Blinkers och bumull?!

M

Madde71

Jag trodde inte man fick ha blinkers (dvs begränsa synfältet för hästen med stora sidoludd) eller stoppa bomull i öronen för att dämpa ljud?

Har jag drömt att dessa hjälpmedel ej är tillåtna i distans eller är det domarna som missat då de släppt iväg ekipage med "sinnesdämpande" hjälpmedel på distanshäst?

Sv: Blinkers och bumull?!

Nu kan jag inte så mycket om distans... Är liksom grön på området, men då jag fått upp ögonen för det nu på sistone så satt jag å läste deras tr på internet och där står det iallafall klart och tydligt att blinkers inte är tillåtet. Rätta mig om jag har fel någon!:confused:

/Sandra

Tussar i öronen får du ha men inga luvor.
Blinkers o liknande får man inte ha.
// Linda

Tussar i öronen får du ha men inga luvor.
Blinkers o liknande får man inte ha.
// Linda

Så tolkar jag det också. Jag är faktiskt förvånad över att inte fler har tussar i öronen på hästarna. Ett utmärkt sätt att hålla nerviga och uppspelta hästar lugnare.

Däremot kan jag hålla med om att det ofta slinker igenom för mycket otillåten utrustning på ekipagen.
Ridspön, långa tyglar , tennisdojjor utan säkerhetsstigbyglar osv.

Däremot kan jag hålla med om att det ofta slinker igenom för mycket otillåten utrustning på ekipagen.
Ridspön, långa tyglar ...

Jag har frågat om mina långa tyglar på varenda tävling det här året. Alla dommare jag frågat har sagt "de är tillåtna men du får inte driva med dem". En av dem har dessutom påpekat att vill man kan man driva med vanliga tyglar också.

Då borde de som vill ha ett spö med sig för att hålla sin hingst på mattan även få ha det, så länge de inte daskar med det....

Varför det? Ett spö är till för att daska med ett par tyglar är till för helt andra saker. Att det sedan går att använda dessa tyglar för otillåten drivning är en annan sak. Vill någon idiot driva sin häst på ett otillåtet sätt så är det lätt att lösa. Sitter man ensam ute i skogen kan man lika gärna bryta lite sly och dänga till sin häst i rumpan med som att dänga den med tygeländan. Det går dessutom lika bra att dänga hästen med en handske eller en vanlig tygelända om man nu verkligen skulle vilja. Idioter kommer man tyvärr inte åt genom att förbjuda en viss typ av tygler lika lite som att idioter slutar stjäla bara för att det är i lag förbjudet.
Jag har gjort vad jag kan iom att jag frågat dommare på varje enskild tävling i år och det har varit lite olika dommare (minst 2) även om någon råkat ut flera gånger. Nu på Fornaboda pratade jag med den dommare som var med på bangenomgången på 80 km. För mig känns det som om jag inte kan göra mer än så och känner du att reglerna är fel så bör du tala med någon dommare eller kanske väcka frågan hos distanskommiten.

Jag menar naturligtvis inte att du gör fel, eftersom domarna uppenbarligen godkänner din utrustning. Jag var övertygad om att det inte var tillåtet, eftersom jag hört historier om domare som klippt av ryttarens tyglar innan start, men i TR hittar jag inget om tygelns längd.

Det som ofta kom upp i diskutionerna, när spöet skulle förbjudas för ett par år sen, var att en del som red hingstar faktiskt behövde spöet i handen för att hingsten skulle sköta sig.

Om de skulle rida med långa westerntyglar, som man gör stela sista 50 cm, skulle problemet var ur världen.
Då kan de rida, och hingsten tror att pinnen som sticker ut ur ryttarens hand är ett spö, när det i verkligheten bara är en tygel.

Hur är det med tungband, är det okey? Jag tror inte det, inte enligt allmänna TR.
Men borde inte domarna få lära sig vad tungband är, så de inte tror att det tillhör "fri betsling"?

Det verkar som om vi är överrens :laugh:.
Att gå vidare i diskutionen känns som om det kunde leda till en spekulativ nivå som iallfall jag som ganska ny inom grenen ska hålla mig ifrån. Vi får be Gits att skapa sig ett konto här :idea:

.

Hur är det med tungband, är det okey? Jag tror inte det, inte enligt allmänna TR.
Men borde inte domarna få lära sig vad tungband är, så de inte tror att det tillhör "fri betsling"?

Men det kan väl inte finnas de som rider i flera timmar med tungband eller?!?

jag har aldrig hört talas om tungband ens :o

kan nån förklara vad det är, varför det används och gärna en bild oxå :D

Tungband drar man runt hästens tunga och sätter sedan fast runt underkäken. Till för att hålla fast hästens tunga så att denna inte kan lägga den över bettet.

Wowowo, stopp och belägg. Långa tyglar? Det har jag faktiskt aldrig sett någonting om att man inte får ha. Hur långa är långa tyglar då? Jag har ju sett några som rider runt med westerntyglar och det kan jag tänka mig är för långa i såfall men jag som rider D-ponny som verkar ha hamnat mellan två tygellängder. Jag väljer ju såklart de längre då eftersom att jag inte vill sitta och hålla i en liten ände när jag kortar dem. Är det för långt att ha full-tyglar på en relativt stor D-ponny i så fall?

Nu verkar vi ju ändå bara ha spekulationer här, men det handlar nog om att western-tyglarna är delade?

westerntyglar (delade) har jag sett på flera ekipage..men emellanåt blir de tillsagda att knyta ihop dem.
jag trodde att det var förbjudet, hade jag vetat att man får rida med dem så hade jag haft mina på ritten i somras (annat material i mina, bevämare att hålla i..).
Å andra sidan (om vi ska prata långa tyglar), finns ju Biothane-tyglar som är 3m långa (odelade visserligen)... om man har en stor häst kanske det inte är så långt, men man kan ju ha dem på vilken häst/ponny som helst :p

Det är, enligt flera olika dommare, inte förbjudet med långa tyglar. Anledningen till diskutionen om just westerntyglar beror på att de är delade och att det är lätt att använda dem till drivning genom att daska till hästen på rumpan. Jag hoppas verkligen att ingen som ser denna typ av fusk på en tävling struntar i att anmäla det. Tyglar är i grunden till för att bromsa hästen INTE för att slå på den (vilket ju ett spö är). Att driva/bestraffa sin häst genom att daska/slå till den på halsen med de vanliga tyglarna är för övrigt även det förbjudet (enligt en av tidigare nämnda dommare).
Anledningen till att jag vill ha dessa tyglar är att jag gillar tjockleken och tyngden i dem (5 års vana). Förutom detta så är de mycket bättre i grind och om man av någon anledning behöver sitta av utefter banan och gå före sin häst förbi något otäkt så fungerar de också bättre.

jag såg faktiskt ett ekipage på fornaboda som daskade pållen me tygeln..men ja ville inte leka polis o anmäla detta, men det ska man slltså göra? bevisningen e ju svår så de känns som det mest blir tjaffs av det.. eller?

Det är ju som du skriver svårt att bevisa i efterhand.
Det du kan göra är ju att ändå uppmärksamma domarna på det inträffade, så kan de kanske kolla det ekipaget lite noggrannare nästa tävling?

Anledningen till att westerntyglar är splittade är att westernsadeln har horn. Odelade tyglar kan mycket lätt fastna i hornet. Om jag skulle rida en tävling i min westernsadel skulle jag också gärna vilja ha mina delad tyglar. Vanliga tyglar blir för korta om man knäpper upp dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 315
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 101
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 793
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka