Blir det någon snö hos er till jul?

Har nyss varit ute och skottat 2 dm. ❄️

Först gammal snö som det regnat på och som frusit ihop, sedan nykommen kramsnö. Med andra ord hyfsat kompakterat. Är nog troligt att mina bärbuskar kommer vara platta den här våren också.

Marken har blivit ordentligt frusen under, så det är det ingen fara med. Frågan är bara om det här märkliga vädret med jojo-temperaturer kommer fortsätta så det kommer fler töperioder som isar till alltihopa eller inte.
Men alltså, för i helsike!

Skulle aldrig skrivit något. Nu tittade jag på vädret och det står +7 grader :eek: på juldagen. :banghead::rage::arghh:

Har ar livet lite mer som vanligt den har arstiden. Vi hade minusgrader varenda natt tidigt i December, nagot som vi normalt inte har forran nagra dagar i January och/eller February. Men nu ar det "normalt" igen och det ska regna varenda dag i 8 dagar frammat.😑
Regn har ar inte som i Sverige, om prognosen sager att det ska regna sa gor det det, men mycket sallan hela dagen. Regn ar for det mesta en stund pa dagen och prognosen talar om nar det ska borja och nar det ska sluta och resten av dagen ar det ofta sol och fint. Sa det ar bara att kolla prognosen och lagga upp dagen sa man promenerar med hundar nar solen skiner.😃

Nej, det ser som tur är inte ut så. 8+ onsdag och torsdag om man får tro vad min telefon visar. Regn däremot. Tycker inte det gör något, är lite trött på vinter och vill ha vår. Vet, det är som att svära i kyrkan, men ja, det är så jag känner tyvärr. Jag som egentligen tycker om vintern.
I min ände av Sörmland hittade jag videkissar idag. Så det är nästan vår. 😅

(Och blött, lerigt och isigt på samma gång. Skitväder!)

I min ände av Sörmland hittade jag videkissar idag. Så det är nästan vår. 😅

(Och blött, lerigt och isigt på samma gång. Skitväder!)
Alltså, i Skåne hade jag inte riktigt blivit förvånad över vädret här (eller dina videkissar) :) Jag brukar plocka undan julen vid nyår för att börja släppa in våren, vet förstås att det är vintermånader i början av året, men som skåning är jag ändå ganska van vid milt väder som man kan börja ana redan i januari, och därtill våren som steg för steg och bit för bit gör intåg. Och så kommer ju förstås vintern och snö även dit, men den dagen det är vinter i Skåne står man ju ut med :D Till och med våren står ut med att ge vintern en dag då.

Men här, det kändes som att hösten pressade sig in och löven rasade, direkt kom snö och så varade den till maj någon gång och så tvångsintog sommaren sin plats (förra året). Det blev lite överväldigande att missa årstiderna jag är så van vid, alla vårtecken osv, det kändes otroligt konstigt och helt fel i kroppen.

När jag nämner detta brukar de som är här ifrån säga, nästan lite kränkt, att "vi har visst vår, sommaren kommer inte sådär plötsligt över en natt, vi har inte vinter till maj". Men har man upplevt skånsk vår tror jag man förstår vad min kropp menar att den saknar, Skåne däremot har ibland inte ens metrologisk vinter ens... men det är å andra sidan min kropp van vid. Så snacka om omställning, som jag inte alls var beredd på.

Inte ett spår av snö här på julafton i min del av sörmland någon mil ifrån @Enya . För mig kvittar det, då ändå inte ska ta mig ut då. :rofl:🎄 Sen får gärna va snöfritt, Tack! :D

Här är det så grönt fint så. Ska bli typ 7-8 grader. Ingen snö mer i år. Och bara för att jag skodde med 4 broddhål och snösulor i fredags så lär snön dröja extra länge efter nyår med.

Just nu är det mest is överallt, med lite snöhögar här och var.
Men prognosen snöblandat regn imorgon som övergår till snö, så förhoppningsvis blir det snöig jul ❤️

Tror inte det blir snö här. Underbara plusgrader sol och mjuka ridvägar :love:
Ingen direkt julkänsla men det gör inget för min del

Bifogade filer

• 20241222_115712.webp
    20241222_115712.webp
    779,5 KB · Visningar: 5
Nej. Hade varit lite roligt om all nederbörd som varit det sista och det som kommer hade varit i from av snö, roligt men ack så opraktiskt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 368
Senast: Jahaja
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
711
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka