Bli utköpt

gulan

Trådstartare
På mitt jobb blir nu en kollega utköpt. Det har tydligen varit en lång process med långa förhandlingar mellan arbetsgivare och fack. Vad jag förstår måste AG och fack vara överrens? Och om facket ger sin tillåtelse så köper företaget ut vederbörande. Måste man då som arbetstagare bara godta "erbjudandet"?
Blir det någon större skillnad på att få sparken och bli utköpt? Förutom ersättningen.
gulan
 
Att köpa ut någon innebär ju att företaget blir av med personen utan att sparka den. Den som blir utköpt går alltså frivilligt - men sedan kan ju arbetsgivaren ha varit så påstridig att det känns som allt annat än frivilligt. (T ex genom att erbjuda en tjänst som personen inte alls vill ha)
 
Jag känner några som blivit utköpta från jobbet.
det är långa procedurer, många möten och pågår ofta under lång tid.
Hos oss har de oftast fått prova på många olika arbetsmoment, olika avdelningar, olika arbetstider. Och när inte något av det har fungerat tillfredställande, så är det detta som är nästa alternativ.
Alla ska vara överens i slutskedet, men visst är det så att det ibland förekommer mer eller mindre starka krav på att godta "erbjudandet".
 
När det hände en person jag känner vet jag att den fackliga företrädaren sa rätt ut till personen "säger chefen hoppa, så hoppa".

Proceduren i sig är inte enkel. En person på mitt arbete blev utköpt för inte så längesen. Personen var egentligen psykiskt sjuk, helt utan sjukdomsinsikt och läget blev till slut farligt. Men personen ville inte sluta, inte alls. Och inte heller ta emot någon form av hjälp, trots flera försök från arbetsgivaren. Efter förhandling där personen förstod att det handlade om att bli av med jobbet utan ersättning eller med ersättning så blev det utköp. 6 månadslöner, som jag tror är standard om man inte är högavlönad.
 
Att köpa ut någon innebär ju att företaget blir av med personen utan att sparka den. Den som blir utköpt går alltså frivilligt - men sedan kan ju arbetsgivaren ha varit så påstridig att det känns som allt annat än frivilligt. (T ex genom att erbjuda en tjänst som personen inte alls vill ha)
I detta fall har det blivit en hel del stridigheter inom de fackliga leden också. Personen har varit runt på olika ställen inom företaget och blir osams eller får människor att må dåligt i många år. Det är allmänt känt att personen är "jobbig". Det är först på senare år med ny chef som problemet kommit upp i ljuset. Dvs. det är flera som antagligen sökt nya jobb för han har mobbat. Han har flera goda vänner och några av dem jobbar fackligt. Det hela ställdes på sin spets när en annan medarbetare kontaktade facket och mådde dåligt pga. arbetsmiljön.
Det verkar som att facket delat sig i två läger. De ska ju se till alla sina medlemmar.
gulan
 
I de fall jag känner till har det handlat om tjänstemän på mellanhög/hög nivå eller chefer på samma nivå, där orsakerna varit samarbetsproblem eller liknande, där har de som erbjudits tackat o tagit emot, dom har ju inte haft svårt att hitta nya arbeten. Betydligt billigare för AG än att säga upp dem. Har inte handlat om några längre förhandlingsfaser.
 
I detta fall har det blivit en hel del stridigheter inom de fackliga leden också. Personen har varit runt på olika ställen inom företaget och blir osams eller får människor att må dåligt i många år. Det är allmänt känt att personen är "jobbig". Det är först på senare år med ny chef som problemet kommit upp i ljuset. Dvs. det är flera som antagligen sökt nya jobb för han har mobbat. Han har flera goda vänner och några av dem jobbar fackligt. Det hela ställdes på sin spets när en annan medarbetare kontaktade facket och mådde dåligt pga. arbetsmiljön.
Det verkar som att facket delat sig i två läger. De ska ju se till alla sina medlemmar.
gulan

Just sånt där händer ju. Någon är en pina i röven på arbetsplatsen men eftersom det är svårt att säga upp någon av det skälet gör man en deal istället och köper ut.
 
I de fall jag känner till har det handlat om tjänstemän på mellanhög/hög nivå eller chefer på samma nivå, där orsakerna varit samarbetsproblem eller liknande, där har de som erbjudits tackat o tagit emot, dom har ju inte haft svårt att hitta nya arbeten. Betydligt billigare för AG än att säga upp dem. Har inte handlat om några längre förhandlingsfaser.
Är företag så dåliga på att rekrytera chefer? Utköpt som chef låter inget vidare tycker jag, och någonstans borde ju det komma fram i en rekryteringsprocess.
gulan
 
Är företag så dåliga på att rekrytera chefer? Utköpt som chef låter inget vidare tycker jag, och någonstans borde ju det komma fram i en rekryteringsprocess.
gulan
Kan man tycka men samarbetssvårigheter etc syns inte alltid. Sen kan det ju bero på så många olika faktorer och det kan ju vara komplicerade situationer.
 
Är företag så dåliga på att rekrytera chefer? Utköpt som chef låter inget vidare tycker jag, och någonstans borde ju det komma fram i en rekryteringsprocess.
gulan
Kan vara efter omorganisationer eller efter att nya chefer tillträtt eller att den politiska ledningen bytts ut.
 
Kan vara efter omorganisationer eller efter att nya chefer tillträtt eller att den politiska ledningen bytts ut.

Exakt. I kommunal/statlig förvaltning är det inte ovanligt att kvasten går när en i toppen får gå, då riskerar hens närmaste krets också bli av med jobbet (bli utköpta).
 
Inte bara chefer som blir felrekryterade. För nåt år sedan blev en fd kollega utköpt. Allt han gjorde under sina år som anställd var att pilla naveln och smita undan. Har tyvärr sett flera exempel på både chefer och underhuggare som bara befinner sig på arbetsplatsen de dagar i veckan eller månaden när de känner för det och då tillbringar en övervägande del av tiden med att surfa, fika, prata (i oändlighet), planera husbyggen/renoveringar, kolla på film, beställa hem prylar etc etc.
Andra har varit helt omöjliga att ha att göra med (troligen någon psykisk sjukdom i botten).

/V
 
Inte bara chefer som blir felrekryterade. För nåt år sedan blev en fd kollega utköpt. Allt han gjorde under sina år som anställd var att pilla naveln och smita undan. Har tyvärr sett flera exempel på både chefer och underhuggare som bara befinner sig på arbetsplatsen de dagar i veckan eller månaden när de känner för det och då tillbringar en övervägande del av tiden med att surfa, fika, prata (i oändlighet), planera husbyggen/renoveringar, kolla på film, beställa hem prylar etc etc.
Andra har varit helt omöjliga att ha att göra med (troligen någon psykisk sjukdom i botten).

/V
En släkting till mig hade ett företag som till slut fick köpa ut en anställd. De vill sspaka honom men fick inte för facket. Han hadebla fuskat med tidsredovisningen (inte alls jobbat det han angav) , tagit lite annat från företaget samt dragit med en annan kollega i tidsfusket.
När detta uppdagades visade det sig att han gjort det under en längre tid.
Men det blev dyrt för företaget att bli av med honom.
 
Av en nyfikenhet, om den anställda som AG vill bli av med inte är med i facket, blir den då bara uppsagd eller kan den fortfarande bli utköpt? Inget som är på väg hända mig känner jag att jag kanske ska tillägga men är nyfiken.
 
Av en nyfikenhet, om den anställda som AG vill bli av med inte är med i facket, blir den då bara uppsagd eller kan den fortfarande bli utköpt? Inget som är på väg hända mig känner jag att jag kanske ska tillägga men är nyfiken.
Det funderade jag på med. Man kanske får förhandla själv?
 
Av en nyfikenhet, om den anställda som AG vill bli av med inte är med i facket, blir den då bara uppsagd eller kan den fortfarande bli utköpt? Inget som är på väg hända mig känner jag att jag kanske ska tillägga men är nyfiken.

Är man vanlig knegare, ej tjänsteman alltså, och inte är med i något fack så blir man oftast uppsagd p.g.a personliga skäl.... Sedan är det upp till personen själv att driva sin sak via rättsväsendet.... och vi vet ju hur stora kostnader det kan bli av det så många avstår....
 
Det funderade jag på med. Man kanske får förhandla själv?

Det borde man ju få. Troligtvis har man kanske inte lika mycket kraft som om man har facket med sig. Å andra sidan, om man nås av skvallret (för det lär ju gå) att man kommer bli utköpt eller känner det på sig kan man väl bara gå med i facket? Kan ju inte finnas ngt krav på x antal månaders medlemskap antar jag.
 
En släkting till mig hade ett företag som till slut fick köpa ut en anställd. De vill sspaka honom men fick inte för facket. Han hadebla fuskat med tidsredovisningen (inte alls jobbat det han angav) , tagit lite annat från företaget samt dragit med en annan kollega i tidsfusket.
När detta uppdagades visade det sig att han gjort det under en längre tid.
Men det blev dyrt för företaget att bli av med honom.

Facket kan ju inte bestämma om arbetsgivaren "får" avskeda eller säga upp någon. Men har man som arbetsgivare inte dokumentera ALLT och är säker på att man har "på fötterna" för en sådan åtgärd så vågar man kanske inte gå till uppsägning eller avsked om facket säger att de kommer att driva ärendet vidare.
Men med en person som fuskat och stulit från arbetsplatsen så finns absolut skäl för avsked. Men, det finns vissa regler omkring gällande tid från att arbetsgivaren fått veta om stölden/fusket och tills de agerar mm.
Dessutom gäller det ju att ha BEVIS för det hela och dokumentation av detta.
 
På mitt jobb blir nu en kollega utköpt. Det har tydligen varit en lång process med långa förhandlingar mellan arbetsgivare och fack. Vad jag förstår måste AG och fack vara överrens? Och om facket ger sin tillåtelse så köper företaget ut vederbörande. Måste man då som arbetstagare bara godta "erbjudandet"?
Blir det någon större skillnad på att få sparken och bli utköpt? Förutom ersättningen.
gulan

AG och fack måste inte alls vara överens. Däremot måste ag ha tillräckligt "på fötter" för en uppsägning eller avsked. Det är normalt sett när man som ag är osäker på om bevis och åtgärder räcker till i en rättslig prövning som man istället väljer utköp.

Jag har varit inblandad i uppsägningar där facket protesterat, men som ag har vi ändå gått vidare med uppsägning. När då facket väljer att inte gå vidare så förstår man att de förmodligen insett att de inte har något att komma med. Uppsägningen (eller avskedet) har gjorts enligt de regler som gäller.

Det händer att fackliga organisationer försöker få till "utköp" för en individ även när det (enligt min åsikt) är fullständigt solklart att ag har fullt giltiga skäl och all dokumentation i ordning. Men då har vi (jag representerar alltså ag i mitt yrke) kört på ändå. Då finns ju liksom inget förhandlingsläge för facket och individen.

Det är ju inte facket som ska godta erbjudandet utan det är ju individen. Men om facket anser att "du gör en bra deal här, ta den" så är det kanske smartast att lyssna på dem. Normalt sett tror jag inte (i alla fall inte där jag arbetar) att utköp är något första alternativ för facket; det är nog snarare individen som framför den önskningen - att facket ska hjälpa dem förhandla till en bra sådan uppgörelse.

En fördel med att bli utköpt (förutom pengarna) är ju att CV:n ser lite bättre ut. Då kan man ju i princip hävda att man själv valde att sluta. Däremot har man knappast några referenspersoner att uppge kanske....
 
Är man vanlig knegare, ej tjänsteman alltså, och inte är med i något fack så blir man oftast uppsagd p.g.a personliga skäl.... Sedan är det upp till personen själv att driva sin sak via rättsväsendet.... och vi vet ju hur stora kostnader det kan bli av det så många avstår....

Exakt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 398
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 115
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp