Bli ensamhund mitt i livet?

Telina

Trådstartare
Jag och mitt ex gick isär för ett år sedan och har nu kommit överens om att han ska få ta över en av ”Våra” hundar.
Hunden har dock aldrig bott som ensamhund utan haft sällskap av annan hund sen hon var 8 veckor och hon är 4 år nu.
Har ni någon erfarenhet av att omplacera en hund som alltid bott med annan hund till att bli ensamhund? Är det möjligt eller är oddsen att det ska fungera låga?

Har hunden tendens till separationsångest sen tidigare? Det är här jag tror den största haken sitter om det kommer funka eller inte. Om hunden redan från början har separationsångest som triggas om den blir utan hundsällskap så kommer ni nog stöta på mer problem än om den inte har det.

Jag hade testat en helg eller en vecka och se hur det går helt enkelt.

Min nuvarande kom till oss som 5-åring. Hon hade då levt 1 år hos uppfödaren och sedan 4 år hos en annan kennel.
Hon trivs väldigt bra med tillvaron. Kenneln hade vuxit och min hund hade då svårt att koppla av. Hon ville ha koll på alla och blev stressad.
Här har hon ingen att hålla koll på och har matte helt för sig själv.
Genom åren har jag annars alltid haft två hundar. Men då någon gått bort har de ibland fått leva några månader ensamma innan tilltänkta hundar var redo för flytt. Även det har gått fint.
Så visst kan det gå.

Har hunden tendens till separationsångest sen tidigare? Det är här jag tror den största haken sitter om det kommer funka eller inte. Om hunden redan från början har separationsångest som triggas om den blir utan hundsällskap så kommer ni nog stöta på mer problem än om den inte har det.

Jag hade testat en helg eller en vecka och se hur det går helt enkelt.
Hon har ingen separationsångest ihop med annan hund och ensam har jag tyvärr aldrig provat att ha henne. Har slarvat med den biten🤗
Ja vi ska prova och se hur det går tänkte mest höra om någon hade erfarenhet av just detta :)

Min nuvarande kom till oss som 5-åring. Hon hade då levt 1 år hos uppfödaren och sedan 4 år hos en annan kennel.
Hon trivs väldigt bra med tillvaron. Kenneln hade vuxit och min hund hade då svårt att koppla av. Hon ville ha koll på alla och blev stressad.
Här har hon ingen att hålla koll på och har matte helt för sig själv.
Genom åren har jag annars alltid haft två hundar. Men då någon gått bort har de ibland fått leva några månader ensamma innan tilltänkta hundar var redo för flytt. Även det har gått fint.
Så visst kan det gå.
Åh vad skönt att höra, mitt ex och den här hunden funkar fint tillsammans och jag tror hon skulle må prima av att bli bortskämd hos honom men det är just biten med att vara ensam hemma då och då jag tänker på. Har det gått bra för alla dina?

Jag och mitt ex gick isär för ett år sedan och har nu kommit överens om att han ska få ta över en av ”Våra” hundar.
Hunden har dock aldrig bott som ensamhund utan haft sällskap av annan hund sen hon var 8 veckor och hon är 4 år nu.
Har ni någon erfarenhet av att omplacera en hund som alltid bott med annan hund till att bli ensamhund? Är det möjligt eller är oddsen att det ska fungera låga?
Svägerskan hade två hundar men den äldre gick mycket hastigt bort och den yngre blev själv från en dag till annan men det var aldrig några problem för den yngre att vara ensam hemma.

Svägerskan hade två hundar men den äldre gick mycket hastigt bort och den yngre blev själv från en dag till annan men det var aldrig några problem för den yngre att vara ensam hemma.
Okej det ger mig hopp,föreställer mig att min hund ska bli jätteledsen när hon plötsligt blir ensam-ensam🙈

Okej det ger mig hopp,föreställer mig att min hund ska bli jätteledsen när hon plötsligt blir ensam-ensam🙈
Det där är en rent mänsklig reaktion, hundar tänker sällan på det viset, de lever i nuet. Det är väl snarare så att en ensamhund får mer uppmärksamhet av människorna runt omkring än om de är två att dela på uppmärksamheten. Periodvis har vi haft extra hundar hemma och Ville tycker det är toppen med kompis men han tycker att det är lika bra när han är själv och får allt fokus.

Åh vad skönt att höra, mitt ex och den här hunden funkar fint tillsammans och jag tror hon skulle må prima av att bli bortskämd hos honom men det är just biten med att vara ensam hemma då och då jag tänker på. Har det gått bra för alla dina?

Det har funkat fint för alla att vara hemma ensamma.
Nu sker det väldigt sällan IOM att jag jobbar mkt hemifrån och annars oftast kan ta med dem på jobb. Men de sover lugnt då jag är borta.

Har en nära anhörig som nyss gick igenom detta. Det visade sig att hunden tom funkade bättre utan den andra. Helt plötsligt blev den lugnare och fick mycket bättre fokus i träningen :)
Det känns hoppfullt att höra, vi ska testa nästa vecka och får hoppas att även vår hund kommer klara detta då hon och husse alltid haft ett starkare band till varandra ❤️

Det känns hoppfullt att höra, vi ska testa nästa vecka och får hoppas att även vår hund kommer klara detta då hon och husse alltid haft ett starkare band till varandra ❤
Håller tummarna.
I min anhörigas fall så var hundarna mor/valp och valpen (ca 4 år) hade aldrig varit utan varken den andra människan, sin mor el varit direkt ensam hemma.

Vi tog bort en hund i familjen. Kvar blev Fille min mammas hund som aldrig varit utan hundsällskap och han är 10 iår.

Gick jättebra dock vart det ju inget nytt hem men han blev ändock ensamhund-

Jag hade två hundar, båda födda 2005. De hade levt tillsammans sedan den yngre flyttade hem i oktober 2005. Den äldre gick bort i maj 2019 och den yngre blev då ensamhund, även om hon tillbringade mycket tid med sin dotter. Hon dog oväntat i november 2019. Då var min hund helt ensamhund till hon gick bort i mars 2020. Hon blev inte alls deppig trots att hon förlorade två gamla vänner, utan var sitt vanliga jag till sin sista dag.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 286
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 039
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 351
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 273
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar