Blinda av kamerablixt?

L

Lilldemonen

Jag har hört att kaniner (och även marsvin) kan bli blinda av en vanlig fotoblixt. Stämmer det? :crazy:

www.skuttet.tk
-Allt för den kaninintresserade och lite till

Sv: Blinda av kamerablixt?

tja, vi människor blir ju lite vimmelkantiga av kamerablixtar och ser rester av den sen på näthinnan jag skulle tippa på att det är ungefär samma för kaniner och marsvin, men jag vet ju inte säkert...

Tja min kanin verkar inte bli så blind i alla fall.... :)

tror inte att dem kan bli blinda men det kan vara jobbigt för gamla djurs ögon då oftast synen försämmras med åren

Det står faktiskt om det i min användarhandbok för digitalkameran

""Utlös inte blixten i närheten av någons ögon (gäller även djurs ögon). Exponering för det intensiva ljuset från blixten kan skada synen. STå inte närmare än 1 meter från spädbarn när du använder blixten.""

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 000
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat