blåsor i munnen

F

Freggie

Hej

Vi är ett antal personer som nyss flyttat våra hästar ifrån ett ställe med mycket leriga hagar till ett annat ställe med gröna hagar.
Två hästar har varit där i en månad och resten i ca tio dagar.
Det har varit andra hästar på nya stället hela tiden.
Alla våra som är nya har fått som skavsår på läpparna och blåsor i munnen.
Det började efter ca en vecka på nya stället.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Hästarna har ingen feber och de äter som vanligt.

Sv: blåsor i munnen

kan vara ett herpesvirus...några hästar på mitt nuvarande och förra stall åkte på det, de stod på gemensamt bete och nån av hästarna bar på smittan..eller något utslag.
kontakta veterinär för provtagning.

Veterinär är kontaktad.
Hon gissade på virusinfektion, det skulle förhoppningsvis gå över på ca tio dagar ifall det var det.

Hur lång tid tog det för hästarna i ditt förra stall?
Hade de någon påverkan på allmäntillståndet?

nej ingen direkt påverkan..utan blåsor i munnen.
tror inte de hade feber, men är inte hundra säker..vet att ett stall sattes i karantän dock.

KL

Min dotter fotade idag hur det ser ut i hästarnas munnar. Vad tror ni det kan vara? (Ser värre ut i verkligheten)
Äckel-varning till känsliga

2qsxp52.jpg

v7w595.jpg

Andra sidan

Häst 2:
5zjted.jpg

zleu7r.jpg

Insidan, dock förstör gräset lite

Men vad tror ni det är? Ska vi ringa veterinär igen? (Tänkte om stallet måste isoleras eller något liknande)

måste säga att bilderna var slående lik det herpes viruset som hästarna hade :o

jag skulle ta ut vet för provtagning och utgå därifrån

Igår mailade jag över bilderna till veterinär(er) och hoppas få svar på vad det är :(

Veterinär har varit ute, prover är tagna. Självklart så skulle inte min dotters häst in från hagen, svårfångad (oftast är det bara hon som kan ta honom..) så veterinären tog inte prov från honom. Men den ena hästen blev tagen på och de har ju samma slags sår, förutom att våran häst har mer sår och den andra mer blåsor.

Senast ändrad av en moderator:

Vad sa veterinären om smittrisken? Är ni satta i karantän? Har ni pratat med folket i "gamla" stallet så ni vet om de hästarna är smittade? Kommer detta att förstöra er tränings/tävlingssäsong? Det ser inte så kul ut på bilderna... Hoppas att de blir bättre snart!!

Jag var inte där själv, men det ska betraktas som smittsamt men man vet inte vad det är (än).
Det verkar som om det är något alla flytthästar haft med sig från förra stallet, så vi måste ganska troligt höra av oss till dem och berätta. (Men det är väl en självklarhet att man hör av sig till alla man haft kontakt med)

Hur kan ni vänta med att höra av er till gamla stallet? Tänk om de helt ovetande åker ut på kurser o tävlingar innan ni berättat något.. Om ni tror att smittan kommer därifrån borde ni ha hört av er direkt även om ni inte vet exakt vad det är... Jag skulle inte bli glad om jag hamnade på samma kurs som en smittad häst!! Uppmanade inte veterinären er att höra av er till dem som har hästar som era hästar haft kontakt med? Låter väldigt konstigt...

kanske lite svårt om man inte vet till 100% att det är ett smittbart virus eller liknande och om det är luftburet eller om det är vid direkt kontakt.

skulle nog inte heller ha rivt upp himmel och jord innan jag och vet visste med klarhet vad blåsorna var för ngt.

Man behöver väl inte "riva upp himmel o jord" för att man hör av sig o informerar om att hästarna har blåsor i munnen...? Om man misstänker att smittan kan komma från "gamla stallet" tycker jag att det är självklart att man hör av sig till folket där så att de kan kolla sina hästar... Vet man överhuvudtaget om hästarna där är friska? Om man är det minsta intresserad av att veta var smittan kommer ifrån borde man ju försöka ta reda på om de hästarna också drabbats. Alla borde väl hjälpas åt att se till att informationsvägen är så snabb som möjligt när det gäller smittsamma sjukdomar? Nu mitt i betäcknings- kurs- & tävlingssäsong kan snabb information vara jätteviktigt! Hur svårt kan det vara att höra av sig? Det är ju för allas bästa... Hur kul är det när folks lathet o jante-mentalitet gör att fler hästar drabbas?

har man en sjuk häst tar jag iallafall för givet att man inte åker ut på tävlingar, kurser etc utan stannar hemma tills man vet med säkerhet vad det är.

Min häst fick så där för två år sedan när hon hade gått ca 1 vecka på bete.
Blåsor och sår och hon saliverade ganska mkt, i övrigt helt som vanligt.

Tog ut vet som sa att hon trodde att det kunde vara någon form av växt/ört som hon ätit...

Hästen behandlades inte och efter en vecka var det i princip borta. Det ända jag gjorde var att jag inte red med bett under den perioden.

Kan ju vara ett alternativ till Herpes teorin.

så kan det absolut vara :)
men jag gav mig mer ut på en ren gissning egentligen då både beskrivning och bilder var slående lika..
men man behöver nog en riktig experts utlåtande och ev provtagningar

Vi har inte fått svar p proverna ännu.

Jag kan lugna er med att de i föra stallet är informerade och de har inga hästar med blåsor:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat