Läste det här inlägget på flashback (där står även vem det handlar om) som jag tycker beskriver det bra:
"Jah har lite svårt att förstå "chocken" från alla etablerade inom hästeriet. Det är väl ingen som någonsin vistats i ett kommersiellt stall eller på tävlingar på hög nivå som tror att hästarna alltid behandlas shysst? Så fort det handlar om möjligheten att tjäna pengar på sin hästverksamhet börjar många skarva. Alla discipliner har samma problem. Tongivande människor som äger hästar och verksamheter får folk att hålla käft och titta åt andra hållet. Det är dessutom så otroligt vanligt fortfarande att man med just häst jobbar med positiv bestraffning och negativ förstärkning, vilket i fel händer är kort och gott misshandel.
Sen är det såklart fel det som uppdagas, men att representanter från ridsportförbundet m.fl sitter i nyhetsmorgon och spärrar upp ögonen och uttrycker "Jag hade aldrig kunnat tro..." är så jäkla skenheligt. Alla dessa har sett grejer genom åren som egentligen inte varit ok, alla. Själv har jag inte satt min fot i ett stall på många år för att hästvärlden till stor del är skit. Det går framåt för många, men de som drar in flis gör det för att de inte lägger ner tid och engagemang utan kör med fula metoder. Inte ens på Flyinge och Strömsholm slipper man se hästar behandlas illa."
Citera