Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

M

Magdalena

Jag kom just på att jag lovat att ta reda på lättfattligt vad blindtarmen har för uppgift i hästens matsmältningssystem. Tjejmiddag med hästtjejer på lördag, då ska jag "redovisa". Om nån här kan förklara på ett bra sätt så blir jag överlycklig!
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Jag har för mig att den bryter ner cellulosa, men det ser ut som sju svåra år och åtta bedrövelser här, så jag hittar inte boken och kan därför inte kontrollera.

Ur det svikande minnet gissar jag på följande:

Den är i alla fall jättestor och när den fungerar taskigt kan hästen bli lös i magen. Den är som en återvändsgränd där maten går i och vänder. Om den inte tömmer sig som den ska så blir det rester kvar i tarmen. De kan sedan fermenteras och det kan bli en inflammation i tarmen. Inte kul.

Inte så väldigt informativt, men det puttar i alla fall upp din tråd lite.

/Majola, ser fram emot en blindtarmstråd!
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Kollat hembiblioteket lite:

Om stärkelsen är hårt bunden till fodrets fibrer eller om givan är stor kan endast en del av stärkelsen spjälkas i tunntarmen. Resterande del jäser microorganismerna i blindtarmen.

Merparten av den mikrobiella fodernedbrytningen sker i blindtarmen och i stora kolon. Blindtarmen hos en stor häst rymmer 25-35l.
Den största jäsningsvolymen finns i stora kolon som kan rymma tre gånger så mycket material. Blindtarm och stora kolon utgör tillsammans omkring 3/4 delar av mag-tarmkanalens volym.

Vid extrem överkonsumtion av lättjästa kolhydrater bildas och samlas mjölksyra och mycket stora mängder gas(koldioxid och metan) Gasbildningen kan ge kolik.Vid det låga pH värde som blir följden av att mjölksyra ansamlas kan blindtarmens slemhinna skadas.

Lite kort vad jag kommer ihåg på rak arm...

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Tackar!! Nån som kommer på mer så hojta på bara! Jag måste ju hålla uppe mitt rykte som "foderexperten" i stallet, he he.
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Hittade detta på internet. Hoppas att det är till någon hjälp.

"Till skillnad från människan så använder växtätare sin blindtarm. Den fyller en mycket viktig funktion, då det är där nedbrytningen av gräs sker, dvs fiberkolhydrater som cellulosa. Nedbrytningen sker via jäsning med hjälp av mikroorganismer. Det tar lång tid, mellan femton och tjugo timmar. Det är dessa mikroorganismer som är känsliga för de miljöförändringar i blindtarmen som inträffar vid hastiga foderbyten. Mikroorganismerna kan då dö, vilket gör att hästen får svårt att bryta ned sitt foder under en tid (tills nya mikroorganismer bildats). Hästens blindtarm är cirka en meter lång och rymmer cirka tjugo liter foder och vätska."

:)
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

...Fast vissa växtätare använder sin vom...
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Jo, men det gäller väl inte hästen?? Eller? :confused:
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Gammeln skrev:
Det är nu som "vetet sållas ifrån agnarna" :angel:

He he. Jag har intagit en MYCKET lägre profil numera, har kommit in i ett "jag kan ingenting"-stadie.
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Magdalena skrev:
He he. Jag har intagit en MYCKET lägre profil numera, har kommit in i ett "jag kan ingenting"-stadie.

:rofl: .......... Lyckades du "måla" in dig själv i ett hörn på tjejmiddagen :D Jag hoppas du tog dej ut med hedern i behåll........ så att du inte uppfattades som lallare iaf ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Nej, det gäller inte hästen, det har du helt rätt i! Jag ville bara lägga in en mild protest mot påståendet att "VÄXTÄTARE använder sin blindtarm..." Det finns nämligen växtätare som inte har blindtarmen som främsta fermenteringskammare.

Häst använder såväl blind- som tjocktarm för fermentering av växtmaterial.
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Det blev bara halva gänget pga sjuktider, så jag fick spara "redovisningen" till nästa gång. Berättade lite snabbt för en av tjejerna (medan de andra spanade på stallet. Jag var bäbisvakt och hon har redan sett stallet) och hon blev grymt impad :banana: ;)

Det är inte så svårt att verka som en superstjärna, för de andra kan NADA i stort sett.
 
Sv: Blindtarmens uppgift i matsmältningen?

Ok, då är jag med. Intressant att veta i alla fall ;) .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 489
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp