Blir hosthästar sämre vid värme?

M

miisen80

Min kära häst var i dag mycket sämre :cry: och hennes vet har semester.
Hennes andningsfrekvens har nu legat på ca 21 andetag/min (har blivit lite bättre sedan hon börjat med cortison) men i dag var hon väldigt mycket sämre ca 32/min. Hon går just nu på en cortison kur som jag har trappat ner lite smått på enl vets ordination.
Har detta något att göra med att det i dag har blivit betydligt varmare?
Några tips på vad jag kan göra för att hjälpa henne?

Sv: Blir hosthästar sämre vid värme?

Om det är riktigt varmt ute, som idag, tar vi in hästarna i stallet som är svalt och skönt för dem. Min "hostis" brukar bli bättre av det om hon har en kass dag.

Hon får en hemgjord hostmedicin två gånger om dagen vilket fungerar jättebra på henne. Det är med anis, timjan och lakrisrot mm. Receptet dyker upp här och var på internet så kanske har du provat det?

Jag tror att det är värmen och att det är torr luft som gör att din häst blir sämre. Jag hade en häst för 5 år sedan som hade kvickdrag och han mådde inte bra när det var varmt och torrt. Även vid mkt pollen bev han sämre, vi tog in dem när det var som varmast och släppte ut dem på kvällen igen.

Om det är riktigt varmt ute, som idag, tar vi in hästarna i stallet som är svalt och skönt för dem. Min "hostis" brukar bli bättre av det om hon har en kass dag.

Hon får en hemgjord hostmedicin två gånger om dagen vilket fungerar jättebra på henne. Det är med anis, timjan och lakrisrot mm. Receptet dyker upp här och var på internet så kanske har du provat det?

Nej, det har jag inte provat.
Kan du ge mig receptet?

RECEPT:
ca 1,2 liter vatten
ca 40 g anis
ca 30 g timjan
ca 1 msk lakritsrot (finns i hälsokostbutiken)

Koka vatten och anis i ca 10 min, ta sedan av kastrullen från plattan och häll i timjanen och lakritsroten. Sätt på locket igen och låt det stå och dra i minst 12 timmar. Ta sedan bort fröna och bladen och pressa vätskan ur dem. (Det är alltså vätskan som man ska använda). Detta avkok ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.
Varje dag ger jag mitt halvblod ca 1,5 dl avkok, ca 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver, fördelat två gånger om dagen, i kraftfodret.

Innehållets verkan är så här:
Anis: slemlösande
Timjan: slemlösande
Vitlök: Antiseptisk, hostbefrämjande, slemlösande och antibiotiskt.
Äppelcidervinäger: Utrensande, blodrenande och bakteriedödande.
Lakritsrot: slemlösande och lenande för irreterade slemhinnor.

OBS! Den här kuren ska dock inte ges till dräktiga ston.

Tack för det!
Hon var i alla fall betydligt bättre i dag på morgonen :bow:
Har även lyckats få mailkontakt med hennes vet som ska ringa mig nu nån gång, så förhoppningsvis ska det lösa sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka