Bli av med grävling?

Hur blir man av med grävling utan att skrämma katter?

Det bor en enveten grävling i trädgården. Den gör i sig ingen större skada, bökar sönder gräsmattan lite men gräsmattan är så ful ändå. Dock har jag en hund som gärna jagar och den kombon är inte så lyckad..

Så vad finns det man kan göra? Den är här varje natt, vet inte var den har grytet dock. Skrämt bort den flera gånger men den skenar iväg men är sen tillbaka.

Ja jag kan släppa hunden på den, nej jag vill inte det. Jag vill bara att den ska flytta.
Skjut den. Grävlingar är inte utrotningshotade.

Hade en här som ville boa i halmförådet, jägaren satt på pass där nån eller ett par morgnar, men lyckades inte skjuta den. Den ville inte boa där sen.

Hör med dem du hyr ut jakten på marken till. De har ordning på lovliga tider mm med.
Samma med att spåra - räknas som jakt. Låt jägarna sköta det.

Det är tillåtet med skyddsjakt året runt om de befinner sig på tomten. Jag är dock som sagt i första hand intresserad av att få den att flytta självmant.

Fånga den och skjuta den är inga problem. Det kan göras ikväll om så är. Men jag tänkte att jag skulle slippa det om möjligt. Den har inte gjort något ont, och grävlingar är rätt nyttiga djur. Den har bara valt en olycklig adress. Går den inte få att flytta ja då får den bli skjuten då. Men innan dess kan man åtminstone försöka få den att ge sig av.

Jag hade kontaktat jägare.
Vi hade en som härjade här på tomten förra sommaren. Gick in i hundgårdarna i jakten på mat och den rök ihop med avelshanen vi hade hemma. Den sprang även efter sambon ett par meter då den låg och tryckte under hundkärran och sambon skulle pyssla med den. Helt oskygg! Vi kontaktade jägare för det börjde bli farligt nära en incident men den blev påkörd ist.

Grävlingar och rävar undviker i regel varandra. Vi hade en grävling som hade sin toalett under vår veranda. Upptäckte det efter ett tag pga stanken som var helt förfärlig. Då samlade vi ihop lite rävbajs och lade runt grävlingstoan och den valde att flytta omgående. Det var flera år sedan och den har inte kommit tillbaka än. :up:

Intressant. Jag läste igår att grävlingar och rävar kan dela gryt?

Blodmjöl verkar de inte gilla, men katter verkar inte bry sig. Värt att testa. Även om det känns konstigt att de skulle sky blodmjöl, de är ju rovdjur?

Vi hade en grävling som hälsade på precis när vi flyttat in. En kväll träffades den och hundarna av en slump på tomten. Båda förhöll sig passiva och vi lyckade kalla in hundarna utan att något blodvite uppstått. Grävlingen har inte kommit tillbaka sedan dess. Några nattpatrulleringar med kopplad hund runt tomten kanske räcker?

Hunden har jagat den en gång (så långt linan räckte). Skulle den och hunden ha närkontakt ett par gånger skulle den nog flytta. Men hunden är en emla jaktidiot och jag vill inte uppmuntra det (och det är därför jag vill ha bort grävlingen med).

Hade du inte en hund? ;)

Vad matas vildsvinen med? "Våra" grävlingar är mest intresserade av spannmål och majs, potatis och betor struntar de i.

Jag har en hund. Som GÄRNA skulle ge grävlingen en omgång. Jag vill inte det. Hunden är en emla jaktidiot och jag vill INTE uppmuntra det alls.

Jag har en hund. Som GÄRNA skulle ge grävlingen en omgång. Jag vill inte det. Hunden är en emla jaktidiot och jag vill INTE uppmuntra det alls.

Jag menar verkligen inte att hunden skulle ge grävlingen en omgång, utan att du verkar ha alla möjligheter att spåra grävlingen till grytet med din hund. Det finns så klart en risk att det uppmuntrar hunden, även om jag tror risken är liten om ni gör det på dagen och därmed förmodligen inte kommer träffa grävlingen.

Jag menar verkligen inte att hunden skulle ge grävlingen en omgång, utan att du verkar ha alla möjligheter att spåra grävlingen till grytet med din hund. Det finns så klart en risk att det uppmuntrar hunden, även om jag tror risken är liten om ni gör det på dagen och därmed förmodligen inte kommer träffa grävlingen.

Ah du menade så. Dessvärre skickade de inte med någon näsa till hunden. Helt talanglös, går uteslutande på synen :/

Nånting i rubriken får mig att läsa "bli med grävling" och jag tror du vill ha en. Förväntade mig således massa tips om hur man lockar till sig grävlingar.
Hund, häst, katt, möss i bilen, mera katt - ja varför då inte en eller par grävlingar i flocken.

Här bor grävlingen utan problem som vår granne sen många år.
Ibland möts mastiffen och Grävlis i trädgården och Grävlis springer för allt vad tygen håller. Inget bråk. Skulle den ge sig till att bygga bo i husgrunder så skulle jag ta bort den men jag förstår inte vad skillnad det gör att grävlingen är i en trädgård till skillnad mot harpalten som också envisas med att vara här eller andmamman, räven, rådjuren - och grannens katt. Dom utmanar ödet mest varje dag.

Här bor grävlingen utan problem som vår granne sen många år.
Ibland möts mastiffen och Grävlis i trädgården och Grävlis springer för allt vad tygen håller. Inget bråk. Skulle den ge sig till att bygga bo i husgrunder så skulle jag ta bort den men jag förstår inte vad skillnad det gör att grävlingen är i en trädgård till skillnad mot harpalten som också envisas med att vara här eller andmamman, räven, rådjuren - och grannens katt. Dom utmanar ödet mest varje dag.

Jag skulle inte vilja ha en harpalt här heller. Jag vill faktiskt inte att några djur ska behöva råka ut för hunden. Och när grävlingen är ute och halvblind tufflar runt två meter från trappen när hunden kommer ut så tja. Slagsmålet är ett faktum. Och det gagnar varken hund eller grävling.

Jag hade ett elände att bli av med en alldeles för tam räv av samma anledning. Jag tyckte inte den skulle behöva drabbas av hunden.

Och jag tycker hunden ska få gå ut fritt på tomten med.

Tillägg: Jag har alltså en hund som inte skulle tveka en sekund att börja slåss med grävlingen. Eller klippa en harpalt. Så inget "bara titta efter den" eller liknande.

Senast ändrad:
Jag hade två grävlingar på gården när jag hade kor och dom tog sig in i ladan och ställde till det ordentligt ibland säckar med havrekross mjöl och betfor .Dom förstörde hela lagret och det blev en salig röra av allt men dom vandrade vidare till sgt Per sedan jag setat på balkongen och vakat på dom

Pinka i en potta och sprid det här och var i trädgården har jag läst ska funka. Kan ju vara värt att testa.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 144
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 589
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve