Bli av med mögel?

Natacha

Trådstartare
hej! På grund av allt regn och att min utrustning har vart instängd i en trång instängd sadelkammare har vi fått besök av mögel (:O) på utrustning som jag använder, och som jag även putsar rätt ofta.. Det sitter på min sadel och träns och vet inte riktigt hur jag ska bli av med det!! Jag har inte råd att köpa ny utrustning och det är dessutom fint så det är ju väldigt synd att det möglade.. Någon som har tips på hur jag ska bli av med det? Vad har ni gjort för att motverka mögel? Behöver alla tips för det är så himla tråkigt att det skulle bli såhär alltså:down:

Nr ett är att inte slösa med lädervårdsprodukterna, det är ofta därför de möglar.

Prova med vinäger, d v s tvätta rent och behandla med vinäger (som dödar mögel). Sedan är enda sättet att förvara torrt och helst med grundvärme. Mögel kommer när det är fuktigt.

Du provar på egen risk. Men jag har:

Tvättat lädret med sadeltvål och sen sköljt av med rinnande vatten. (Friskt läder tål vatten!). Låtit torka i rumstemperatur. Strukit lädret med tunt med vinäger. Låtit torka. Smort som vanligt.

hej! På grund av allt regn och att min utrustning har vart instängd i en trång instängd sadelkammare har vi fått besök av mögel (:O) på utrustning som jag använder, och som jag även putsar rätt ofta.. Det sitter på min sadel och träns och vet inte riktigt hur jag ska bli av med det!! Jag har inte råd att köpa ny utrustning och det är dessutom fint så det är ju väldigt synd att det möglade.. Någon som har tips på hur jag ska bli av med det? Vad har ni gjort för att motverka mögel? Behöver alla tips för det är så himla tråkigt att det skulle bli såhär alltså:down:
Förebyggande , köp torrbollen eller motsvarande på hööks. Hjälper lite iallafall för att torka ut rummet lite.

Ättika dödar mögelsporer. Tvätta med ättiksvatten, låt torka och smörj sen.
Och putsa sen inte så mkt, ofta är det produkterna på lädret som möglar och inte själva lädret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 809
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp