Blir det mycket avdrag på dressyr tävling om hästen "bridaljerar" lite med frambenen

anneliandersson

Trådstartare
Hej kan någon hjälpa mig!
En kompis ska skaffa sig en dressyr häst och vi har hittat en skit snygg 4 årimg med toppen stam :) , han rör sig verkligen jättebra i alla gångarter det enda som är nu att han bridaljerar lite fram, inte alls mycket men det ena benet är lite mer än det andra!! skulle det påverka mycket på en tävling på lokal till regional kanske nationell nivå på resultaten om man har en häst som bridaljerar med frambenen han kan ju prestera lika bra som någon annan "vanlig" häst....snälla skriv något :bow: ....tack

Sv: Blir det mycket avdrag på dressyr tävling om hästen "bridaljerar" lite med frambenen

Svårt att svara på. Det beror ju på hur mycket eller lite det är. Om hästen biljarderar mycket kan det ju bli avdrag på gångarterna.

Sv: Blir det mycket avdrag på dressyr tävling om hästen "bridaljerar" lite med frambenen

Ja han briljaderar inte så mycket men klart att man ser det men det är inte överdrivet mycket man ser det inte på direkten när man tittar på honom så, så lite är det för det är ju ingen mening att köpa honom om man alltid senare får avdrag på alla dressyr tävlingar!!!

På tävling har jag ingen aning

däremot om hästen biljarderar så beror det på att hästen är inåttåad, det ger sämre hållbarhet o kotlederna och man bedömmer det hårdare på premiering nu än förrut

Sedan beror det på om det är mycket eller lite, ingen häst är perfekt

Tror inte att det påverkar speciellt mycket om det är så lite som du säger.
Rör den sig ok för övrigt så blir det säkert bra ändå!!
Lycka till!!! :banana: :banana:

Har svårt att tro att det skulle ge några avdrag.

Biljardering i sig ger ju knappast några avdrag.

Men är den väldigt utpräglad kan ju tex flytet i en sidvärtsrörelse bli stört osv med poängavdrag som följd.

Men den här hästen hade en väldigt liten störning så det är väl ingen fara.

Vad som däremot skulle få mig att tveka lite innan ett köp är att den har OLIKA rörelsemönster fram. Dvs du skriver att den lyfter ena benet lite högre än den andra.

Symmetri är ju väldigt viktigt för hållbarheten.

nej det påverkar inte.
har tävlat med en som bara biljarderar ena fram och en som gjorde det med båda.
båda var aktiva i äldre ålder också.

min hästbiljarderade lite grand,men det blev faktiskt bättre med åren :)

Ja det låter ju bra då !! för han kan ju göra/komma göra alla rörelserna fast att han har denna lilla defekt och det hade ju varit tråkigt om man jämt hade fått avdrag för att han bridaljerar lite fram, då är det ju ingen mening att tävla en sådan men känns tryggt att du hade tävlat med det och att det inte spelade någon roll Tack nu kan vi alltså rikta in oss på att köpa den här guldklimpen :)!!

det beror på hur mycket, men det verkar inte som om h*n gör det så mkt? det kan också försvinna med åren och med en bra hovslagare så kommer det inte bli några problem..

ja nä han gör inte det så mycket men det är klart att det syns men på första anblicken så ser man det inte så "mycket" men sen så ser man det ju mer man tittar naturligtvis , och han har idag inga skor å vi tänkte me skor så kan han bli lite bättre, men vi vill verkligen inte riskera att han/dom kan få mycket avdrag på tävling när det blir dags för det. Han står ityskland å på besiktningen så görs det med 12-25 bilder på honom å då får vi fram om han har ngn "defekt" fram.

Du bör inte få avdrag på det.
Ofta försvinner en del av biljarderingen när hästarn blir mera lösgjorda.

Jag tycker det är intressant att veta VAR själva rörelsen sitter.
Slänger den med hela benet eller från knäet och neråt.

Sv: Blir det mycket avdrag på dressyr tävling om hästen "bridaljerar" lite med frambe

Biljaderar inte briljaderar. Sorrii jag blir knäpp på det :o

det beror på hur mycket, men det verkar inte som om h*n gör det så mkt? det kan också försvinna med åren och med en bra hovslagare så kommer det inte bli några problem..

den som gjorde det med båda fram gjorde det rätt mkt. Nu hade hästen väldigt mkt gång i sig så det jämnade ut sig.

Senast ändrad av en moderator:

min ponny gjorde också lite när han kom, antagligen ett sätt att få plats då han rör sig vääldigt stort, men med rätt ridning och en riktigt bra hovslagare så har han faktiskt slutat helt nu :)

den som gjorde det med båda fram gjorde det rätt mkt. Nu hade hästen väldigt mkt gång i sig så det jämnade ut sig.

Det där tycker jag är lite spännande.

Förr i tiden sa de gamla hästkarlarna att hästar som biljarderade ofta hade stor gång och var mjuka att sitta på.
Kankse en av anledningarna till att man faktiskt avlade på dessa hästar.

Sedan om de alltid är innåttåade har jag ingen som helst aning om.

Mitt gamla sto var korrekt, hon biljarderade på samma ben som sin godkände far, de avkommor hon fått har inte biljarderat.

Jag har då varken fått avdrag eller kommentar på tävling angående biljarderingen min häst haft.

Och ja, han är inåttåad men det har aldrig varit något bekymmer. Men kolla benställningen, är den i princip rak är det nog inga problem med den hästen. :)

det är skönt att höra att ni inte har fått ngr avdrag för biljaderingen , ja denne häst som hon ska köpa är lite inåt tåad men inget överdrivet nu och om hon bestämmer sig för köp så skall det göras en ordentligt besiktning som man gör 12 bilder på hästen å då kan man se hur frambenen är.....men tack så länge :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
923
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 789
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30