hade bett mamman komma ut i stallet när ungen var där, så att hon fick se vad ungen höll på med igentligen! sen hade jag talat om för mamma'n vad hom bruka göra.
(vet att det e svårt o prata med "mammor" om sånt men det lär behövas!)
 
Sv: blir så arg! långt

förstår inte riktigt... ger hon inte hästen mat eller mockar heller? att inte rida eller borsta hästen ser inte jag som något direkt problem. Visst kanske det är lite synd om en häst i bra kondition och bra tävlingsform blir avställd men det kanske är så att ryttaren behöver en paus. Jag har väldigt svårt att tro att hästen far illa.

Om ägaren däremot inte tillgodoser det mest grundläggande som att ge mat och rengöra boxen kan jag förstå att ni andra i stallet reagerar. det bästa är väl att prata med personen och fråga om allt är okej, kanske erbjuda hjälp att hitta en medryttare/fodervärd eller så om ägaren tycker det känns alldeles för tungt att ha häst just nu. Det är alltid svårt att dra en gräns för när man ska låta nåt vara och när man ska engagera sig. en bra riktpunkt är väl om hästen far illa så behöver den hjälp, alltså om den får stå skadad utan vård, magrar av eller skadar sig genom ägares vanvård.
 
Sv: blir så arg! långt

förstår inte riktigt... ger hon inte hästen mat eller mockar heller? att inte rida eller borsta hästen ser inte jag som något direkt problem. Visst kanske det är lite synd om en häst i bra kondition och bra tävlingsform blir avställd men det kanske är så att ryttaren behöver en paus. Jag har väldigt svårt att tro att hästen far illa.

Om ägaren däremot inte tillgodoser det mest grundläggande som att ge mat och rengöra boxen kan jag förstå att ni andra i stallet reagerar. det bästa är väl att prata med personen och fråga om allt är okej, kanske erbjuda hjälp att hitta en medryttare/fodervärd eller så om ägaren tycker det känns alldeles för tungt att ha häst just nu. Det är alltid svårt att dra en gräns för när man ska låta nåt vara och när man ska engagera sig. en bra riktpunkt är väl om hästen far illa så behöver den hjälp, alltså om den får stå skadad utan vård, magrar av eller skadar sig genom ägares vanvård.


Att inte rida eller borsta sin häst ser jag definitivt som ett problem.
Det är en levande varelse vars behov inte förändras eller försvinner bara för att ägaren inte orkar fullfölja sitt ansvar.
Det kanske finns godtagbara skäl till varför inte HON sköter hästen fullt ut men då ska hon se till att någon annan gör det, som t.ex. att skaffa en fodervärd eller medryttare. Men att lämpa över hästen på någon sådär och anse att man "slipper", då begriper jag mig inte på varför hon ens har kvar hästkraken överhuvudtaget.
Häst ska man ju ha för att man VILL ha det, inte för att mamma vägrar sälja den.
 
Sv: blir så arg! långt

delvis KL

Men snälla:crazy: hästen rullar sig inte för att den vill bli borstad. den rullar sig inte för att den vill bli sjuk eller få skavsår. Skavsår får de när VI t.ex. sätter skydd osv.

Låt hästen få vara häst. Det är deras relation som förstörs, so what.

Att inte ridas mår hästen knappast dåligt av. skönt att få vara häst.

Dock bör det inte dra ut för länge på tiden som hon inte är engagerad. Snacka lite med mamman om vad du tror kommer ätt hända. Fast nämn inte tror;)

Många tappar ju intresset efter ett tag, om det går några månader mer än detta halvåret så kommer hon nog inte tillbaka på flera år... om ens det... Vänta tills ljuset börjar komma igen, och vintern är över. Känner själv hur det, de mörkaste dagarna, tar emot att gå till stallet. Hon kanske är mycket känslig. Det kanske har hänt något som gör att hon mår dåligt.

Hennes mamma kanske pushar henne för mycket, blir arg om hon inte vinner osv. Försök kolla upp det, om du inte redan vet.

Hoppas det löser sig!
//Veronika
 
Sv: blir så arg! långt

förstår inte riktigt... ger hon inte hästen mat eller mockar heller? att inte rida eller borsta hästen ser inte jag som något direkt problem. Visst kanske det är lite synd om en häst i bra kondition och bra tävlingsform blir avställd men det kanske är så att ryttaren behöver en paus. Jag har väldigt svårt att tro att hästen far illa.

hon mockar och ger hästen mat varje gång hon är där. och jag tycker det är mycket dåligt av ägaren att inte ge hästen det behöver så som ridning, daglig skötsel och kärlek. Hon tar med sig kompisar till stallet och gör allt så fort det bara går för att hinna med nästa buss....tycker sånt är sorgligt! en häst SKA ha daglig skötsel annars är det ingen ide att ha häst.
 
Sv: blir så arg! långt

Min häst går på lösdrift, nu har hon vintervila och jag befinner mig 40 mil ifrån hästen, stallägarna ser till så att hon står på alla fyra vid varje fodring och ser till så att hon har mat och vatten. Men inte borstas hon och hon rids absolut inte, jag har inte bestämt hur lång vintervila min häst skall ha, men den började innan jul och slutar allt från den 8 januari - 1 april, och hästen kommer inte borstas eller pysslas med under vilan.

Inte ens när min häst är igång borstas hon varje dag, jag åker inte ens ut varje dag då jag har fullskötsel i stallet där jag står, det är jag som spenderar dom pengarna och väljer att ha kvar min häst även om mitt intresse kanske tryter vid denna årstiden.

Eftersom en häst inte är gjord för att ridas så tror jag inte att hästen lider av att inte bli riden, däremot tycker jag det är fel att ha en häst som inte rids installad på box, då är det bättre att de får gå på lösdrift och använda sin hjärna på det sättet istället.
 
Sv: blir så arg! långt

delvis KL

Men snälla:crazy: hästen rullar sig inte för att den vill bli borstad. den rullar sig inte för att den vill bli sjuk eller få skavsår. Skavsår får de när VI t.ex. sätter skydd osv.

Låt hästen få vara häst. Det är deras relation som förstörs, so what.

Att inte ridas mår hästen knappast dåligt av. skönt att få vara häst.

Dock bör det inte dra ut för länge på tiden som hon inte är engagerad. Snacka lite med mamman om vad du tror kommer ätt hända. Fast nämn inte tror;)

Många tappar ju intresset efter ett tag, om det går några månader mer än detta halvåret så kommer hon nog inte tillbaka på flera år... om ens det... Vänta tills ljuset börjar komma igen, och vintern är över. Känner själv hur det, de mörkaste dagarna, tar emot att gå till stallet. Hon kanske är mycket känslig. Det kanske har hänt något som gör att hon mår dåligt.

Hennes mamma kanske pushar henne för mycket, blir arg om hon inte vinner osv. Försök kolla upp det, om du inte redan vet.

Hoppas det löser sig!
//Veronika


Jag och hennes mamma har mycket bra kontakt, har pratat med henne så många gånger om detta och hon har pratat med sin dotter tusen gånger också. Dottern säger hela tiden att hon älskar hästen och vill inte att den ska säljas utan att hon lovar att sköta det...men hon gör det inte endå.....Det började i somras ,Juni, när hon träffade en massa nya vänner och så har det fortsatt...hon har en tjej nu gudskelov som rider hästen 2 dgr i veckan, och hon själv kanske är ute 2 dgr med hästen. Våra hagar är små rasthagar som hästarna knappt kan röra sig i och jag tycker att det är jätteviktigt att dom får komma ut varje dag och röra på sig....Hennes mamma tvingar henne inte till att vinna tvärt om "det går som det går" man kan inte alltid vinna säger hon. Jag tycker att har man skaffat sig en häst så får man ta ansvaret också! jag skulle aldrig göra så mot min häst. jag fick henne när jag var 12 och mina vänner dom fick välja, min häst går ALLTID i första hand. jag är 19 nu och dom finns fortfarande kvar...;)
 
Sv: blir så arg! långt

Men snälla! Att man inte borstar eller rider hästen är INTE samma sak som misskötsel!! Visst kan man tycka det är tråkigt för att det är en fin ponny, men det är väl lika tråkigt på en skogsmulleponny? Men misskötsel är det ju inte!!

Sen att dom inte vill sälja ponnyn kan ju finnas många anledningar! Däremot kan man ju försöka prata med föräldrarna och försöka hjälpa dom att skaffa en ordentlig skötare/medryttare så får ponnyn sin del av pyssel också... Bara för att man själv dedikerar sitt liv till sin häst, det gjorde jag också när jag hade ponny, så kan man ju inte kräva att alla ska göra det! Så länge det inte är misskötsel!
 
Sv: blir så arg! långt

ja.. om en häst står uppstallad tycker jag faktiskt att den ska få ut och röra på sig 5-6 ggr i veckan, okej att man kanske inte hinner motionera mer än 3-4 ggr en vecka för att det kanske hänt nåt, men om man bara slänger ihop allt för att komma från stallet så snabbt som möjligt och ser hästen som en börda (vilket jag tycker att det verkar som om den här tjejen verkar känne delvis) kan man lika gärna låta bli att ha häst..
tycker mamman ska sätta ner foten och säga "nu räcker det, antingen tar du hand om hästen eller så har du inte häst"

om tjejen inte tycker det är roligt med häst på heltid längre kan hon väl skaffa en medryttare som kan motionera hästen
 
Sv: blir så arg! långt

Jag tycker det låter som att hon skulle behöva komma iväg från "hästeriet". Låna ut ponnyn på foder är ett bra alternativ och under tiden kan flickan själv få känna efter. Det kan bli förmycket och kännas som ett tvång ÄVEN om man inte behöver åka dit där varje dag.

Jag själv är inte hos min häst varje dag. Visst går hon på lösdrift och behöver inte den skötseln men även om hon stod i stall skulle jag inte borsta henne varje dag (gjorde det inte när hon stod i stall). Jag skulle bara komma dit och mocka och blanda mat samt ge hästen en klapp.

Samtidigt är det fel av tjejen att säga att hon vill ha kvar hästen om hon nu hellre vill vara med kompisarna. Men prata med henne och hör vad hon vill. Är det mamman som pratar med henne blir det lätt att hon försöker leva upp till sin mammas förväntningar.
 
Sv: blir så arg! långt

jo, förstår dig då.

tycker, med dehär förutsättningarna, att du har halt rätt att bli förbannad! är väl ungefär i hennes ålder(gissar jag) och har "kompisar" jag blir så sur på:mad: Det enda de tänker på är vita Pikeur ribyxor och att vinna nästa tävling:mad: Tänker inte så mkt på den stackars hästen som.. nä, ska inte skriva mer, blir för uppenbart om de läser. Men de har det tufft, de stackars hästarna:(

blir så sur... jag har ju tre st, har haft den ena i fyra år. Jag har varit livrädd för henne men nu är hon min underbaraste vän som går och blir tjock, för hon är dräktig;) Tycker hästarna är mitt liv och skulle aldrig kunna strunta i dem. Om inte annat så sköter jag om dem, hur mkt det än tar emot när det är som värst:)
 
Sv: blir så arg! långt

Hur gammal är tjejen egentligen ? Jag tycker INTE man ska lägga över presis allt ansvar över ett djur på ett barn. Vad gör föräldrarna egentligen ? Avlastar dom sin dotter något ?
 
Sv: blir så arg! långt

Att inte borsta varje dag tycker inte jag innebär misskötsel.... När min pålle går på bete ryktas det inte varje dag, även om man tittar till varje dag...
Kanske ska föreslå medryttare eller halvfodervärd så tjejen kan få lite frihet men ändå ha hästen kvar??
 
Sv: blir så arg! långt

Men snälla! Att man inte borstar eller rider hästen är INTE samma sak som misskötsel!! Visst kan man tycka det är tråkigt för att det är en fin ponny, men det är väl lika tråkigt på en skogsmulleponny? Men misskötsel är det ju inte!!

Sen att dom inte vill sälja ponnyn kan ju finnas många anledningar! Däremot kan man ju försöka prata med föräldrarna och försöka hjälpa dom att skaffa en ordentlig skötare/medryttare så får ponnyn sin del av pyssel också... Bara för att man själv dedikerar sitt liv till sin häst, det gjorde jag också när jag hade ponny, så kan man ju inte kräva att alla ska göra det! Så länge det inte är misskötsel!

jag har inte sagt att hon missköter henne på ett sånt sätt som du menar, men jag tycker att har man skaffat sig en häst så ska man ta hand om den också. inte bara skita i den, precis som att den inte existerar...:mad: orkar man inte längre med en häst så ska man fixa så att den får god omvårdnad varje dag!
 
Sv: blir så arg! långt

Sikisif, Myzan87 och goofyspouse :bow: ni har fattat vad det är med att ha häst, och förstår hur ja tänker! :bow:
 
Sv: blir så arg! långt

Hur gammal är tjejen egentligen ? Jag tycker INTE man ska lägga över presis allt ansvar över ett djur på ett barn. Vad gör föräldrarna egentligen ? Avlastar dom sin dotter något ?

15år, det va hon som tjötade till sig hästen i över 1 år och hon fick henne till slut, hennes mamma är också där uppe ibland och rider och pysslar. Hästen va bara rolig att ha i ca 6 månader sen va det kompisar som gällde...:crazy:
 
Sv: blir så arg! långt

Jag håller fullkomligt med! Men det är min och din åsikt att har man en häst ska man sköta den i allt vad det innebär, och det innebär bla motion flera dagar i veckan, pyssel mm mm. Men om ägarna inte missköter sin häst, men inte sköter den "tillräckligt" så kan man inte göra så mycket.. Man kan ge dom tips och försöka råda dem, förklara för dom varför du tycker si eller så, men säg aldrig till dom att dom ska göra si eller så!!

En annan vinkling.. jag vet många föräldrar här i krokarna som behållt hästen trotts svikande intresse för barnen... detta i förhoppning att hålla barnen ifrån andra saker som t ex alkohol i för unga år... jag kan nog förstå föräldrarnas baktanke, även om sättet kanske blir lite fel.....

Jag hoppas att dom tar sig i kragen och tar hand om hästen fullt ut, eller säljer den!!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 542
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 000
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp