Blir galen på broddarna!

Qosack

Trådstartare
Har nu under ett par dagar bråkat med bakhovarnas tåbrodd.

Fram ska hon inte ha tåbrodd men gärna bak allt enligt min Et som behandlat henne nu några gånger.

Alla andra broddar går i plätt lätt men tåbroddarna som jag vill ha bak fungerar inte, inte något av hålen:mad:

Inte ens gängrensen går att skruva i rakt, börjar allvarligt fundera om det är fabrikationsfel på skon:devil:. Jag har spolat rent med stor vattenspruta och hett vatten så rent är det men det går inte!!! Det bara gängar snett hur jag än försöker.

Hovis är på semester så det är som det är men är det någon som haft liknande problem eller har några tips???

Blir galen snart.

Sv: Blir galen på broddarna!

Brukar bli så om de får gå utan brodd i ett tag efter skoning. De sliter gängorna när de rullar över på hoven. Såvida de inte är helt nya för då är det något fel. Har inga bra råd åt dig mer än att du får nog be hovis byta de skorna. Får hoppas någon annan vet nått man kan göra.

Lite nyfiken, vad var argumentet till det?

Annars tror jag också att det kan vara så att om hålen blivit lite slitna och "större" i överkant, så blir det extra svårt att hamna rätt med gängtappen.

Tyvärr blir det bara svårare om man hamnat lite snett när man börjat gänga.Det kanske är lättast att få dit nya skor med nya (och gärna redan förgängade) hål.

Ja det kan ju vara att skorna har suttit sen den 9 dec, iofs inte så jättelänge men de kan ju blivit ihop tryckta i tådelen kanske:confused:

Hovis är på semester och ny tid är bokad när h*n kommer hem, 6 veckor mellan skoningarna har vi.

Att Et sa så är för att hon anser att överrullningen underlättar om man inte sätter i tåbroddar fram, överrullningen är viktig för vår ponny då hon har haft problem med rygg och bog.

Däremot att få ett bra grepp bak är alltid bra så man inte riskerar sträckningar.

Så jag vill ju göra som jag blivit rekomenderad, men jag ger upp.

Att Et sa så är för att hon anser att överrullningen underlättar om man inte sätter i tåbroddar fram, överrullningen är viktig för vår ponny då hon har haft problem med rygg och bog.

Däremot att få ett bra grepp bak är alltid bra så man inte riskerar sträckningar.

Så jag vill ju göra som jag blivit rekomenderad, men jag ger upp.
Jag måste reagera på din ETs råd!
Även om du vill ha bättre överullning fram så kan du ändå ha tåbrodd i,använd då LÅG tåbrodd.
Har din häst problem med bog och rygg behöver den maximalt halkskydd och grepp även fram!
Din ET kanske är duktig annars men här har hon fel.
Halkar din ponny fram pga att den inget tågrepp har i halkan så antingen förvärrar den gammal bogskada eller får en ny!!
Som sagt använd en låg brodd så kan du både hjälpa den med överrullningen och uppnå halkskydd,förutsatt att du har snösulor också.
Att du inte får i brodden vet jag ej vad det beror på men är det omöjligt så be din hovis om hjälp,ivärsta fall får han byta sko om gängorna är felgängade eller förstörda.

Mvh Lilla Skutt,Hovslagare mm.

Fram ska hon inte ha tåbrodd men gärna bak allt enligt min Et som behandlat henne nu några gånger.

Förlåt, men jag måste också reagera... Jag är verkligen inte utbildad, men snappar väl upp ett och annat...
Har din ET några argument du kan föra vidare?

Lite enkelt förklarat (från min hjärna) så är hästen hov platt, och vi gör den fortsatt platt med skor, och att man har 4broddat gör den fortsatt platt...
2 broddat ger en helt annan vinkel, som inte på långa vägar känns naturlig...?

(som sagt, ej utbildad, och kort svar men... inväntar gärna argument på ET!)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård En av våra hästar, 14 år, blev gallig i kotan på ett bakben för ungefär två veckor sedan. Hon är helt ohalt och verkar obrydd i övrigt...
Svar
17
· Visningar
4 940
Senast: moiran
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix