Sv: blåsor i munnen
Det är ingen som har försökt att sopa något under mattan, men man har valt att ligga lågt för att inte riva upp himel och helvete som nu har blivit fallet. Vi har fått samtal från folk som hört att vi har abortvirus på gården, herpesvirus och tom är satta i karantän. Inget av detta är ens i närheten av sanningen..
Att himmel och helvete rivits upp beror ju just på att man
inte varit öppen, utan att folk fått höra allt bakvägen eller ryktesvägen. Klart de blir oroliga! Speciellt om man varit på samma tävling eller kurs som hästar från det aktuella stallet och sedan i efterhand fått veta att det pågår en utredning om eventuell smitta. När de sedan inte kan få ordentlig information blir de ju ännu mer oroliga. Det är just sådant som gör att en fjäder kan bli en höna. Det är alltid bättre att vara helt tydlig och ärlig från början så slipper man detta.
Och jag vill strakt poängtera att detta görs inte för at smitta funnits, detta görs för att få ett slut på allt detta
jag fick förra heleg klartecken att åka och tävla med min häst av henne, eftersom han inte haft några sår elelr blåsor och inte går i samma hage som de drabbade.
Även om provet i detta fall inte visade virus kan det vara så (vilket tidigare sagts) att man inte lyckades påvisa virus i det aktuella provet men att det ändå kan finnas virus/smitta. Ett prov kan fälla men inte fria. Veterinären gör inte sin bedömning enbart utifrån var proverna visar, utan huvudsakligen på vad han/hon ser på hästarna. Visserligen kan veterinärer göra misstag, men i ett sådant här fall ska man nog vara VÄLDIGT försiktig med att inte följa råd vad gäller kontakt med andra stall. Hellre vara FÖR försiktig än tvärtom! På så sätt slipper man dessutom anklagelser om att sprida smitta. I ett fall som det här ska man nog räkna
alla hästarna i stallet som möjliga smittbärare, eftersom man oftast har sadlar etc i samma rum, kanske har gemensamma fodertunnor, samt framför allt träffas och umgås som ryttare och rider tillsammans. På så sätt kan en smitta spridas runt.
Samma gäller kurser och tävling - man kan inte vara så försiktig att man inte riskerar sprida något om man åker iväg. Hästen
kommer ha kontakt med andra hästar och ryttaren kommer ha kontakt med andra ryttare. Tex har ju hästar en tendens att frusta, och då sprider de ju runt massor av vattendroppar som är utmärkta för att sprida en eventuell smitta. Dessutom brukar det ta ca en vecka innan man ser symptom vid en virussmitta, och under denna tid brukar man vara som allra mest smittsam. Hästen kan alltså effektivt sprida ett eventuellt virus utan att det syns på den under denna tid.
Jag hoppas bara och håller tummarna för att det kommer till en lösning snart så man slipper gå att fundera och kan åka till de tävlingar som man anmält sig till..tråkigt att få säsongen förstörd när inte min häst är drabbad..
Det är klart att det är tråkigt att få säsongen förstörd - men vad är viktigast egentligen? Att inte vara helt öppen och hamna i ett sådant här blåsväder eller att inte få tävla? Och är inte viktigtaste av allt att vi alla är ärliga och hjälps åt så att alla kan våga åka iväg med sina hästar och lita på att de andra som kommer dit inte döljer en eventuell smitta och därmed riskerar andra hästars hälsa? Vi vill ju
alla kunna ha trevligt tillsammans. Och det vore ju fullständigt gräsligt om vi måste gå och titta snett på varandra och misstro varandra - eller hur?