blåsor i munnen

Sv: blåsor i munnen

Fick precis ett samtal från stallägaren som precis fått provsvar från veterinären..DET ÄR MED 100% SÄKERHET ABSOLUT INTE HERPESVIRUS..de har dock fortfarande inte kunnat konstatera vad det är, men ska i FORSKNINGSSYFTE odla på proverna till sommaren för att kanske kunna få ett svar på OM det är ett virus och isåfall VAD. 10 dagar efter att senaste blåsan uppkom är smittorisken (om det nu finns någon) borta, och vad både jag och stallägaren vet så uppkom den då veterinären var ute senast och tog prover..

Tittar du och stallägaren alla hästar i munnen varje dag?

Tittar alla hästägare, om det finns flera i stallet, sina hästar i munnen varje dag.

Eftersom ni verkar vara intresserade av att tävla så är det väl noga att alla tittat och kunnat konstatera blåsfrihet.

Lotta - just i det aktuella fallet ÄR det faktiskt så att berörda personer tycker det är viktigare att få åka ut och tävla, gå kurser eller liknande än att faktiskt måna om hästarna. De är helt likgiltiga för hur det kan påverkar andra personer och hästar som de träffar ute på träning/tävling. DET skrämmer upp folk! Tänk på problemet ur omvänt perspektiv! Tänk själv om någon kommer ut med en häst på en kurs eller tävling och träffar DIN häst, och det sedan visar sig att den hästen haft något som smittar ner DIN häst. Än värre om du sedan drar hem det till DITT stall, i synnerhet om det tex finns dräktiga hästar eller unga föl i stallet. Eller en avelshingst! Det kan ju bli katastrof för den enskilde hästägaren. :eek:
Det är ju just för att undvika sådant som tex hästägarförsäkran finns. Alla vill vi ju kunna umgås tillsammans och ha roligt med våra hästar utan att riskera sådant här, och det hela bygger ju på att man kan lita på varandra och att alla tar sitt ansvar som seriösa hästägare. Och seriösa hingsthållare och stoägare när det gäller betäckning! Vilken stoägare vill skicka sitt sto till en hingst i ett smittat stall och vilken hingstägare vill ta emot ett sto från ett smittat stall? I det aktuella fallet finns ju en avelshingst på gården - naturligtvisd måste man som seriös hingstägare gå ut till alla ägarna till ston som antingen redan är där för betäckning eller som har bokat plats och informera om att misstanke på smitta finns så att de kan välja hur de vill göra.
vad gäller provtagning - bara för att man inte kan påvisa ett virus betyder det inte att det inte finns där. Om man kan påvisa det har man svart på vitt att smittan finns. Om man inte kan påvisa det betyder det endast att man - just - inte kan påvisa viruset, men om veterinären ändå har misstanke om att virus finns är det det som gäller. Ett virusprov som inte visar virus kan inte fria någon från att det inte kan finnas där ändå.
Om vi inte kan lita på varandra faller ju hela idén med att åka runt med hästarna och träffas och ha trevligt tillsammans, vare sig det är på träning, tävling, uteritter, betäckning eller annat.:(
I det aktuella fallet har de berörda försökt sopa det hela under mattan, och inte velat låtsas om att det funnits hästar med misstänkt smitta i stallet, samt även kommit med hotelser och mobbing mot de personer som faktiskt tagit sitt ansvar och varit modiga nog att stå upp för det som är rätt. De har desutom uppenbarligen blivit tvingade gå ut med dementier/ursäkter hör på forumet, trots att de gör det enda rätta. All heder åt dem som faktiskt orkar kämpa för det som är rätt och tänka på alla andra och inte bara på sina egna pengar och prisrosetter! De är jättemodiga och förtjänar allt beröm och alla rosor de kan få!
:bump::bow::bump::bow::bump:

KL

Lugna och fina nu;)

Om jag har fattat rätt så är det så här:

* 2 hästar fick blåsor i munnen, vet kontakatades. Hade misstanke om herpesvirus som är mkt smittsamt. Prover togs.

* Proverna visade inget. Ingen mera häst fick blåsor. Nya prover togs. Vet rekommenderade att om man ville tävla, vara försiktig. FÖRBJÖD ej tävling.

* Någon har nu tälvlat och det tycker någon annan är dumt. Tjafs uppstår (ovanligt:angel:).

Nu till min fråga: Har någon mer häst fått blåsor nu? Har de som har/haft blåsor läkt? Har ni fått svar på det andra provet? har ni kollat upp ev effekt av vissa för häst giftiga växter?

När min häst hade blåsor så red jag som vanligt på hackamor och tävlade efter 2 veckor på vanligt bett (då var det läkt). Hon hade inga som helst andra symptom, tempade varje dag, kollade puls och andning mm under 1:a veckan.

Det verkar ju högst osanolikt att det är herpesvirus om inga andra hästar smittats under hela den här tiden.

Hoppas hästarna snart är bra och att ni kan bli sams igen, ibland måste man bara komma överens om att man tycker olika om vissa saker och släppa det.

Lycka till.

Såg nu att ni hade fått svar på proverna och at det inte var harpesvirus.

Det är fler som haft blåsor, inte lika mycket men tittar man inte ser man heller inget

Vi har alla varit mycket noga med att varje dag kolla våra andra hästar i munnen och det har även veterinär nummer två som varit ute gjort..ingen anann häst har uppvisat liknande symptom som de andra två hästarna..de det har funnits sår eller liknande i har veterniären konstaterat varit sår från bete eller slagsmål..

Brenna: Om du talar om vem du är istället för att dölja dig bakom ett alias så kan jag tala om för dig allt som sagts och hänt..för som du skriver så vet du inte hela historien och det är för mig väldigt tydligt vem/vilka du syftar på.

Det är ingen som har försökt att sopa något under mattan, men man har valt att ligga lågt för att inte riva upp himel och helvete som nu har blivit fallet. Vi har fått samtal från folk som hört att vi har abortvirus på gården, herpesvirus och tom är satta i karantän. Inget av detta är ens i närheten av sanningen..om vi var satta i karantän tycker jag att det är väldigt konstigt att vi kunnat ta emot hästar som ska gå på bete på stallägarens marker med några av hennes hästar, att ridskole samt turridningsverksamheten kunnat fortsätta helt normalt.

Veterinären som ringde och lämnade provsvaren (som man om man vill kan titta på själv då de sitter uppsatta på anslagstavlan i stallet) är till 90% säker på att det är något som hästarna har ätit just för att ingen annan häst blivit drabbad..inte ens andra exemhästar som finns på gården..och hittilss har vi kunnat konstatera (som jag nämnt förut i denna tråd) smörblomma, åkerfräken samt kabbeleka i hagen där hästarna från början gick då de drabbades av detta..

För att få slut på allt snack och spekulationer så ska nu följande åtgärder göras i vårat stall.

De smittade hästarna samt hästen som den har gått tilssammans med ska isoleras from idag ett par km från de andra hästarna..alal deras saker kommer att köras upp dit och inte ens vatten kommer att tas från samma ställe, alltså kommer de ha noll kontakt med de andra hästarna ett tag framöver. Hela stallet ska saneras (vilket vi redan har börjat med) och ingen i stallet kommer att åka på tävlingar eller träningar ett par veckor framöver.

Och jag vill strakt poängtera att detta görs inte för at smitta funnits, detta görs för att få ett slut på allt detta

För kännedom
Jag och stallets ägare har kommit överens om att de två hästar som har blåsor inte ska stå vid stallet utan i en hage längre bort. Inga nya blåsor har uppstått och de gamla håller på att torka ut. Vi har inte någon utrustning kvar i stallet utan har tagit hem allt och decinfiserat det, för säkerhets skull. Vill på detta sätt säkra tävlingssäsongen för alla.

Om ni nu vart så himla noga med allt, varför har ni då inte kontaktat oss andra i det gamla stallet utan vi har fått reda på det genom att läsa det HÄR??

DU har inte kontaktat oss, DU kontaktade INTE veterinär om det utan sa att det var eksem??

I det gamla stallet står det två HÖGDRÄKTIGA ston, i nya stallet kastade ett sto sitt föl!! Vad är medmänskligheten i det att inte ens kontakta oss och förklara vad som hänt??

Jag är grymt besviken på detta och är riktigt irriterad över att DU inget sagt till oss. Hade mitt sto kastat och visat tecken på blåsor nu så hade jag var flyförbannad.

Du säger att folk skall prata med dig öga mot öga, men har du gjort det själv??

DU har inte kontaktat oss som sagt, vi har fått reda på det HÄR samt genom dina inackorderade.. Så försök nu inte få folk att tro att du lagt ner energi på att ta reda på vad som hänt..

Och Kolbeinn, varför ledsen för vad du orsakat?? Du och din mamma har gjort HELT RÄTT som gått ut med detta, om än inte till oss direkt så här så att vi fått reda på det på ett eller annat sätt.. Be INTE om ursäkt, du är bättre än så.

Hej

Vi är ett antal personer som nyss flyttat våra hästar ifrån ett ställe med mycket leriga hagar till ett annat ställe med gröna hagar.
Två hästar har varit där i en månad och resten i ca tio dagar.
Det har varit andra hästar på nya stället hela tiden.
Alla våra som är nya har fått som skavsår på läpparna och blåsor i munnen.
Det började efter ca en vecka på nya stället.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Hästarna har ingen feber och de äter som vanligt.

För att delvis återgå till ursprungsfrågan - vad kan orsaka blåsor i munnen på hästar:
- En bra sida vad gäller växter är den engelska http://www.horseweb-uk.com/features/plantmain.htm. Man måste först själv slå upp de engelska namnen på de växter man är intresserad av så att man vet vad de heter.
- Vad gäller icke växtrelaterade orsaker så står ju infektioner och sjukdomar alltid högt på listan, och då framför allt virus. Många virus ger ju just blåsor i munnen. Ett av dessa är herpes, men det finns ju ett otal andra virus också. Bara för att veterinären inte har påvisat herpes i det aktuella stallet innebär det ju inte att det inte kan vara en annan sorts virus. Ett prov testar ju inte för alla virus.
- Hästar kan ju precis som all andra få brännblåsor i munnen, tex om de kommit åt något varmt (mindre troligt - de har väl självbevarelsedrift? och vad finns det för brännheta saker i en hage?) eller något frätande, tex en syra eller liknande. I sistnämnda fall måste ju ägaren eller gårdsägaren ha slarvat och inte hållit rent i hagarna utan lämnat farliga saker kvar.
- Naturligtvis kan hästar få sår i munnen av slagsmål eller skador av vassa växter eller liknande. Men i dessa fall får de inte blåsor, utan såren kommer direkt. Ofta har de dessutom andra skador också, tex blåmärken eller liknande som ger en vink om att det är en skada.
- Sedan får man ju inte glöma att sår i munnen kan orsakas av en ryttare som rider felaktigt eller har ett felaktigt/smutsigt/för skarpt bett. Men dessa sår sitter ju inte på samma ställe som de på bilderna.

Det är ingen som har försökt att sopa något under mattan, men man har valt att ligga lågt för att inte riva upp himel och helvete som nu har blivit fallet. Vi har fått samtal från folk som hört att vi har abortvirus på gården, herpesvirus och tom är satta i karantän. Inget av detta är ens i närheten av sanningen..

Att himmel och helvete rivits upp beror ju just på att man inte varit öppen, utan att folk fått höra allt bakvägen eller ryktesvägen. Klart de blir oroliga! Speciellt om man varit på samma tävling eller kurs som hästar från det aktuella stallet och sedan i efterhand fått veta att det pågår en utredning om eventuell smitta. När de sedan inte kan få ordentlig information blir de ju ännu mer oroliga. Det är just sådant som gör att en fjäder kan bli en höna. Det är alltid bättre att vara helt tydlig och ärlig från början så slipper man detta.

Och jag vill strakt poängtera att detta görs inte för at smitta funnits, detta görs för att få ett slut på allt detta
jag fick förra heleg klartecken att åka och tävla med min häst av henne, eftersom han inte haft några sår elelr blåsor och inte går i samma hage som de drabbade.

Även om provet i detta fall inte visade virus kan det vara så (vilket tidigare sagts) att man inte lyckades påvisa virus i det aktuella provet men att det ändå kan finnas virus/smitta. Ett prov kan fälla men inte fria. Veterinären gör inte sin bedömning enbart utifrån var proverna visar, utan huvudsakligen på vad han/hon ser på hästarna. Visserligen kan veterinärer göra misstag, men i ett sådant här fall ska man nog vara VÄLDIGT försiktig med att inte följa råd vad gäller kontakt med andra stall. Hellre vara FÖR försiktig än tvärtom! På så sätt slipper man dessutom anklagelser om att sprida smitta. I ett fall som det här ska man nog räkna alla hästarna i stallet som möjliga smittbärare, eftersom man oftast har sadlar etc i samma rum, kanske har gemensamma fodertunnor, samt framför allt träffas och umgås som ryttare och rider tillsammans. På så sätt kan en smitta spridas runt.
Samma gäller kurser och tävling - man kan inte vara så försiktig att man inte riskerar sprida något om man åker iväg. Hästen kommer ha kontakt med andra hästar och ryttaren kommer ha kontakt med andra ryttare. Tex har ju hästar en tendens att frusta, och då sprider de ju runt massor av vattendroppar som är utmärkta för att sprida en eventuell smitta. Dessutom brukar det ta ca en vecka innan man ser symptom vid en virussmitta, och under denna tid brukar man vara som allra mest smittsam. Hästen kan alltså effektivt sprida ett eventuellt virus utan att det syns på den under denna tid.

Jag hoppas bara och håller tummarna för att det kommer till en lösning snart så man slipper gå att fundera och kan åka till de tävlingar som man anmält sig till..tråkigt att få säsongen förstörd när inte min häst är drabbad..

Det är klart att det är tråkigt att få säsongen förstörd - men vad är viktigast egentligen? Att inte vara helt öppen och hamna i ett sådant här blåsväder eller att inte få tävla? Och är inte viktigtaste av allt att vi alla är ärliga och hjälps åt så att alla kan våga åka iväg med sina hästar och lita på att de andra som kommer dit inte döljer en eventuell smitta och därmed riskerar andra hästars hälsa? Vi vill ju alla kunna ha trevligt tillsammans. Och det vore ju fullständigt gräsligt om vi måste gå och titta snett på varandra och misstro varandra - eller hur?

Nu måste jag berätta för dig att personer i ditt stall fått information om detta i ett tidigt skede och jag har fått veta att ni inte har blåsor hos er.
Om du läser tidigt i tråden så framgår det att förra stallet är informerat, sen att ingen ringt runt till var och en och berättat kanske är fel men jag trodde i min enfald att en så viktig fråga spreds till alla.

ojoj läskigt värre.. finns en örtbok där står de vilka blommor och så som är farliga/giftigt för hästarna och vilka symptom det ger.
Håller samma linje som Noteca kan vara nåoon blomma som finns i denna hage.
Eftersom flera har fått detta då de flyttat till hagen ser iaf jag inge samband från förra stallet utan detta är nog något som finns i hagen som hästarna reagerar av.
Att alla inte fått kan bero på att vissa hästar "känner" på sig att det inte skall ätas medans vissa hästar så som min egna häst tar in allt som är i tuggbar väg:rofl:

Hoppas de har löst sig har ej skrållat igenom hela tråden...

Aldrig roligt när ens hästar är sjuka=(

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat