Bli slimmad men inte musklig

Problematisk

Trådstartare
Konstig rubrik kanske, visste inte hur jag skulle förklara det :D
Men jag jobbar på att må bra i mig själv och min kropp och inser att ett steg i det är att ta tag i min kost och träning och få lite bättre hälsa överlag. Mitt "problem" med det är att jag inte vet vad för träning som passar mig. Jag vet att "trenden" inom utseende nu är mycket rumpa och muskler, men det är inte riktigt vad min kropp är byggd för och inte vad jag vill. Jag vill vara mer slimmad men utan stora, framträdande muskler liksom. Att man får sådana muskler av att träna mycket med tunga vikter etc. vet jag, men vad ger motsatsen? Cardio? Bör man ändå komplettera med styrketräning, isåfall hur? Jag hatar gym :o
Förhoppningsvis ska jag dansa några timmar i veckan i höst, det borde ju hjälpa till en del och innehåller även styrketräning. Men annars, vad ska jag satsa på? Simning? Yoga? Pilates? Eller är jag helt fel ute?

Självklart är en bra, nyttig, välbalanserad diet A och O, det vet jag så det behöver ni inte säga. Jag försöker skära ner på snabba kolhydrater och äta mer protein, som jag är dålig på, och mer frukt och grönt som jag också är dålig på. Men jag måste ta det några små steg åt gången, annars är risken stor att jag hamnar i mitt ätstörda mönster av att leva på godis och lightläsk :o

Mycket cardio, flåsa och svettas är det som gäller om man vill slimma ned kroppen. Löpning, cykling, simning, dans, kampsport, gymnastik osv. Styrketräning kan med fördel användas som ett komplement för att stärka muskelgrupper man är extra svag i.

Man blir inte bodybuilder "av misstag" för att man går på gymmet och lyfter vikter lite då och då. För att se ut som alla "förebilder" på instagram, alla musklade fitnessmodeller osv krävs det -hård- träning många gånger i veckan under lång tid, utstuderad diet osv. Man blir inte så av vanlig fritidsträning och träning med "lagom" tunga vikter. Tyvärr är det en myt jag stött på många gånger ffa bland tjejer som drar sig för att gå på gymmet och lyfta vikter för att de är rädda att de kommer se ut som bodybuilders efter några månader.

Träna på sätt som du tycker är kul och mår bra av samtidigt som du äter mindre energi än du gör av med. Som inhale nämnde så behöver man inte oroa sig för att bli för stor, det tar tid. Att styrketräna tror jag dock de flesta kvinnor tjänar på då det är bra för hälsa och praktiskt användbart. Även bra för psyket att märka att man klarar av nya saker.

Träna på sätt som du tycker är kul och mår bra av samtidigt som du äter mindre energi än du gör av med. Som inhale nämnde så behöver man inte oroa sig för att bli för stor, det tar tid. Att styrketräna tror jag dock de flesta kvinnor tjänar på då det är bra för hälsa och praktiskt användbart. Även bra för psyket att märka att man klarar av nya saker.

Men det är bara så tråkigt att gå på gym :o Försöker få till ett okej träningspass jag kan göra hemma med bara kroppen som motstånd, det är också trist men inte lika tråkigt som gym.

Men det är bara så tråkigt att gå på gym :o Försöker få till ett okej träningspass jag kan göra hemma med bara kroppen som motstånd, det är också trist men inte lika tråkigt som gym.
Du skulle kunna skaffa dig TRX eller annan suspension trainer, då kan man göra mycket som är svårt att göra med bara kroppen!

Har du ingen kompis du kan träna med? Bra musik du kan lyssna på?

Ingen träningskompis, bra musik har jag (när jag tränar hemma) men det är rätt trist ändå. Men jag tror att det är nåt jag bara måste vänja mig vid att göra, allt är ju liksom inte kul men man gör det ändå :p Men gym kommer aldrig bli min grej.

Om det är tempot som är tråkigt kanske crossfit skulle vara något för dig?

Styrketräning är bra, speciellt om man ska hålla på och löpträna. Löpning är tungt för kroppen om du inte har rätt styrka, du börjar kompensera för svagheter och får ont - i värsta fall ont väldigt länge.

Gruppträning är väldigt peppande, någon annan som talar om för en precis vad man ska göra, man bara tar i och följer med. Jag tycker det är jätteskönt att inte behöva tänka utan bara svettas :)
Spinningpass, Indoor Running, Barre är väldigt roliga grupp-konditions pass. Bodypump, Pilates och Pilates på boll tycker jag är roliga grupp-styrke pass.
Testa gruppträning!

Om det är tempot som är tråkigt kanske crossfit skulle vara något för dig?

Styrketräning är bra, speciellt om man ska hålla på och löpträna. Löpning är tungt för kroppen om du inte har rätt styrka, du börjar kompensera för svagheter och får ont - i värsta fall ont väldigt länge.

Njae, det är nog inte tempot utan bara själva träningen. Jag gillar mer dans, simning, cykling, löpning, sån träning. Tycker styrketräning överlag är tråkigt. Sen om jag kommer kunna gå på dansen så finns det inte tid och pengar över till nån annan typ av grupp/organiserad träning tyvärr så då lär jag fixa det själv. Blir det ingen dans (men det hoppas jag) så finns det mer utrymme att lägga till nåt annat, så då kanske jag kan prova :)

Ingen träningskompis, bra musik har jag (när jag tränar hemma) men det är rätt trist ändå. Men jag tror att det är nåt jag bara måste vänja mig vid att göra, allt är ju liksom inte kul men man gör det ändå :p Men gym kommer aldrig bli min grej.
Jag har alltid tyckt att gym varit urtrist. Men mitt ex släpade med mig och nu känns det helt OK. Men det är forfarande att jag drar mig för att åka till gymmet. Det är inte kul för fem öre. Men har jag bestämt mig för att träna så gör jag det, oavsätt om jag är trött , hungrig osv. Så för mig handlar det bara om att bestämma sig :).

Jag har alltid tyckt att gym varit urtrist. Men mitt ex släpade med mig och nu känns det helt OK. Men det är forfarande att jag drar mig för att åka till gymmet. Det är inte kul för fem öre. Men har jag bestämt mig för att träna så gör jag det, oavsätt om jag är trött , hungrig osv. Så för mig handlar det bara om att bestämma sig :).
Jag tror jag är för negativt inställd till gym för att bara bestämma mig, däremot styrketräning hemma tror jag det kan vara så med :)

Allmänt till alla: Kollade på korpens hemsida och de har mycket yoga, pilates och sånt (men inte barre som jag hamnade där för att jag letade efter :( ) men det är ju så dyrt :nailbiting:

Jag lyssnar alltid på ljudbok eller en bra podcast när jag tränar (både cardio och styrka) och då går det av bara farten. Glömmer liksom bort att jag tränar för jag blir så inne i boken/podden :D För mig funkar det inte att träna med musik.

Jag tror jag är för negativt inställd till gym för att bara bestämma mig, däremot styrketräning hemma tror jag det kan vara så med :)

Allmänt till alla: Kollade på korpens hemsida och de har mycket yoga, pilates och sånt (men inte barre som jag hamnade där för att jag letade efter :( ) men det är ju så dyrt :nailbiting:

Du har inget jobb där du får bidrag för friskvård då? Så det inte blir så dyrt för dig.
Jag tycker Friskis och Svettis är väldigt prisvärt.
Den i min kommun har ett stort fint gym samt spinning och två stora salar för gruppträning. Allt möjligt från Jympa till musik till yoga, boxning, intervallträning etc. Finns verkligen något för alla!

Först och främst: lycka till med att få stora, synliga muskler utan att medvetet kämpa för det. Det är i princip omöjligt :p

Sedan, all träning som blir av är bra träning. Försök hitta något som är kul! Har du ingen vän som skulle vilja träna med dig så kanske du kan hitta någon på jobbet eller varför inte någon bukefalist som verkar trevlig?

Jag vet inte hur det är hos dig, men här har de alla möjliga typer av träningsformer på Friskis & Svettis, så det går lätt att köpa något träningskort där och prova sig igenom deras utbud. Även om de inte skulle ha något som passar dig perfekt, så kanske det kan ge dig ett hum om vilken träning du tycker mer om och vilket du gillar minst, så kan du fortsätta leta på andra ställen.

Löpning tror jag skulle passa dig och kombinera gärna med FMTK- appen som Durachiny tipsade om. Den har jag kört mycket efter när jag var hel (segdragen hälseneproblematik) Både träningsprogrammen och de enskilda träningspassen. Appen kan vara lite jobbig och kraschar ibland (bara laddar och laddar i evigheter). Men rensar man app-historiken på telefonen och öppnar appen igen så funkar den :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 751
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama