Blir detta bra?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag fick hem en 7 månaders, långhårig, röd katthona i Söndags:D Har henne på prov men eftersom det går bra än så länge så får hon säkert stanna:grin:

Känns som om jag läst nästintill alla fodertrådar och hade tänkt att försöka sammanfatta det hela så jag vet hur jag sa göra:

Är helt inne på linjen kattmat=kött/protein. Vill att hon ska ha tillgång på mat hela tiden. Får hon i sig rätt antal vitaminer/mineraler och så vidare med bara blötmat? Är inte det beräknat på vuxna katter?

Min tanke är att hitta det torrfoder med högst kött/protein halt (Eukanuba?) och ha framme hela tiden + 2 omgångar med bra blötmat varje dag (då får hon äta sig mätt). Detta med tanke på om jag ska resa bort någon gång och hon ska ha passning. Är hon då van vid att få blötmat hel tiden och inget torrfoder, blir det inte lite konstigt för magen då att helt plötsligt bara få blötmat kanske 1 gång per dag, om hon är van vid att ha det hela tiden?

Jag vill också ge henne lite "barf" då och då tex kycklingvingar. Vad kan man mer ge för smidig barf som är lätt att få tag i och som inte behöver någon speciel "uträkning"..?

En helt annan fråga:

Om man har innekatt, behöver man ge kattgräs då ibland för hårbollar och sånt?

Tacksam för svar, vill ju att lilla fisen ska ha det så bra hon bara kan:love:
 
Sv: Blir detta bra?

Ok, har nu läst lite till..

Fick svar på min fråga om mjaus blötmat innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler och det gör den tydligen, även för växande katter. Om man ska vara miljövänlig blir det ju tetrorna antar jag...

Nu återstår ju då frågan om vilken "barf" man kan kompletera med som är smidig och säker och inte behöver någon uträkning..?

Och vad det gäller torrfoder ska jag kolla närmare på Oliver och Eukanubas.
 
Sv: Blir detta bra?

Så länge du håller dig under 10% av matintaget så behöver du inte balansera BARFen.
Kycklinghjärta ger jag mina små. Det finns även färdiga frysta katt-BARF-korvar att köpa.
Mina små får även ibland dela på en "hamburgare" Bravo-ox.

Sen ang blötmaten, varför kan hon inte ha fri tillgång till blötmat bara för att du reser bort ibland?
Katten måste ha tillsyn minst två gånger om dan och då går det ju utmärkt att sleva upp lite blött.

Kattgräs är absolut att rekommendera. Om du har tillgång till okrossad havre eller vete så kan du så själv. Det går oxå bra med bambu och ampellilja.
 
Sv: Blir detta bra?

Så länge du håller dig under 10% av matintaget så behöver du inte balansera BARFen.
Kycklinghjärta ger jag mina små. Det finns även färdiga frysta katt-BARF-korvar att köpa.
Mina små får även ibland dela på en "hamburgare" Bravo-ox.

Sen ang blötmaten, varför kan hon inte ha fri tillgång till blötmat bara för att du reser bort ibland?
Katten måste ha tillsyn minst två gånger om dan och då går det ju utmärkt att sleva upp lite blött.

Kattgräs är absolut att rekommendera. Om du har tillgång till okrossad havre eller vete så kan du så själv. Det går oxå bra med bambu och ampellilja.

Då ska jag genast köpa en ampelilja som hon kan ha att tugga på :)

Ok. Men då kommer jag nog ge i huvudsak blötmat så ger jag lite barf ibland..kycklingvingar är väl en bra ide för tänderna och så också väl? För det går väl bra att ge en 7 månaders?

Jag kom att tänka på att när jag var mindre brukade jag och mamma köpa hela små färska fiskar och ge våran katt ibland. Det kanske är något? Har hört att katter kan vara allergiska mot fisk..hur märker man det?
 
Sv: Blir detta bra?

Jag rekommenderar dig att köpa ett par stycken ampelliljor då de kan bli ganska hårt åtgångna, så du kan ha ett par på tillväxt utom räckhåll för katten.

Det är utmärkt med råa köttiga ben för tänderna. Mina små har inga problem att knapra i sig kycklingvingar. De fixar även hel kycklingklubba och broskben från gris.

Små fiskar är jag däremot lite skeptiskt till. Allergi kan märkas som hysteriskt kliande och pälstappande b.l.a.
 
Sv: Blir detta bra?

Vad du än gör så skulle jag aldrig rekomendera Eukanuba. Folk säger att det är för katter som är kräsna, min erfarenhet är att det GÖR katter kräsna! De vägrar äta något som helst annat efter att ha smaksatt det. Det är sjukt mkt tillsatt smak i det. Kakor och McDonalds för katter är vad det är.

Tror ni kommer funka jättebra med mjau blötmat och lite råkost däremellan.
 
Sv: Blir detta bra?

Tanken har aldrig slagit dig att anledningen till att katterna tycker så mycket om Eukanbua är att det är väldigt hög kvalitet på det fodret jämförelsevis?
 
Sv: Blir detta bra?

Alla torrfoder innehåller smakämnen. Annars skulle katterna inte äta det. Eukanuva är ett av de bästa torrfodren på marknaden. Innehållsmässigt.
 
Sv: Blir detta bra?

Dom hade inga ampeliljor i affären jag var..Det blir till att fortsätta leta.

Ang. torrfoder. Jag köpte en liten förpackning Friskies torrfoder ENDAST pga av att hon ätit det hos tjejen hon bodde hos innan. Vet inte ens om hon fått mjukmat innan. Trots att hon fått nästan fri tillgång på mjukmat och lite köttfärs så tar hon ändå gärna några bitar torrisar ibland. Tänk om hon kommer bli precis galen i Eukanuba eller Olivers då? Jaja..isåfall får jag väl ta bort det och bara sätta fram när jag sa iväg eller något.

Var i djuraffären och skulle köpa en täckt kattlåda och skulle kolla på lite torrfoder samtidigt. Dom hade inte Eukanuba och inte Olivers. Så det blir att kolla i en annan djuraffär.

Kollade på Olivers hemsida. Där stod det att dom hade kattunge foder..kommer inte ihåg kilo antalet men vet att priserna var 79kr och 399kr för dom två minsta förpackningarna. Sen fick jag mail att dom hade tror det var 800g också..Undra vad det kan kosta. Ska maila dom igen. Tänkte så man får fraktfritt.
 
Sv: Blir detta bra?

Vad du än gör så skulle jag aldrig rekomendera Eukanuba. Folk säger att det är för katter som är kräsna, min erfarenhet är att det GÖR katter kräsna! De vägrar äta något som helst annat efter att ha smaksatt det. Det är sjukt mkt tillsatt smak i det. Kakor och McDonalds för katter är vad det är.

Tror ni kommer funka jättebra med mjau blötmat och lite råkost däremellan.

Det gäller för allt torrfoder, tyvärr. Katter blir lätt helt sålda på torrfoder (oavsett sort) och vägrar äta annat.

TS: Varje dag du ger en kycklingvinge kan du ge lika mycket (i vikt) kött också. En bra tumregel. Ger du vingar+kött ofta kan du komplettera med Aptus Multicat.
 
Sv: Blir detta bra?

Det gäller för allt torrfoder, tyvärr. Katter blir lätt helt sålda på torrfoder (oavsett sort) och vägrar äta annat.

TS: Varje dag du ger en kycklingvinge kan du ge lika mycket (i vikt) kött också. En bra tumregel. Ger du vingar+kött ofta kan du komplettera med Aptus Multicat.

Ok..jag föstår inte riktigt vad du menar..bör man ge samma vikt i kött när man ger vingar..?

Hur ofta kan man g vinar föresten. Så dom hinner smälta benen och så?
 
Sv: Blir detta bra?

Föresten om man hittar dom där jättestora burkarna med mjau mjukmat..om man lägger över all mat i typ en matlåda istället och har i kylen. Hur länge klarar det sig då?
 
Sv: Blir detta bra?

Ok..jag föstår inte riktigt vad du menar..bör man ge samma vikt i kött när man ger vingar..?

Hur ofta kan man g vinar föresten. Så dom hinner smälta benen och så?

Du kan ge en vinge varje dag utan problem.

Vad jag menar är att om du ger tex. 100 g kycklingvinge kan du ge ytterligare 100 g rent kött utan att riskera någon allvarlig brist. Du kan ge lever en gång i veckan också om du vill.

MJAU håller sig bra i kylen i ungefär 2-3 dagar. Hinner inte katten äta upp allt kan du frysa in.
 
Sv: Blir detta bra?

Du kan ge en vinge varje dag utan problem.

Vad jag menar är att om du ger tex. 100 g kycklingvinge kan du ge ytterligare 100 g rent kött utan att riskera någon allvarlig brist. Du kan ge lever en gång i veckan också om du vill.

MJAU håller sig bra i kylen i ungefär 2-3 dagar. Hinner inte katten äta upp allt kan du frysa in.

Då ska jag nog ta och börja köpa dom största burkarna. Det är väl inte så skadligt för miljön om man sorterar burkarna..?

Finns det någon webbsida du tycker är bra om man vill läsa om barf?
 
Sv: Blir detta bra?

Då ska jag nog ta och börja köpa dom största burkarna. Det är väl inte så skadligt för miljön om man sorterar burkarna..?

Finns det någon webbsida du tycker är bra om man vill läsa om barf?

På svenska finns inte så mycket. Jag hade en större förut men den är nerplockad. Jag har en liten blogg om kattmat och där kan du kanske ha nytta av länkarna.
 
Sv: Blir detta bra?

På svenska finns inte så mycket. Jag hade en större förut men den är nerplockad. Jag har en liten blogg om kattmat och där kan du kanske ha nytta av länkarna.

Ok. Tänkte jag jag kollar där så du slipper svara på varenda minsta fråga man har om det, kan ju bli lite tjatigt i längden kanske :D

Var inne i djuraffären i stan..Dom hade Mjaus 980 grams burkar kattmat. Men med deras pris så tjänar jag på att köpa i matbutiken 635 grams burkarna..:confused:

Föresten Katter kn ju vara allergiska mot fisk. Men kan man inte prova en mjau strömming tex. reagerar dom är det väl bara till att sluta ge den sorten?? För kan dom äta fisk är väl det bra? Tänker på omega 3 och det..
 
Sv: Blir detta bra?

Jag försöker hålla mig borta från fisk då det enligt min veterinär (inriktad på hudproblem och allergier) förefaller vara särskilt allergent. Man vet inte varför men ofta är det fisk som utlöser allergier hos katt och med en allergi följer ofta andra.

Ur Omega 3-synvinkel är det inte nödvändigt att ge katten fisk. Katten har inte alls samma höga behov som vi av fleromättade fettsyror (kan faktiskt ställa till med hälsoproblem). Katter som har tråkig päls eller hudproblem kan man prova att ge fiskolja, men i normala fall behövs det inte. Om de får tillräckligt mycket fett i maten de äter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp