Blir inte klok på min ponny.

H

HokusPokus

Jag har VÄRLDENS mysigaste ponny även om hon är lite speciell. :crazy: Hon är välutbildad inom dressyr och hoppning och är enligt mig en riktig allround ponny som har gett mig otroligt mycket när det gäller ridningen.

När jag kommer upp på hennes rygg så blir hon en helt annan ponny än när min medryttare rider henne. Hon blir pigg pch sprallig när jag rider henne och dessto mer beröm jag ger henne dessto roligare tycker hon det är. När min medryttare kommer upp på henne och ska rida så blir hon som en seg, gammal ridskoleponny och man ser på henne att hon tycker det är trist. :crazy: Min ponny är 23 år gammal och jag har haft henne sedan agusti förra året.

Kan en häst/ponny fästa sig så mycket vid en ryttare? Eller är det för att jag kräver ganska mycket av henne när jag rider henne? Hon ska gå i form och hon får jobba. Dessto mer hon får jobba dessto gladare/lyckligare bli hon! :angel:

Sv: Blir inte klok på min ponny.

Alla hästar trivs inte med alla ryttare, och tvärt om.
Kanske är din medryttare för hård i handen? Enformig? Otydlig?
Annars kanske din ponny är just DIN och inte vill ha någon annan - det är inte helt ovanligt :)

Eller så är du helt enkelt en mer stressad ryttare än din medryttare.
Olika ryttare har olika inverkan på hästarna, även om de har liknande ridstilar.

En väldigt lugn ryttare kan få vilken galning som helst att sega ihop.

Eller så är du helt enkelt en mer stressad ryttare än din medryttare.
Olika ryttare har olika inverkan på hästarna, även om de har liknande ridstilar.

En väldigt lugn ryttare kan få vilken galning som helst att sega ihop.

Stressad kanske är fel ord, men kan såklart stämma. Det kanske är så att du har mer energi och glädje i ditt sätt och det smittar av på hästen ? Det kanske är dags att kika efter en ny medis ? Det är ju viktigt att hästen och ryttaren går bra ihop ! :)

En annan variant är att ryttaren helt enkelt behöver lära sig rida just den hästen. När jag började tömköra sköthästen fick jag knappt fram honom i trav. Så fort ägaren tog i tömmarna blev han en duracellkanin av energi och arbetsglädje. Nu, ett halvår senare, börjar jag, under korta stunder, hitta samma knappar och verkligen tro på ägaren när hon säger att hästen är känslig...

Det är en konst att hitta rätt knappar. Speciellt om hästen är riden/tömkörd/whatever mycket av en och samma person under en längre period. En känslig häst reagerar på minsta lilla förändring. Hur länge har medryttaren ridit hästen? Du kanske kan hålla lite lektioner för medryttaren? Eller låta henne/honom träna för din tränare?

Jag vet en häst som ägaren tycker är hur pigg som helst, springer på stället och taktar gärna fram ute och ägaren tycker hästen är så pigg och glad osv men hästen är faktiskt bara stressad, den kan inte slappna av helt enkelt.

Denna häst har en två medryttare och hästen är kolugn när dom rider, den kan röra sej i lugn och ro, stressar inte fram eller så antagligen för att dessa medryttare helt enkelt är lugnare i sin ridning. Dom stressar inte hästen och hästen kan slappna av. Men hästar är ju olika.

Min häst är lite sån, han blir piggare ju mer man kräver av honom, men han är endå otroligt lugn bara det att han blir otroligt känslig. Kan man verkligen inte tro när man hoppar upp på honom första gången och innan man lärt sej rida honom. Han är helt enkelt en sån som utnyttjar en ryttare som inte kräver något, då går han också och sover.

Så det kan ju vara väldigt både och, se över ridningen bara så du inte stressar hästen utan låter den slappna av och ta det lugnt också.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 372
Senast: Aifos
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter