Bli av me "pasgång" på hunden??!!

Casper

Trådstartare
Hejsan, min ena landseer är en ljuvligt vacker hund och hon får bra kritik på utst osv men IBLAND och BARA i koppel så går hon över i passgång, vilket gör att hon ser jätte halt ut:( även om hon inte är det. Och det drar ju ner kritiken så klart.

HUR kan jag få bukt me problemet? en del säger att jag ska "knixa" till henne me mitt ben omkring bogen på henne så hon kommer "i takt" igen, och jag själv har både prövat att öka och minska farten. Men det hjälper bara just för stunden, och när jag står inför en utst så blir jag så nervös så jag inte kan koncentrera mig då hon gör så här. men får hon springa hemma (i både trav och galopp) så rör hon sig klockrent.

Hon är röntgad samt kollad av vet utan anm.

Tips till mig mottages MKT gärna!

Sv: Bli av me "pasgång" på hunden??!!

Jag brukar knycka lätt i kopplet, öka farten och säga trav. Beröm när hunden springer rätt!

Läste lite ordentligare och märkte att du skrivit att hunden ser halt ut då den passar?? Det borde den inte göra?? Passgång är en gångart precis som de andra och hunden ska inte se halt ut då den rör sig.

Problemet är att jag själv inte riktigt ser det när jag springer med henne men en domare samt åskådare sa det till mig på den sista utst, fast jag har känt att hon inte går rätt.
Jag själv vill förklara det som att hon går bak och springer fra, som en travare typ! Förstår du hur jag menar då?

njaa.. tror inte jag förstår vad du menar??:p

Men ifall det är passgång hunden springer i så är det bara träning som gäller. Spring med hunden och öva att se uppifrån vilken gångart hunden går i! Sen är det bara att öva in travandet som jag skrev tidigare! Det tar tid, men det fungerar!

För att bli av med passgång är det bra att cykla men eftersom det är i utställningsringen som jag fattar det får du väl träna lite mer att h*n ska trava också får du springa lite fortare.

Dessutom är de ju inte dumma. Det är jobbigare att trava än att gå i passgång :smirk: Våra pudlar passar alltid när vi är ute o går. Det är liksom den lättaste växeln ;)

/Jenny

Jag har en annan fundering om passgång på hund.
Varför verkar hundar i vissa områden passa mera än andra.
I t.ex. Upplands Väsby passar de flesta hundar.
Och många i Märsta.
Är det cykelpinnarna som gör det eller kanske att de alltid går i krypfart?

Jag brukar knycka lätt i kopplet, öka farten och säga trav. Beröm när hunden springer rätt!

Men... (jag vill också ha hjälp...) om hunden bryter av till pass så fort man berömmer den då?

Har en omplacering som passar jämt (har hängt i stryphalsband tills han var nästan 2 är nu drygt 3) förutom någon gång om dagen sådär... och jag brukade vara jättesnabb att berömma massor med rösten varpå han direkt bytte tillbaka till pass, nuförtiden försöker jag springa med i samma tempo fast med långa mjuka steg för att inte störa och då springer han oftast lite längre (om jag håller tyst vill säga)

Cykla hjälper inte alls... Han BARA passar...
Ni kloka har ni mer uppslag...?

Börjar hunden passa igen om du springer snabbt? Säg nej, knyck igen och beröm då hunden travar. Om hunden inte passar för att den har ont så borde den med träning lära sig att den ska trava då ni springer!

En del raser har välmer pass i sig än andra, när vi hade Bouvier så "fick" dom passa

Nej, problemet är att han går över i galopp om man springer för snabbt och han går inte att få att trava "på kommando" utan måste komma på det HELT själv... Han är ju fördärvad sen liten, det vet jag ju... men det vore ju jättebra om det gick att lära honom att trava mer... om man skulle vilja ställa ut honom någon gång tex... Han bör inte ha ont någonstans då han faktiskt travar då och då och är röntgad (jättefina plåtar) och jag aldrig har märkt något konstigt...

Tack för tipsen, cykla vill jag gärna undvika. Gillar inte att cykla me hundarna..
Däremot så har jag fått för mig att simning borde ge samma bra träning? men i mildare form?

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Har en hund (landseer 18 månader) som vid detta laget väger 51kg men är för tunn och väldigt kräsen med mat!:crazy: Jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 675
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar