Bli bättre - Jobba i dressyrstall?

P

pampen

Hur gör man bäst för att komma vidare i ridningen och lära sig mer?

Jag tog studenten i våras och har alltid haft som plan att jobba i ett dressyrstall för att få rida olika hästar och få mer hjälp med min träning. Detta är jag givetvis beredd att jobba hårt för.

Jag har varit och provjobbat i ett stall i Tyskland och efter det börjat tveka. Är det rätt sätt att gå tillväga? Där jag var fick jag hjälpa till att värma upp nån häst, men inte så mycket mer. Det är jag egentligen inte så bekymrad över, eftersom jag har en bra läromästare, men det kändes inte som om "ryttaren" prioriterade det direkt, utan det var snarare om han hade tid någon gång ibland.

Frågan är då var jag lär mig mest, i Tyskland där jag jobbar med hästar utan att rida så mycket mer än här hemma, eller hemma där jag tränar för min tränare en gång i veckan?

Enligt min tränare kan jag inte räkna med att få träna mer än varannan vecka om jag åker iväg. Utan om jag vill träna mer så måste jag vara en betalande dressyrelev. Detta är väldigt dyrt och alltså inget jag har råd med. Stämmer detta?

Hur har ni som varit iväg gått tillväga? Hur ska jag göra för att komma vidare och lära mig mer?

(Jag rider msv och har en häst som är utb Int 1)

Sv: Bli bättre - Jobba i dressyrstall?

vad du ska gora ar att vara arbetande elev hoss nagon bra tranare.

Du kan inte forvanta dig att fa jobb i ett dressyrstall och hitta nogon som vill trana dig bara for skojs skull utan att du betalar. Om man anstaller en groom, hastskotare sa vill man ha en hastskotare, anstaller man en ryttare sa behover man en ryttare.

Om din ridning betyder mer for dig an stalar letar du reda pa en duktig tranare som du jobbar for, du far mat, husrum plus kanske 1000 span i manaden, el mera bling blingar men inte mat.

Pa det visset kan man jobba hos en os ryttare och lara sig nagot,, istallet for att bara mocka skit,,

Visst kan man lära sig en hel del på att jobba i stall. Men du får räkna med att jobbet till att börja med blir som du beskriver och att du får arbeta dig upp. Du börjar med skitgörat och tycker dom att du är duktig så kanske du får rida mer och mer. Men de flesta ställen både i Sveriga och utomlands kan inte erbjuda mer än dålig lön och att få mocka skit. Har man tur och hittar ett bra ställe är det kanske annorlunda. Men som jag ser det finns det två alternativ 1:Ta skitgörat och jobba dig upp 2: Skaffa dig ett välbetalt jobb och betala för din ridutbildning själv.

Jag har provat både och och valde till slut nr 2. Jag har väl inte så välbetalt jobb just nu men tanken är att plugga och sen kunna köpa mig ett par hästar till (har en nu) och träna så mkt det bara går för olika tränare. På så vis kan jag själv välja hur mkt man vill rida och för vem. Men det betyder inte att det är rätt väg att gå för dig. Testa att jobba och se vad som händer... Lycka till!!!

Tack för svaren!

Hur fungerar det med att vara arbetande elev, det är inte det samma som groom förstår jag?

Jag är fullt beredd att jobba hårt och mocka skit hela dagarna, om jag kan få hjälp med min häst i utbyte och mat/pengar så att jag kan överleva. Men finns det sådana jobb? Eller blir det som min tränare säger, att man enbart kan få hjälp någon gång ibland? Kommer man verkligen vidare då?

Har du provat att kontakta några av våra bättre svenska ryttare och frågat om att få komma som arbetande elev alternativt om de har kontakter som kanske vill ta hand om dig?

Jag har lite planer på vilka jag ska ringa, men om det ger något vet jag ju inte... Anledningen till att jag inte redan har ringt är att jag tvekar om det är rätt väg för mig att gå, och att jag inte riktigt vet hur det fungerar. Finns det jobb, där man mot att man gör "groomjobbet" får hjälp med träningen (oftare än varannan vecka)?

Det var det jag menade med att ringa en svensk ryttare. Det blir liksom lättare att förklara precis vad man är ute efter och förhoppnignsvis har de lite tålamod med dig och hjälper till! :)

Svårt att säga vilken väg som är den bästa. Jag har provat att jobba på lite olika ställen. Första var en ridskola där jag hade med min häst, där fanns auktoriserad instruktör som var otroligt duktig. Min utbildning där innefattade dock inte bara dressyr jag jobbade som instrukrörselev. Tränade på bestämmda tider 2 ggr i veckan (hoppning o dressyr) + att jag fick lite kommentarer i princip varje dag när jag red min. Jag red även minst en lektion om dagen på ridskolans hästar. Detta var ju inga jätte fina dressyrhästar men man lärde sig mkt av att rida mkt olika hästar.

Har även jobbat som "beridarelev" i USA där jag red allt från unghäst till GP. Hårt jobb men mkt ridning på många olika sorters hästar (ca 7 om dagen) fick där hjälp med minst ngn häst om dagen. Dock kom jag inte jättebra överens med denna tränare så jag blev tyvärr inte så långvarig.

Som sagt svårt o veta vilken väg man ska gå men det finns ju många ryttare och stall som tar emot tex dressyrelever el. beridarelever där man kan få träna mkt.

Flyinge tar ju in stipendiater - bland annat i dressyr. Dessutom finns ju utbildningar man kan gå - t ex KY-utbildningar där man även får hjälp med sin egen ridning. Annars tror jag att jobba elev eller hästskötare hos någon som också ger dig träning som en del av lönen.

Man lär sig väl också av att titta hur duktiga ryttare rider och tränar plus att man får inblick i det livet.

Visst kan man lära sig en hel del på att jobba i stall. Men du får räkna med att jobbet till att börja med blir som du beskriver och att du får arbeta dig upp. Du börjar med skitgörat och tycker dom att du är duktig så kanske du får rida mer och mer. Men de flesta ställen både i Sveriga och utomlands kan inte erbjuda mer än dålig lön och att få mocka skit. Har man tur och hittar ett bra ställe är det kanske annorlunda. Men som jag ser det finns det två alternativ 1:Ta skitgörat och jobba dig upp 2: Skaffa dig ett välbetalt jobb och betala för din ridutbildning själv.

Jag har provat både och och valde till slut nr 2. Jag har väl inte så välbetalt jobb just nu men tanken är att plugga och sen kunna köpa mig ett par hästar till (har en nu) och träna så mkt det bara går för olika tränare. På så vis kan jag själv välja hur mkt man vill rida och för vem. Men det betyder inte att det är rätt väg att gå för dig. Testa att jobba och se vad som händer... Lycka till!!!

Det var samma sak för mig. Jag började jobba på Flyinge direkt efter studenten (gick dressyrgymnasium). På den tiden fungerade det så att man började som sk. praktikant och jobbade som det i 6 mån. Efter det hade man möjlighet att bli hästskötare åt någon av stipendiaterna eller eleverna och skulle jobba som det i något halvår. Först efter detta kunde man ev. bli påtänkt som stipendiat. I praktiken betydde det att man blev behandlad som en mindre vetande idiot till slav de första 6 mån, och fick i undantagsfall rida en och annan fölmärr och kanske någon äldre, avdankad hingst. Efter det blev man "befordrad" till uppassare och var tvungen att följa någon primadonnas minsta nyck under ytterligare ett halvår och "ridningen" bestod då av att skritta fram och av de silkesinlindade guldklimparna till och från ridhuset.

Låter jag bitter? Det kan bero på att jag är det, mycket t.o.m. Jag stannade i 3 mån och det var mer än nog för mig för att inse att det här var ingen "karriär" för mig. Till saken hör också att jag vid det laget hade ridit två SM i dressyr (på egenutbildad ponny och häst), är uppvuxen med hästuppfödning, hingstar och inridnings/utbildningshästar, så det var ju inte precis som om jag kom direkt från ridskolan (vilket visserligen några av de andra praktikanterna gjorde). För att göra det hela ännu bättre var det också så att det fanns outtalade undantag till de här stegen upp till att bli stipendiat. Mycket pengar eller ett välkänt efternamn inom hästkretsar tog dig förbi all mockning och nedlåtande behandling utan att du ens behövde riskera att få smuts under naglarna.

Men det här är ju ett antal år sedan nu och hade säkert mycket att göra med vilka människor som styrde och vilken attityd som rådde där då. Kan alltså inte uttala mig om hur det är nu (de är väl i alla fall tvugna att betala avtalsenliga löner numera tror jag).

Så jag tog den andra vägen och skaffade mig en utbildning och ett välbetalt jobb istället. Nu har jag visserligen inte exakt samma (skyhöga) ambitioner längre, men jag hade haft möjlighet att verkligen satsa om jag hade velat (och det är inte uteslutet att det kommer att bli så lite längre fram). Jag kan träna för vem jag vill och praktiskt taget hur mycket jag vill.

Jag råder dig inte till varken det ena eller det andra, man lär sig alltid något vilka vägar man än tar (även om det kanske i många fall är mer om människor och livet i allmänhet än just ridning...), men du bör vara medveten om att i många fall finns det ingen möjlighet att "jobba sig upp", det finns helt enkelt inget upp...

Men lycka till och jag hoppas verkligen att du har bättre tur än jag med valet av arbetsplats (jag är övertygad om att det måste finnas åtminstone några bra ställen), om du nu skulle välja att gå den vägen!

Tack för svaren!

Även om jag fortfarande är velig, blir jag mer och mer säker på att jag tänker göra ett nytt försök att hitta en plats som arbetande elev.

Funkar det inte är det ju inte värre än att jag får åka hem igen...

Jag tycker också att du ska ta kontakt med ngn svensk ryttare i första hand för att prova på. Det blir så mkt lättare då att avbryta det hela om man inte trivs.

Jag hade samma ambitioner som du för ett par år sedan och fick då plats som dressyrelev hos en utav våra kändaste kvinnliga GP-ryttare. Hos henne skulle det ingå väldigt mkt träning på en av hennes pensionerade hästar (fick ej ta med egen) och man skulle äv få tävla denna. Däremot så insåg man ganska snabbt att det inte skulle kunna bli så väldigt ofta eftersom man är med som groom på alla hennes tävlingar. Men i förhållande till arbetsinsatsen så hade det nog varit givande och säkerligen tillräckligt utvecklande. Det var mkt schyssta villkor.

Nu blev det tyvärr aldrig av. Det stöp på att jag inte kunde komma ifrån mitt dåvarande arbete i tid (var bråttom för att den förra hade slutat och ny behövdes hemma under OS) så hon fick ge platsen till en annan. Denne stannade dock i ett par år och man såg henne äv en del ute på tävlingsbanorna med pensionären i MSV, men jag tror inte att det blev så mkt högre än så. Vad det sen berodde på vet jag inte. Men med tanke på hur länge hon stannade så tyckte hon nog att det var givande.

Att prova under ett år (eller mindre) gör inte så stor skillnad på det hela. På så kort tid hinner man prova och se hur mkt man utvecklas och tycker man att det inte är tillräckligt så kan man ta upp det "gamla" livet igen och fortsätta utvecklas där. Oavsett vilket så kommer du garanterat inte stanna i utvecklingen av att hamna hos en duktig ryttare, oavsett hur mkt eller lite träning du får (förutsatt att du får ta med dig din häst). Bara att se så mkt bra ridning dagligen är utvecklande även om man inte får träningshjälp.

Så ta kontakt med lite olika ryttare och se om det finns ngn plats. Och ju mer meriter du har att komma med, desto större chans att du får en mer givande position. Gör klart för dem bara att det är just dressyrelev du vill bli (tillskillnad mot hästskötare som det trots allt finns mga som vill bli).

Lycka till! :bump:

när jag jobbade som dressyrelev i ett dressyrstall fick vi 4-5 lektioner i veckan på egen häst + vi fick värma 2-6 hästar om dagen till beridaren.

Vi slet som djur men jag har nog aldrig lärt mig så mkt under så kort tid innan :)

Jag har följt med lite i tråden och undrar hur man tar kontakt med ryttarna eller stallarna i tyskland?

Har dem någon sida där man hittar information eller får man själv hitta nummer och allt man behöver för att få kontakt med dem?

du skriver lite lustigt:D Följt med i tråden låter som du aktivt läst, men med tanke på att denna tråd dog på 3 dagar för 2 år sedan måste du haft väldigt tråkigt...

kolla annonser är mitt tips!

Jag tog också studenten nu i våras och har börjat jobba i ett dressyr stall i skåne, vi får rida lektioner så ofta han har tid vilket gör att det vissa veckor blir nästan varje dag, och andra veckor kanske en eller två gånger. Men det brukar minst vara en gång per vecka, och jag känner verkligen att man har utvecklats otroligt mycket bara på den månad jag varit här:D
Fast det beror ju väldigt mycket på hos vem man hamnar, men överlag tror jag att det är bättre att stanna i Sverige om du vill rida mkt lektioner, iaf tills du skaffat dig lite mer kontakter ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 276
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025