blåsor i munnen

Sv: blåsor i munnen

Bra att ni har kontaktat "gamla" stallet! Sannolikheten att det är något smittsamt virus känns ju mindre om de inte har något. Är det bara de "nya" hästarna som har blåsor, eller finns de även på de hästar som stått på "nya stället" tidigare?

Det är på en som stått i det "nya" stallet ca tre veckor längre än övriga.
Ingen av de som varit på nya stället länge.

Nu har vi fått svar och det visar ingenting eftersom blåsorna hade spruckit.
DOCK säger veterinären att det är ett herpesvirus och det är smittsamt. Min dotter har strukit sig från alla vårens tävlingar nu, vilket känns jätteskönt för både henne och mig.

Hejsan! Låter inget kul med blåsor i munnen, men min tanke var att det kanske kan vara smörblommor som spökar? Kolla om det finns någon större mängd av dessa blommor i hagen!

Tyvärr så finns det inga smörblommor i hagen, inga mängder i alla fall, jag har nog inte sett en enda.
Det hade ju varit bra för då fick vi ju veta vad det är.

Jag tror att jag skulle granska hagen väldigt noga, för det verkar som om såren och blåsorna kommer av något som hästarna stoppat i sig... :confused: Kommer inte ihåg vart, men det finns listor och bilder på växter som inte är bra i hagar...

Noteca; Tanken på smörblommor var intressant... är inte dessa "frätande"?

Jo, jag har för mig att jag läst någonstans att smörblomman kan vara typ frätande både på häst och ko.

*KL*

Nu har veterinären varit ute och tagit nya prover, tagit hål på blåsor osv.
Stallet är isolerat 10 dagar. Provsvaren skulle komma efter helgen!

Vi är fler i stallet som är inne på samma linje som en del av er andra, att det är något som hästarna har ätit..det växer nämligen en hel del smörblomma i hagen, även åkerfräken och kabbeleka finns i viss grad..och det är faktiskt egentligen bara två hästar som är drabbade..hade det varit något smittsamt så borde väl alla hästar som går i hagen, kanske tom stallet fått det och så är inte fallet just nu..
Det är även svårt att veta vad man ska tro då den första veterinären som var ute och kolalde har sagt olika till olika personer..jag fick förra heleg klartecken att åka och tävla med min häst av henne, eftersom han inte haft några sår elelr blåsor och inte går i samma hage som de drabbade, sen har hon sagt två olika saker till två andra, till en att de fortfarande inte evt något och en att det KAN vara herpes, men inget fastställt..

Jag hoppas bara och håller tummarna för att det kommer till en lösning snart så man slipper gå att fundera och kan åka till de tävlingar som man anmält sig till..tråkigt att få säsongen förstörd när inte min häst är drabbad..

Till både mig och Carina sa veterinär 1 att provsvaren inte visade något men det ska betraktas som ett smittsamt virus eftersom det eventuellt är ett smittsamt virus. Sen sa hon även att hon inte kan tvinga någon att inte tävla, men att man ska vara duktigt försiktig om man åker iväg.
Tycker fruktansvärt synd om veterinären som är nyexad och får så mycket skit.

Nu vet jag iof inte vilka 2 olika du menade men jag antog att det var oss du menade.

Det du skriver är inte vad hon sa till mig..och jag anklagar inte någon för något..jag skriver bara mina funderingar..men med tanke på att hon sagt de sakerna som hon gjort har hon faktiskt satt mig i en rätt knepig situation också..

Dessutom är väl det här inte en disskussion som du och jag behöver ha över Buke, eller?

Nej men så sa hon till oss. Jag tar ingenting som anklagelse eller någonting så, utan jag säger bara fakta så som hon sa till oss.
Jag tror att någonstans på vägen har det blivit fel, tror inte hon sagt olika informationer till alla, utan hon sa t ex lika till mig och Carina men kanske annorlunda till dig.
Men jag tror inte att det blivit helt fel information till alla, utan det gått i samma spår men olika formuleringar. :)
Sen tror jag de flesta vet att du fick veterinärtillstånd så ingen har anledning att tro att du är oansvarig eller någonting sånt.

Att det kan ha blivit fel på vägen har du säkert rätt i..men det finns iaf ett säkert kort att hon sagt olika och det är till dig och mig..vilket man kanske inte borde göra..men gjort är gjort..inte mycket att göra åt saken..
Jo det hoppas jag verkligen att folk gör..vill inte va med om något efterspel av detta:)

*KL*

Hjälp vad jag har orsakat kaos av det här.. :crazy:

Vi vet inte vad det är, men troligtvis är det inte herpes.
Det vill jag påpeka noga.

Ja, jag har skrivit från mammas och min gemensamma inloggning (Kattis63) och nu inser jag vilket stort missförstånd allt blivit. Jag vet inte varför jag har skrivit att det är herpes har jag ingen aning om just nu, för veterinären och vi har ingen aning om vad det är men prover är tagna och inga andra hästar har blåsorna.
Skulle det vara herpes skulle det ha smittat till stallets andra hästar vilket det inte har. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det här kaoset jag skapat, och att jag skrämt upp folk. :crazy:
Det har absolut inte varit min mening. Det vill jag noga påpeka.

Våra hästar som har blåsorna blir isolerade 3 veckor, med alla saker så det kommer inte smittat till någon.

Ännu en gång - jag har aldrig menat att skapa kaos eller göra folk oroliga. Skulle det vara så hemskt som folk tror så lovar jag att veterinären gått ut och skrivit det också. (Speciellt eftersom vi har en avelshingst, och veterinären skulle garanterat stoppa det vid misstanke om herpes!! Nu har inte veterinären gjort det så det borde ju till 100% inte vara något sånt) ;)

Jag ber hemskt mycket om ursäkt och kommer få tänka 100 gånger istället för 1 gång nästa gång jag skriver något..
/Frida :(

Senast ändrad:

Oavsett vad det är så hoppas jag det snart går över. Man vet ju själv hur obehagligt det är med en liten blåsa i munnen, de här bilderna ser inte nådiga ut :eek:

Ja nu har jag fått lite information om anledningen till Kolbeinns inlägg!

Det lämpar sig inte för detta timida forum:devil:

Det är tragiskt när en del tycker att det är viktigare med sin "tävlingssäsong" (vi pratar inte direkt elit) än att hästarna blir fria från dessa gräsliga blåsor.

Fokus ligger helt enkelt på fel saker

Mycket tråkigt att höra att denna person tycker det är viktigare med tävlingssäsongen än hästarnas väl och ve men med tanke på tidigare fadäser i dennes stall så förvånar det mig inte...

Och ärligt, elit ligger långt bort....

Nu är jag så trött på allt skitsnack kring detta så jag spyr snart..
Om det nu är någon som tror att någon av oss skulle tycka att det är viktigare med att få tävla än med hästarnas välbefinnande så har ni väldigt fel och vet antagligen inte allt som har sagts kring hela denna historen..och kom igen..vi är väl vuxna nog att ha denna disskussion öga mot öga och behöver väl inte lägga ut den på Buke (som jag även nämnt förrut)..Den här tråden handlar ju inte ens längre om det den faktiskt startades för..

Men det har blivit alldeles för mycket snack runt detta..kan tala om för alla funderande att vi har INTE abortvirus i stallet, vi har INTE herpesvirus i stallet heller..smitta är inte ens ännu konstaterat, utan provsvar väntas fortfarande på..snacka om att det byggts en höna av en fjäder kring detta..

Och kom igen..pratar ni med någon av oss inblandade direkt så anser nog inte någon av oss att vi är på elitnivå direkt..men det handlar om så mycket mer än så..vi har tex en avelshingst på gården som tar emot för betäckning..har ni tänkt på vad alla dessa rykten som det faktiskt handlar om kan göra angående detta?

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat