Bli av med grävling?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur blir man av med grävling utan att skrämma katter?

Det bor en enveten grävling i trädgården. Den gör i sig ingen större skada, bökar sönder gräsmattan lite men gräsmattan är så ful ändå. Dock har jag en hund som gärna jagar och den kombon är inte så lyckad..

Så vad finns det man kan göra? Den är här varje natt, vet inte var den har grytet dock. Skrämt bort den flera gånger men den skenar iväg men är sen tillbaka.

Ja jag kan släppa hunden på den, nej jag vill inte det. Jag vill bara att den ska flytta.

Kommunen kan komma ut med fälla. Fånga den och flytta den. Annars kan det funka att lägga ut trasor som stinker parfym.

Sätt ut enradio som står på hela natten eller varför inte flera radios. Ska vara effektivt enligt rykten. Berätta gärna sedan vad som fungerar.

Det är långt utanför tättbebyggt område så kommunjägaren/kommunen bryr sig inte.

Däremot går det säkert få tag i en fälla - men sen då, vad gör man när den är i fällan? Hur långt måste den flyttas och hur?

Radio etc tror jag inte den bryr sig om, den bryr sig inte om när jag går ut och röker 3 meter ifrån den heller. Kanske är en oförståndig yngling?

Det är långt utanför tättbebyggt område så kommunjägaren/kommunen bryr sig inte.

Däremot går det säkert få tag i en fälla - men sen då, vad gör man när den är i fällan? Hur långt måste den flyttas och hur?

Radio etc tror jag inte den bryr sig om, den bryr sig inte om när jag går ut och röker 3 meter ifrån den heller. Kanske är en oförståndig yngling?
Jag hade ringt en jägare och sett till att bli av med den. Om inte de kan, känner de kanske någon som har grythundar de behöver träna?
De kan förstöra en husgrund på nolltid och det kan bli dyrt.
Vad gäller fälla, så brukar de väl skjutas i fällan? Det är ju inte så att man vill sticka dit fingrarna, det bara smäller ju i grejerna och man är livrädd att den ska komma ut!

Förstår att du helst vill att den ska leva vidare någon annanstans, men rackarna som är så orädda för människor, kommer bara att ställa till trubbel för någon annan.
Det finns mycket grävling nu, kanske därför den har kommit så nära? Hade det varit en räv, hade jag sagt att det var en skabbräv och försökt få den skjuten asap.
Har flera gånger jagat skabbrävar över gårdsplan, som har jagat mina katter! Tusan så blodtörstig man blir då.
Vilda djur ska vara i skogen, tama djur hos människor.
Lycka till!

Sen tror jag inte den är osedvanligt oskygg för människor heller? Den sticker ju om jag för oväsen. Kanske är en ung inte så orutinerad. Men de ser ju fan ingenting så blotta uppenbarelsen av att jag öppnar dörren och går ut och röker fattar den nog inte.

Problemet är ju att den kan hamna framför hunden när den är ute och lallar i mörker :/

Som någon föreslog att fånga i fälla och flytta kan strykas. Inte tillåtet och det finns säkerligen ett gott skäl.

Så fånga i fälla och skjuta eller få att flytta. Jag föredrar ju det sistnämnda, om man kan störa den så att den flyttar. Helst utan att störningen är hunden... Hunden fungerat, vi hade en envis stor grävling för ett antal år sen som vägrade flytta. Tills den och hunden talat om saken några gånger. Då tog grävlingen sitt pick och pack och flyttade från tomten.

Kan du inte spåra den till grytet och störa den där? Alternativt fodra bort den. Våra foderplatser till vildsvinen är välbesökta av olika grävlingar :p
Ska den avlivas bör ni oavsett ha koll på grytet så att ni kan ta bort eventuella ungar också.

Kan du inte spåra den till grytet och störa den där? Alternativt fodra bort den. Våra foderplatser till vildsvinen är välbesökta av olika grävlingar :p
Ska den avlivas bör ni oavsett ha koll på grytet så att ni kan ta bort eventuella ungar också.

Vet inte hur jag ska kunna följa efter den/spåra den?

Vildsvinen matas uppe i skogen men den verkar vilja bo mer centralt? ;)

https://www.byggahus.se/forum/hacka...vling-forstor-grasmattan-hur-fa-bort-dem.html

"tricket är att sätta ut pinnar med trasor på som är doppade i dieselbränsle enligt kommunen, verkar vara rätt vanligt problem."

Längre ner på samma sida:
"Dieselpinnarna funkade inte alls. Ringde skyddsjägaren i kommunen och han kom med en grävlingsfälla som han agnade med plommon. Två dagar senare satt en stor grävling i buren. Jägarn kom då dit och sköt av grävlingen. Sen dessa har det varit lugnt. Grannen fick göra samma sak. Lugnt och fint sen dess, enda som funkade!"

Hade en här som ville boa i halmförådet, jägaren satt på pass där nån eller ett par morgnar, men lyckades inte skjuta den. Den ville inte boa där sen.

Hör med dem du hyr ut jakten på marken till. De har ordning på lovliga tider mm med.
Samma med att spåra - räknas som jakt. Låt jägarna sköta det.

Vi hade en grävling som hälsade på precis när vi flyttat in. En kväll träffades den och hundarna av en slump på tomten. Båda förhöll sig passiva och vi lyckade kalla in hundarna utan att något blodvite uppstått. Grävlingen har inte kommit tillbaka sedan dess. Några nattpatrulleringar med kopplad hund runt tomten kanske räcker?

Grävlingar och rävar undviker i regel varandra. Vi hade en grävling som hade sin toalett under vår veranda. Upptäckte det efter ett tag pga stanken som var helt förfärlig. Då samlade vi ihop lite rävbajs och lade runt grävlingstoan och den valde att flytta omgående. Det var flera år sedan och den har inte kommit tillbaka än. :up:

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 144
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 589
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve