Blev så ledsen igår...

P

Poetry_princess

Var på ridskolan och såg min gamla sköthäst i ridhuset. Han stod inte still, han tuggade frenetiskt på bettet, sparkades :eek: och allt... Stryk och hårda ord fick han ta emot... Jag blev gråtfärdig.

När jag började sköta denna häst för ett antal år sen var han världens snällaste, underbar att rida (numera är han het, skumpig och hård i munnen). Nästan mindre än en månad efter att han kom till ridskolan började han krubbita - något som hans förra ägare sa att han defintivit inte gjorde när han var hos henne. Och allt eftersom åren gått blir han bara värre och värre...

Häststackarn är förstörd! Jag blir så ledsen, och arg för att ridskolan inte säljer honom.... :(

Någon här som själv jobbar på en ridskola som kan förklara hur detta kan gå till?

Sv: Blev så ledsen igår...

Tyvärr så vet jag inte! Men jag lider med dig och hoppas att de hittar ett bra hem till hästen snart och förstår att han inte passar på ridskola!!

Om du vill förändra något för den hästen skall du inte skriva här på bukefalos... du får tala med ridskolechefen, styrelsen och om det inte hjälper skriva ett klagomål och kräva att de tar upp det på styrelsemöte!
Det flesta ridskolor är mycket rädda om sitt rykte och jag skulle tro att om du beskriver vad du anser på ett konstruktivt sätt kommer du få reaktion från styrelsen.
Hästar som sparkar är inte lämpliga på en ridskola!
Det är inte heller troligt att hästen är helt ok om den visar sådana reaktioner, föreslå en vetrinär besiktining.

Det finns tyvärr alltför många olämpliga, ofrächa ridskolehästar som istället för att bli utbytta blir kvar av olika anledningar... stå på dig!

Du kommer inte bli populär men vem e det...

Jag blir förvånad varför ridskolor låter sånt här fortgå. Det är ingen bra reklam för dom. Håller med Virrpannan...ta dig ett snack med ansvariga. Jag skulle även ta mig ett snack med distriktsveterinären och just berätta hur just den hästen försämrats i denna miljö...
:cool:

Jag skulle oxå har talat med de som är ansvariga för hästarna på ridskolan!

Vi har en ridskola här som inte är så stor, ibland händer det att man får tag i hästar som absolut INTE passar in i verksamheten. Det har bla resulterat i en häst som satte avbockningar i system, han fick flytta. Sen har vi nyss skickat iväg en häst som var ca 2 år hos oss innan han började tala om att jag trivs inte här. Han fick en symtom av ryggont, hästen undersöktes av klinik men inget hittades, på somrarna då han fick åka ifrån klubben och vara "privat" häst så fanns det inte alls några problem med honom, när han kom tillbaka igen så började han om igen. Han flyttade och blev privathäst och trivs som fisken i vattnet nu....

Hästen som du beskriver låter precis som om att han vantrivs på ridskolan. Kanske de redan har funderat över att göra sig av med honom. Jag vet inte, men hos oss är det mkt viktigt att hästarna trivs så att de kan utföra sina jobb med glädje.... :love:

fan, det där har man sett alltför många gånger.
och är man då en av dom 12-13-åriga hästskötarna så är man rätt så maktlös.

samtidigt finns det olika ridskolor och hästar som älskar livet som ridskolehäst.

Stackars, stackars pålle...

Ibland är det inte frågan om att hästarna inte är lämpliga utan att människor har en förmåga att förstöra psyket på vissa hästar, speciellt dom som är mest känsliga. Ridskolehästar utsätts för en enorm stress och jag tycker att det är konstigt att inte varenda häst/ponny på vissa ridskolor börjar bitas, sparkas och trilskas under ridningen.

Hade jag folk som sprang runtom mig hela tiden, vissa utan någon kunskap om hästar alls, och samma människor åkandes på mig så skulle jag nog också börja protestera.

Jag har träffat så många olyckliga och missförstådda ridskolehästar, man ser att det inte lyser hästliv ur deras ögon längre, ögonen är som avstängda, döda...

Jag tycker också att du ska prata med någon ansvarig och berätta vad du tycker så kanske dom inser att hästen inte mår bra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 358
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag rider både på ridskola men också mycket privat. På ridskolan är jag även värdinna samt skötare på en häst, hon är en av de...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Lavinia
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 796
Senast: emlem
·
Hästvård Kanske ska ta det från början. Jag köpte min häst för två år sedan. En jättefin varmblodsvallack som var elva år. Han hade startat på...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: hermulen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.