Blir crazy i galoppfattningen

M

megaphon

Mitt sjuåriga sto är troligen felriden som unghäst och när jag köpte henne för drygt ett år sedan, klarade hon inte riktigt vare sig att galoppera eller fatta. Nu är hon i bättre kondition, betydligt mer grundriden men fortfarande kvarstår problemet;
När jag försöker fatta galopp hoppar hon på bakbenen (nästan jämfota), viftar med frambenen och gör ofta så i flera sekunder/meter innan hon riktigt kommer igång med galoppen. (Jag tror att akademikerna skulle bli lyriska över hennes typ av skolgalopp). Ibland är det så att hon inte ens kommer sig iväg i galopp, utan det blir på sin höjd trav av alltihop. Ofta förekommer hon mig sedan resten av volten och börjar hoppa/studsa igen efter bara nåt halvt varv. Eller vill inte riktigt gå fram utan bara uppåt i traven.

Jag ger henne mycket tygel så hon inte känner sig fastlåst, tränar oftast på ett böjt spår och försöker fatta bara med vikten, eftersom jag upplevt att det själva fattningen/galoppskänkeln som hon blir så upprörd av. Jag har provat tömkörning och då funkar det betydligt bättre men inte helt friktionsfritt, och inte sedan när jag väl sitter upp. Även provat att bara använda röstkommando, att "lura" in henne från en liten volt, skänkelvikning....vi har provat det mesta! Ingenting fungerar lugnt och sansat i längden, på sin höjd första gångerna med en ny metod. Det känns lite hopplöst, särskilt som jag vet att hon verkligen kan och gillar att galoppera, exempelvis uppför en backe i skogen. Men där kan samma beteende komma bara hon ser början av backen. Det är som om huvudet slår slint av iver samtidigt som hon inte riktigt törs satsa och komma iväg?
Själva galoppen, om/när den väl kommer igång är stor, luftig och aningen för snabb, men det beror på att vi så sällan får till den.... i ena varvet kan det ofta bli fel galopp, eller kors, men det känns som ett betydligt mindre problem än själva fattningen.......
Nån som har några idéer på lösning?:confused:

Sv: Blir crazy i galoppfattningen

När jag försöker fatta galopp hoppar hon på bakbenen (nästan jämfota), viftar med frambenen och gör ofta så i flera sekunder/meter innan hon riktigt kommer igång med galoppen. (Jag tror att akademikerna skulle bli lyriska över hennes typ av skolgalopp).
Knappast, eftersom skolgalopp innefattar samling..

Klistrar in ngt jag precis skrev i en annan tråd om galoppfattningar:

Hur du ska tänka i fattningen: Sitt precis som innan, sittbenen bestämmer böjningen och ingenting annat (dvs tippa ner inner sittben ngt eftersom det är lättare att få rätt galopp om hästen är böjd), vinkla inner skänkel ngt utåt och håll den intill (ev använd ytter också) och vänta ut fattningen. Börjar hästen rusa - ta tillbaka till lugnt tempo igen. Viktigt är att du, som sagt, inte överdriver fattningen och slänger dig framåt och släpper iväg hästen för mycket. Tänk att galoppsprången går uppåt och inte framåt.

Tillägg: Tänk på att galopp bara är en förändring av benförflyttningsmönstret och inte hastigheten. Du ska kunna bibehålla samma tempo före och efter fattningen. Koncentrera dig på att få till bra och lugna fattningar, galoppera sedan bara ett par språng (eller så många som hästen kan bibehålla ett lugn tempo och vara avslappnad och loss), bryt av och gör om/avsluta.

Senast ändrad:

Jag skulle enbart galoppera hästen i "naturliga" situationer under några veckor, dvs ute i terrängen där det verkar funka ok.
Det blir lätt en ond cirkel om du som ryttare låser dig - rid hästen som om den kunde galoppera!

Under hösten har jag galopperat övervägande ute i naturen. Och det är nästan lika fyllt med problem i fattningen då. Till och med om kompishästen drar iväg i galopp framför henne, så blir hon så "het" att hon står kvar en lång stund och studsar innan hon kommer iväg. Så tyvärr tror jag inte att jag kan lösa problemet genom uteritter.

Förtydligande: det är inte så att hon inte fattar att det är galopp jag ber henne om. Det är snarare så att hon blir för taggad och inte kan acceptera hjälperna. Genom denna, som jag uppfattar det, blockering blir naturligtvis fattningen lidande och galoppen därefter. Det är hennes studsande jag vill komma åt. Nån gång, kanske en på femtio, får vi till en klockren fattning men det händer bara jag kan överraska henne. Men sen är det kört för resten av den dagen.
Och när hon börjar studsa så är jag noga med att ge mycket tygel, sitta stilla för att inte störa, och hellre luta mig bakåt för att "skjuta" på framåt. Sen är det bara att vänta till hon sticker iväg. Vilket ibland kan ske med ett första jättestort språng.

Förra veckan var riktigt bedrövlig med bara studs. Så nu har jag ställt av henne i drygt en vecka, så kanske hon kan lugna sig lite.

Det låter som om hästen inte är riktigt framme för skänkeln och i ärlig bjudning framåt.
Jag skulle antagligen jobba väldigt mkt med övergångar skritt-trav-skritt osv för att verkligen komma åt bjudningen och kolla att den funkar ordentligt innan jag gav mig på galoppfattningarna igen.

Har du ngn tränare? Vad säger h*n isf?

Till Prince Fair:

Detta är en häst med mycket bjudning i alla lägen och jag tycker inte det känns som om den inte finns där i fattningsögonblicket. Möjligtvis att hon tappar den efter två-tre lyckade varv på galoppvolten, när det börjar bli lite jobbigt. Hon är också otroligt känslig för skänkel och/eller hjälper över huvud taget. Kanske hellre för känslig, och det är det som gör "överhettningen". Jag tror också att hon tycker det är jättekul med galopp, så kul att det slår över.
Min tränare har försökt komma med flera råd, varav några har fungerat för stunden. Tills hästen förekommer mig och börjar studsa (fatta) när jag tagit till den nya övningen/momentet för många gånger, dvs efter en vecka eller två, eller efter att ha gjort övningen under samma former/på samma plats. Det som INTE fungerar är att "bara fara ut och galoppera bort det" som jag också fått råd om. Efter flera fattningar(studs)/galopper i rad eskalerar hennes iver/överhettning, så till slut är det bara att skritta hem och lägga ner för dagen.
Det enda jag brukar trösta mig med är talesättet jag läst, att galopp är som knark för vissa hästar.

Om vi utgår från en frisk häst..

Fatta galopp, rätt=beröm, fel=ignorera, sakta av, halt, skritta på tygeln tills hästen verkligen skrittar.

Gör om, och gör om och gör om och.....

Däremot tror inte jag i något läge på att "ge hästen mycket tygel" speciellt inte när hästen ska göra något som den tycker är krångligt. Då behövs allt stöd här i livet som går att få.

Jag vet precis hur det är, för jag har haft samma problem. min häst var svag i bakbenen och det visade sig tom när hon skulle skos. för då kunde hon inte hålla uppe bakbenen så pass länge att han fick på en sko.

jag började att träna mycket uppförsbackar och mycket att hon fick känna att hon kunde galoppera i sitt eget tempo. jag visste att hon var otränad som det berodde på och inte att hon var dum bara, det kan vara bra om du vet. är hon dom så ska det nog inte behandlas på samma sätt. en annan sak du bör kolla upp är sadeln, den kanske klämmer, men som sagt jag tränade mycket på att bygga upp musklerna utan att pressa till galopp. om din häst tycker om att galoppera i uppförsbackar så utnyttja det.. kanske fattar du galopp i början och galopperar en bit och saktar av och gör samma sak om det går bra.

annars försök att gloppera mycket ute och sedan när hästen är starkare ta in den och använd dig av en bra tränare.. för även om du är duktig så ger de väldigt mycket hjälp. och om du har råd, satsa på en tränare som har det som yrke.. alltså en A/B-tränare kanske? även om du inte är på den nivån så hjälper det dig i fortsättningen..
lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar