blir så arg! långt

Sv: blir så arg! långt

raderat***
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blir så arg! långt

Att inte rida eller borsta sin häst ser jag definitivt som ett problem.

På vilket sätt då?
Vid den här tiden på året rids min häst väldigt sällan.. Har helt enkelt ingenstans att rida för utom i ridhuset och dit kan jag inte åka mer än ca. 2 gånger i veckan. Borstas gör han inför och efter varje ridtur och även nån gång i veckan när han inte ska ridas.
Jag tycker inte det verkar som att han har ont utav det? Magen växer och muskler och kondis försvinner, men han är ändå lycklig när han får gå i hagen med sin bästa kompis.

Rids han inte alls så finns ju risken dock för magproblem...


Till TS: Verkar hästen må dåligt över det här?
 
Sv: blir så arg! långt

Inget ovanligt att det händer. Att ta mamman till stallet kommer förmodligen inte att hjälpa för den/de dagarna kommer dottern säkert att pyssla med hästen. Prata med tjejjen, hon kanske har tröttnat helt och vill sälja men inte vågar säga det till sin mamma?
Och handen på hjärtat så rider inte jag varje dag. Varannan, var tredje dag rider jag och det räcker utmärkt! Jag borstar inte varje dag heller, det händer då och då att jag bara splar ben om det behövs, byter täcke och fixar mat, vatten o mockning. Min häst mår prima för det! Han ser inte ens ledsen ut de dagarna!
 
Sv: blir så arg! långt

Jag och hennes mamma har mycket bra kontakt, har pratat med henne så många gånger om detta och hon har pratat med sin dotter tusen gånger också. Dottern säger hela tiden att hon älskar hästen och vill inte att den ska säljas utan att hon lovar att sköta det...men hon gör det inte endå.......;)

Om du har bra kontakt med mamman i detta fallet så tycker jag att du skall tala med henne. Som jag ser det så är det mamman som brister i ansvar... Hon är medveten om att dottern inte sköter om hästen.. men vill ändå inte ta det obehagliga beslutet att sälja eller sätta ut hästen på foder... Allts är det mammans problem i första hand.

Man kan inte båda ha häst och ändå få all tid över för kompisar. Klarar dottern inte av att prioritera så är det mammans ansvar att se till att hästen får det den behöver. Och mammans ansvar att se när dotterns intresse inte räcker... Och mammans ansvar att ta beslut om vad som skall hända med hästen.
 
Sv: blir så arg! långt

Jag kan på ett sätt föstå vad du menar, men samtidigt har vi nog alla lite svackor emellanåt.
Jag borstar inte heller varje dag, inte rider vi heller (har tre flickor med varsin ponny). Ponnysarna verkar inte må så dåligt av det, ute mycket o.s.v. leriga och glada:D
Och det är klart att om tjejerna skulle tröttna, så skulle jag bli lite ledsen, men sälja skulle vara ett bra alternativ då.
Lite off topic......
Själv skulle jag då köpa mig en snäll och trevlig 1,60 häst och ha kul med då, så skulle barnen vilja träffa mig så fick dom allt komma till stallet ändå:p :rofl:

Hoppas att det löser sig för alla på bästa sätt:bow:
 
Sv: blir så arg! långt

hon borstar inte sin häst varje dag ens!

Snälla rara du, DET är inte det värsta en ponny kan råka ut för!
Låt henne sköta sitt och lägg dig inte i. Så länge hon inte vanvårdart eller misshandlar sin ponny, så låt hene vara.
Vem vet, hon kanske struntar i sin ponny i protest just för att du är så "på" henne?
 
Sv: blir så arg! långt

men snälla du...:rofl: klart ja vet att det inte är det värsta en häst/ponny kan råka ut för, men som ja har sagt tidigare så tycker ja att man ska ta sitt ansvar om man har tjötat till sig en häst! och ja e inte på henne! har vart d men ja är inte ensam, ALLA har försökt men tyvärr så går det inte. det är inte bara det att hon inte borstar sin häst utan hon rider inte henne heller och den ponnyn behöver röra på sig för att hon ska vara glad. våra hagar är ca 8*8 meter...:devil: och då tycker ja verkligen inte att man ska strunta i att rida, hästar SKA röra sig, det har dom alltid gjort! om du inte vet det...:smirk:
 
Sv: blir så arg! långt

detta är fortfarande dina personliga åsikter! Du tycker att hästen ska ridas och borstas, men tydligen tycke inte tjejen som äger den det och då är det hennes problem! Jag håller väl med om att den borde ridas, men då det inte är min häst så har jag inte rätt att lägga mig i! Jag hade kanske påpeka det för tjejens mamma, vilket du redan gjort, släpp det sen!! Folk gillar inte att man lägger sig i deras sätt att hålla häst och så länge hästen inte är misskött så har du inte heller rätt till det!!
Har du nu så bra kontakt med mamman som du skriver, så borde det inte heller vara något svårt för dig att påpeka dina åsikter för mamman! Men det är fortfarande dina åsikter, och hästen är fortfarande inte misskött.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blir så arg! långt

... hon mockar och ger hästen mat varje gång hon är där. och jag tycker det är mycket dåligt av ägaren att inte ge hästen det behöver så som ridning, daglig skötsel och kärlek. Hon tar med sig kompisar till stallet och gör allt så fort det bara går för att hinna med nästa buss....tycker sånt är sorgligt! en häst SKA ha daglig skötsel annars är det ingen ide att ha häst.

Orkade inte läsa längre än så här... :angel:

Nu ska jag berätta något som antagligen chockerar dig...
INGEN häst BEHÖVER det du beskrivit ovan.
De behöver; daglig tillsyn, mat, vatten, rent i box/ligghall frisk luft och möjlighet att röra på sig i en hage eller dylikt. Resten är bara påhittat bullshit av oss människor.

Nu menar inte jag att man ska skita i sin häst som den här tjejen gör men jag tycker det är struntprat och larv när man kallar det för misskötsel eller djurplågeri för det är det INTE.

Jag borstar INTE min häst de dagar jag inte rider. Jag anser att han mår bra av att bara få vara häst de dagarna. (men det är ju jag det)
Han kollas så att han mår bra och det räcker anser jag. Det är mycket konstigare att förmänskliga sin häst och tro att den har behov som den inte har och kanske inte förstå det behov den FAKTISKT har. Där ingår kanske att få vara ifred ibland...???

Ja det var min åsikt...en av många andra...;)
// M
 
Sv: blir så arg! långt

Var det där en vink om att andra inte förstått vad det innebär att ha häst eller?!
Jag förstår din frustration, men som sagt, så länge det inte är ren misskötsel är det tyvärr inte mkt man kan göra när man står bredvid...:smirk:
man kan tycka och försöka råda men inte mkt mer...
Det jag ville ha fram är att jag tycker faktiskt inte det är en katastrof om man inte ryktar varje dag eller rider varje dag , även om jag gör det varje dag med min egen häst....Det är en helt annan sak om hästen inte får mat, står i sin egen skit, blir slagen mm.........
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 542
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 000
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp