Bli fodervärd?

BuenoBull

Trådstartare
Igår blev jag tillfrågad av uppfödaren till en av våra kissar om vi skulle kunna tänka oss att bli fodervärd till en av hennes ungar. Vi har inte direkt funderat på att skaffa en till katt och med foderkatt blir det ju en del extrajobb förstår jag, men vi är inte helt främmande för tanken. Vad ska jag tänka på att fråga uppfödaren? Hur brukar avtalen se ut? Vem betalar vad? O.s.v.

Tack på förhand!

Mer jobb beror på hur ni lägger upp det. Är det en han- eller honkatt? Om det är en honkatt och kullen ska födas hos dig ja, då blir det en del jobb. När jag sätter ut katter på foder utgår jag ifrån SKKs fodervärdsavtal eftersom det inte finns något liknande på kattsidan. Det är ett bra och gediget avtal. Googla fram det och läs det. Då har du en bra bild av hur ett rimligt fodervärdsavtal ska utformas sedan. Det finns tyvärr kattuppfödare som anser att de ska ha 4-5 kullar på en honkatt eller att fodervärden ska betala halva köpesumman och sedan ska de ha två kullar. En del uppfödare utnyttjar sina fodervärdar på ett rätt fult sätt.

Viktigt att bestämma är vad som händer om katten börjar revirmarkera. Både han- och honkatter kan revirmarkera och då måste man ha klart för sig vad som gäller. Jag sätter bara ut hanar på foder och börjar de revirmarkera tar jag hem dem för parning eller så kastreras de. Ingen ska behöva leva i ett nerkissat hem. Att lådorna luktar med och att det markeras någon enstaka gång, ja det får fodervärden acceptera men en hane (eller hona) som markerar dagligen runt omkring i hemmet är inte okej.

@MissFideli har ju en del erfarenhet som hon kanske kan dela med sig av?

Avtalen brukar ju skilja sig en del. Vissa kräver att kullar ska födas hos fodervärden, andra föredrar att ha hand om det själva och tar då hem katten innan födsel och behåller den till ungarna är 12 veckor.

Tack för svar! Det där med revirmarkering var ett bra tips att tänka på. Det är en hona det gäller och ev. kullar kommer isf födas hemma hos oss. Jag har aldrig haft kattungar förut så det känns ju i sånt fall lite nervöst, även om jag kommer ha hjälp och stöd av flera uppfödare. Kan man utbilda sig själv på något vis i förhand?

Läste igenom SKK's avtal, det verkar ganska täckande. När det kommer till "driftskostnader" såsom försäkring och vaccinationer, är det något man kommer överens om eller är det fodervärden som brukar stå för det? Foder antar jag att fodervärden står för ;)

Har inte fått någon info om hur många kullar det gäller, hur många kullar får en katt ha och med vilket tidsspann? 4-5 kullar, då lär ju fodervärdskapet gälla ganska många år, låter dessutom som många kullar för en katt?
Det jag fått gällande är iaf att efter kullarna tagits överlåts honan mot kastreringskostnad.

Vanligtvis brukar det vara 2-3 kullar på en hona som är "normalt" innan katten överlåts till fodervärden.

Rent spontant med kostnader så tänker jag att det kan vara bra att ta upp kostnader som rör kattkullarna. Typ extra kattsand och mat (går åt rätt mycket till kattmamma och ungar), bolåda osv.

Självklart kan man läsa på en del om hur kattfödslar går till innan det är dags. Och har du en bra uppfödare och ni inte har så långt mellan varann kan hon säkert vara med när kullen/kullarna föds om du känner dig osäker.

Jag tror att det är väldigt kul och lärorikt att vara fodervärd om man hittar en bra uppfödare. :)

"Driftkostnader" står normalt sett fodervärden för. Med försäkring är det olika, när jag sätter ut katter på foder står jag för försäkring.

En foderkatt ska kosta lika mycket att ha som en egen katt. Uppfödaren står för kostnaderna som har med avel och utställning att göra.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
944
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 337
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 632
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30