Nej, nej, jag menar inte alls så. Gällande distanshästar håller jag mig mest till de lyssnandes skara, där har jag ingen erfarenhet, tycker det låter toppen att det gick så bra för er
De har dock en helt annan kondition än t.ex. en högpresterande hopp- eller dressyrhäst (läs "bättre") vilket underlättar för dem att orka, sedan är det ju just "orka länge" de ska, så det blir åt rätt håll, de SKA ju vara uthålliga
Gällande travare däremot så är det en sanning med modifikation att de går ute långdagar och tävlar i de tuffaste klasserna. (Japp, här har jag mer erfarenhet) Visst går de långdagar ute, men i regel aldrig vintertid och def. inte SAMTIDIGT som de går de tuffaste loppen, då är det kortdagar i hage och mycket boxståenede som gäller mellan skrittmaskinen på fm och motion/snabbjobb på em (som exempel) . Sedan är det tyvärr väldigt många som tävlar de tuffaste loppen utan att klara av det, men någon kommer ju alltid först ändå Sedan, i ärlighetens namn, hur många av ALLA dessa travare som tas fram för löp håller...? En helt annan diskussion, vi släpper det direkt tycker jag...
En parallell kan dras till avelshingstar som tävlar. De betäcker inte samtidigt som de tävlar en säsong, utan de töms på sperma innan säsongen startar, eller så står de helt enkelt över en säsong och töms/betäcker efter behov/efterfrågan, just för att de inte orkar topprestera och tjänstgöra för betäckning samtidigt.
// Mvh - J