Blev rädd för skott..

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MyLittlePony

Jag har en femårig ponnyhingst hemma för inkörning och i söndags så hände detta: Hingsten var i sin vanliga hage bredvid landsvägen, en granne kom körandes på den allmänna vägen med sin stora bil, stannade och gick ur bilen och skjöt med sitt gevär ut mot vallen. Han stod då ca 40 meter från hingsten som blev panikslagen. Vad grannen skjöt på vet jag inte, men några (2-3 st)tranor flaxade iväg när skottet brändes av. Själv blev jag livrädd och rusade ut ur stallet när jag hörde skottet för jag trodde det var någon på gårdsplan som skjöt.
Hingsten har från början varit lite bakrädd och jag har tränat honom i sex månader för att komma över denna rädsla. Han har dragit däck och skaklar och även harvat åkern utan problem. Nu är han som en annan häst, reagerar på alla ljud, skenade genom två elstaket, ett taggtrådsstängsel och blev stående mellan två träd där tömmarna fastnat så att han inte kom längre. Jag tror inte att det går att köra in honom som han är nu.
Jag ringde jaktförbundet och de tycker att jag antingen ska tala med grannen eller polisanmäla honom. Visst kan jag tala med grannen men vad hjälper det hästen och hästägaren som betalat stora pengar för att få honom inkörd?? Samtidigt är det ju lite svårt att polisanmäla en granne... Skriver av mig lite för jag är väldigt upprörd över detta och vet inte hur jag ska göra, kanske någon här har varit med om nåt liknande???

Sv: Blev rädd för skott..

Fy fan! rent ut sagt. Din stackare... och stackars häst :(
Visst är det jobbigt att ta konflikter med en granne, men det måste du om så för att i alla fall motverka att det händer igen. Förklarar vad han förstört, kanske erbjuder han sig själv att ersätta hästägarna på något sätt.
Annars tycker jag att du kan kräva att han ersätter dem för det de har betalat dig för att köra in hästen. Han har ju förstört deras häst genom att vara MYCKET oaktsam.

Handhavande av jaktvapen är omgärdat av lagar o regler. För det första är vi inte inne i någon jaktsäsong som jag känner till i alla fall. För det andra så ska man hålla sig till sina egna jaktmarker om man jagar. För det tredje så är det olagligt att ha laddat vapen i motordrivet fordon, vilket man kanske kan tro att han hade i det här fallet.

Det som möjligtvis kan göra det hela lagligt är om han försökt avliva trafikskadat eller sjukt vilt t ex.

Tycker du ska prata med polisen, om det var någon slags "skyddsjakt" han höll på med så är dom informerade om det. Om inte, så hänger hans vapenlicenser ganska löst

Någon ersättning kan du nog se dig i månen efter, tyvärr.

Att han skulle skuta något trafikskadat djur tvivlar jag på. Det är många männinskor och hundar här så jag ser aldrig rådjur, räv eller älg. Vildsvinen är ju så skygga att man aldrig ser dem speciellt inte mitt på dagen på en väl synlig vall.

Jag ska gå och prata med honom ikväll när han kommer hem så får jag kanske veta varför han skjöt. Jag tycker mest synd om hästen som fortfarande är chockad och om hästägaren som får hem en personlighetsförändrad häst som aldrig blir inkörd.

Är grannen någorlunda smart så bör han betala ut skadestånd till hästägaren om jag inte ska polisanmäla honom = hans vapenlicens ryker.

Annars kanske han kan hjälpa till med att få hästen "skottfast"? Våra hästar reagerar inte på skott/raketer/smällare och annat liknande. De är härdade sen många år tillbaka.

Det är ju inte så roligt att behöva göra sig ovän med en granne så det här kan kanske vara en medelväg?

gissar att han skjutit efter hägrarna, då de är skadedjur enligt inskränkta bönder. Min granne sköt sådana då han hade kräftdammar i närheten. de är fridlysta vad jag vet...

Jättesynd att du drabbades av detta. Jag var ju med i en krasch med ponny och vagn efter att en idiot sköt något ett tiotal meter in i skogen, dessutom nära villaområdet. han klarade att hantera första skottet, men andra blev för mycket för honom. Så det är ju bra att du tar skotträdslan på allvar.

Man tycker ju att han är lite väl skjutglad när det bara är två stycken tranor eller canadagäss på vallen...
Han är en känslig häst redan innan och jag har flera gånger tvilat på att det ska gå¨att köra in honom. Nu har han fått 6 månader på sig och det får vara nog.
Cilva; hur har du tränat hästarna på raketer och smällare?

Han kanske helt enkelt inte är mogen att köras in än. Vi försökte med våran hingst när han var 3-5 år, men det gick inte, han hade för mycket annat i huvudet. Så vi väntade och körde in honom på nytt förra året när han var 12, och senare samma år tävlade vi SM och i år skulle vi med till VM! :) (tyvärr är han nu halt så VM kan vi nog glömma :( ) Han behövde helt enkelt mogna i sin egen takt innan det gick att köra in honom.

uhh, min första tanke är att gå hem till honom och skälla ut honom, men det är ju såklrt ingen idé.
gå och prata med honom istället, förklara läget och om han inte lyssnar, då :devil: ska han anmälas.

hur går det med hästägarna nu då, riskerar inte du att hamna i tvist med dem? har de betalat för att få sin häst inkörd, så... vad svårt.

stackare.. hör med hästens ägare om de vill anmäla honnom. Det borde väl dom avgöra eftersom det är deras häst? :? Hoppas han blir lugn igen:)

Jo, han är ganska normal igen. Jag har inte jobbat honom utan han har fått stå inne på natten och ute på dagen. Hingstar har ju mycket annat att tänka på, speciellt nu på våren.

Helt off topic, men... Har ägarna funderat på att kastrera honom? Eller skall han användas i avel? Generellt blir dom ju lite lugnare av kastrering, har inte riktigt samma behov av att hålla koll på precis allting osv...

Han du prövat att ha skygglappar på honom. På vissa funkar det jättebra, dom kan koncentera sig och blir mindre bakskygga.

Hoppas att det ordnar sig på något vis....

Häls Embla

Nej, det har aldrig behövts. De har aldrig varit rädda för sådant. Men så skjuts det ju i perioder en del här. Men även innan nä vi haft ponnyn inhyrd så har det inte varit någt problem, det var ingen annan häst i det stallet heller som brydde sig trots mkt mindre "skjutfrekvens" på gården.

Oj det var snabbt avancerat! Låter mastigt i mina öron att gå från inkörning till SM på så kort tid. Men jag har ju oxså förstått att det blivit en del problem med honom. Vilket kan bero på många saker tex att han inte har varit fräsch. Syntes tydligt i både danmark och åsbo att han var halt i vissa lägen.
/M

Ja men hältan är inte pga överansträgning, det är konstaterat för länge sen. Ingen veterinär har ännu kunnat säga vad det är, han är nere på Flyinge för tillfället för nån specialbehandling. Sen var det ju inte från inkörning till SM, som jag skrev tidigare så blev han inkörd som 3-åring och startade en säsong som 5-åring. Som sagt, det som är svårt för vissa kan ses som enkelt för andra, det beror ju helt på individ och kusk. Sen är ju inte SM mer en en svåklass-tävling, och det gick han ju tidigare på sommaren på Flyinge oxå. Om man har en häst som nästan redan från början är för avancerad och tycker det är tråkigt med lättklasser, varför då hålla på och köra det? Han har alltid haft problem med tempot i lättklass då han nästan inte "kan" gå så långsamt, har blir bara frustrerad när man håller in honom hela tiden, han trivs mycket bättre med tempot i MSV och svårklass, så varför inte låta honom gå det då? Man kan köra snälla vägar i hindren även i svårklass och det har hon gjort hela tiden för att han ska tycka det är roligt, tar han för snäva svängar kan han inte ta sats och då tappar han gnistan. Hon tog långa lätta vägar även på SM (kanske lite svårare än på Flyinge), men tack vare hans fart så gick det ju bra ändå.

Senast ändrad:

Oj det var snabbt avancerat! Låter mastigt i mina öron att gå från inkörning till SM på så kort tid. Men jag har ju oxså förstått att det blivit en del problem med honom. Vilket kan bero på många saker tex att han inte har varit fräsch. Syntes tydligt i både danmark och åsbo att han var halt i vissa lägen.
/M

Vad kostig tråden har blivit. Vad har skett med den?

Knapplån

Jag låser tråden nu eftersom den inte längre handlar om körning utan mer om varför inlägg tagits bort.

Jag har rensat en hel del men skyll inte det på en enda person, tycker ni att någon är är elak fundera över om det kna var nått ni själva skrivit som triggat igång det och spä i vilket fall inte på det mer genom att fortsätta tjafset.
Det är väldigt sällan ens fel att två träter.

MVH
Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka