Mer jobb beror på hur ni lägger upp det. Är det en han- eller honkatt? Om det är en honkatt och kullen ska födas hos dig ja, då blir det en del jobb. När jag sätter ut katter på foder utgår jag ifrån SKKs fodervärdsavtal eftersom det inte finns något liknande på kattsidan. Det är ett bra och gediget avtal. Googla fram det och läs det. Då har du en bra bild av hur ett rimligt fodervärdsavtal ska utformas sedan. Det finns tyvärr kattuppfödare som anser att de ska ha 4-5 kullar på en honkatt eller att fodervärden ska betala halva köpesumman och sedan ska de ha två kullar. En del uppfödare utnyttjar sina fodervärdar på ett rätt fult sätt.
Viktigt att bestämma är vad som händer om katten börjar revirmarkera. Både han- och honkatter kan revirmarkera och då måste man ha klart för sig vad som gäller. Jag sätter bara ut hanar på foder och börjar de revirmarkera tar jag hem dem för parning eller så kastreras de. Ingen ska behöva leva i ett nerkissat hem. Att lådorna luktar med och att det markeras någon enstaka gång, ja det får fodervärden acceptera men en hane (eller hona) som markerar dagligen runt omkring i hemmet är inte okej.