blåsljud på hjärtat?

T

thea

hejsan!
ja undrar bara om någon här har haft/har en hund som hade/har blåsljud på hjärtat?
ja undrar nämligen hur länge h*n var i livet med det?! min hund (en Cavalier) fick diagnosen för ungefär en månad sedan.. vi fick tre eller fyra olika mediciner (hjärtmedicin och vätskedrivande, för hon hade massa vätska i lungorna)
Cajsa (min hund) blir nämligen bara sämre och sämre och vi i familjen har pratat om avlivning ett tag nu. vi ska tillbaka till vetrinären nu på onsdag.
så min fråga är då; hur länge levde din hund efter att ha fått diagnosen?

tacksam för svar! kram/ thea

Sv: blåsljud på hjärtat?

Min har haft sen 1 års ålder... han är snart 5 år i dagsläget...

Vi märker inget utav blåsljudet över huvud taget, han har blivit kollad ett antal gånger (kanske 4) efter det och då har det inte växt något speciellt.. (kanske pyttelite)!

Han är också en cavalier... =(

Kramar om dig ordentligt... hoppas allt löser sig gällande Cajsa... ¤-Ö-¤

okej, tack så jättemycke för svaret..

synd att han fick det så tidigt! Cajsa e 10 år!
antagligen kommer vi få avliva henne, för hjärtat har blivit så stort att de irriterrar luftrören och hon har svårt för att andas. :cry:
har haft henne sen ja va 6 år.. så de känns så tungt! :(
kram på dej! /thea

Okej... men då har hon ändå levt otroligt länge!

Jag förstår att det är tufft, ska avliva min gamla kanin jag haft sen jag va 7 men jag bara skjuter upp det trots att han inte mår bra... =(

Du kan messa mig privat och så kanske vi kan utbyta msn så du får prata med någon....
(L)

Våran golden retriever fick diagnosen när hon var 4 år och levde tills det att hon var 13, och det var inte blåsljudet som gjorde att vi till slut fick ta bort henne.
Vi var bara väldigt noga med att hon aldrig någonsin fick ha övervikt och att hon hölls i god kondition.

Har varit med om en valp som hade litet blåsljud men det försvann efter några månader. För övrigt vet jag inget om detta.

tack för svaret..
lillvovven har blitt så dålig så vi ska ta bort henne idag :cry:
känns så jä*la hemskt, har haft henne sen ja va 6 år.. =(
kommer sakna henne så jä*la mycke... men hon slipper lida iaf!

kramar /thea

Min lillvovva var korsning papillon och cavalier king charles. Utvecklade blåsljud (rasrelaterat till cavalier, de har en hel del problem med det) när hon var fem år. hunden pigg och glad och symptomfri så behandlades eller medicinerades inte. Blåsljudet upptäcktes på en rutinkontroll.

Det ökade lite under årens lopp, men hon blev 13½ år innan hon fick fara till himlen i november i år, och det var INTE pga hjärtat, det var pga total njurkollaps.

Dock, sist hon sövdes (då hon var 12½) så var veterinären ganska oroad över blåsljudet, och informerade mig noga om att hon KUNDE dö av narkosen. Hon klarade den fint dock, men hon hade VÄLDIGT jobbigt med att hämta sig efter den, och trots att de anpassat dosen pga blåsljudet så var hon KRAFTIGT påverkad av narkosen nästan ett helt dygn efter uppvak. Så där bestämde jag mig för ingen mer sövning i hennes liv, jag tror inte hon klarat en till.

Men hon levde i alla fall 8 år efter blåsljudsdiagnos, ochd og INTE pga blåsljudet. Hon var helt opåverkad av det också, och där är noge n viktig indikator.- Är blåsljudet ett bifynd, eller är det något som ger hunden problem och därför upptäcks. Prognosen borde vara väldigt mkt bättre i det första fallet.

Jag beklagar att det inte gick vägen med din hund Thea, men det kommer ju tyvärr en dag då man måste säga farväl, fast det känns bannemig som det ALLTID är för tidigt. Tog bort min cavalierkorsning i november i år, 13 år gammal. Och det kändes alldeles för tidigt.

jo det är jättejobbigt att behöva avliva sitt husdjur så tidigt! cajsa blev "bara" 10 år och (precis :o ) 6 månader.

de visste vi ju att de e vanligt hos Cavalierer.
vi upptäckte det pga att hon började hosta och ibland lät det som hon inte fick någon luft.. när vi va hos vetrinären så sa hon att hon hostar pga att hennes hjärta var nästan dubbelt så stor och att hjärtat tryckte på luftrören och att hon hade vätska i lungorna, men att hon skulle kunna leva i säkert 1 år till minst.
det var 1 månad sedan vi var där första gången :( . vi fick ju som sagt tre eller fyra mediciner, till hjärtat och vätskedrivare (för lungorna).

vi hade fått avliva henne tidigare om inte mamma hade varit sjukskriven, med tanke på att hon var tvungen att kissa 1 gång varje timma, minst.
men nu sitter hon däruppe på molnen och tittar ner på mig och leker med alla andra hundar.

tack så jättemycke för alla svar :bow:
kramar /thea

thea skrev:
jo det är jättejobbigt att behöva avliva sitt husdjur så tidigt! cajsa blev "bara" 10 år och (precis :o ) 6 månader.

de visste vi ju att de e vanligt hos Cavalierer.
vi upptäckte det pga att hon började hosta och ibland lät det som hon inte fick någon luft.. när vi va hos vetrinären så sa hon att hon hostar pga att hennes hjärta var nästan dubbelt så stor och att hjärtat tryckte på luftrören och att hon hade vätska i lungorna, men att hon skulle kunna leva i säkert 1 år till minst.
det var 1 månad sedan vi var där första gången :( . vi fick ju som sagt tre eller fyra mediciner, till hjärtat och vätskedrivare (för lungorna).

vi hade fått avliva henne tidigare om inte mamma hade varit sjukskriven, med tanke på att hon var tvungen att kissa 1 gång varje timma, minst.
men nu sitter hon däruppe på molnen och tittar ner på mig och leker med alla andra hundar.

tack så jättemycke för alla svar :bow:
kramar /thea

Trist att hon fick kortare tid än vet trodde, min gav de 6-12 månader (pga njurarna), hon fick nästan fyra år (två månader när). Visar hur svårt det är för dem att uppskatta sådant där..

Säker på att min Bella visar henne tillrätta uppe i hundhimlen ;)
http://hem.passagen.se/xyplex/bella.htm

naaw, va fint! :bow:

har tyvärr ingen bild på cajsa på denna datorn, men ja ska fixa!

kramar/thea

så fin... kramar om dig men nu lider hon ej längre iaf...

Fasar för den dagen då vi måste ta det beslutet om Charlie...

thea skrev:
hejsan!
ja undrar bara om någon här har haft/har en hund som hade/har blåsljud på hjärtat?
ja undrar nämligen hur länge h*n var i livet med det?! min hund (en Cavalier) fick diagnosen för ungefär en månad sedan.. vi fick tre eller fyra olika mediciner (hjärtmedicin och vätskedrivande, för hon hade massa vätska i lungorna)
Cajsa (min hund) blir nämligen bara sämre och sämre och vi i familjen har pratat om avlivning ett tag nu. vi ska tillbaka till vetrinären nu på onsdag.
så min fråga är då; hur länge levde din hund efter att ha fått diagnosen?

tacksam för svar! kram/ thea

Jag fick samma diagnos på min förra tik då hon var åtta år, hon levde till tio års ålder och avlivades pga cancer. Men det var inget vidare eftersom man visste att hon kunde dö under jakten. Samtidigt så var jakten hennes livsglädje och därför släppte jag henne men bara på korta släpp och små såter, Mardrömmen vore ju att hon försvann (dog) i skogen och man inte skulle hitta henne.

Då hon fick cancer så talade jag med vetterinären om opperation. Chanserna var små att hon skulle klara narkos med sitt hjärta. Det gick en gång men cancern kom tillbaks och då tyckte jag det var bättre att avliva än låta henne gå igenom persen med opperationen igen.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

thea skrev:
tack för svaret..
lillvovven har blitt så dålig så vi ska ta bort henne idag :cry:
känns så jä*la hemskt, har haft henne sen ja va 6 år.. =(
kommer sakna henne så jä*la mycke... men hon slipper lida iaf!

kramar /thea
Trist :cry:

Men du/ni gjorde helt rätt! Den största tjänst man gör sitt djur är att ta bort h*n då det är dags.

Mvh
Björn

ja de va ju det bästa! för alla, vi märkte ju att hon inte mådde bra.. synd på din hund :cry: . . . men men, shit happens!

kram /thea

tack! =)
nu är ja faktiskt inte lika ledsen längre! det var jättejobbigt de 4-5 första dagarna, men nu har ja insett att hon lever kvar i alla minnen och har det mycket bättre nu!
hoppas ni inte behöver ta bort charlie än på länge!!

massa kramar /thea

Tråkigt.... Mitt svar kanske inte betyder något men iaf: min kompis köpte en valp med blåsljud, han dog som 5 mån-valp... jättetråkigt var det. Han fick hjärtsvikt till slut, och hela magen var fylld med vatten.

En tanke då du skriver att en bekant Köpt en valp med blåsljud, i de fall det förekommer så skall en sådan valp ej säljas utan omplaceras utan kostnad till någon som vill ge den en chans i livet, det är ju ett gravt medfött fel som man inte kan påverka annat än att ha i åtanke vid vidare avel, tack o lov så är det inte särskilt vanligt att de föds med ett sådant fel, oftast så kommer det i 5-7 års ålder, det har också förekommit att sådana unga individer har utvecklat till helt utan anmärkning på hjärtat till ägarens stora glädje. I det fall en här nämnde om en som fått blåsljud vid ett års ålder, så hoppas jag att denne är medveten om att det faller under dolda fel och att ägaren är berättigad till en ny valp utan kostnad. Det kanske inte hjälper just för denna valp som man förstås älskar högt, men som jag brukar säga, det är nog illa att mista sin kära hund i ung ålder, men det skall iallafall inte vara en extra utgift ekonomiskt, utan man skall kunna ge sin kärlek till en ny kärlekstörstande individ.
Angående ögonen så är det ganska vanligt med täta tårkanaler som ibland måste sköljas/spolas, men de rinnande ögonen kan många gånger också växa bort/förbättras då hunden kommer upp i vuxen ålder, den som hade en cavalier som ett öga trillade ut på vid lek hade en väldans otur, sånt kan ju hända vilken hund som helst men det är inte mer vanligt på en cavalier, därimot på de som har rejält utstående ögon typ Pekingnese eller King charles spaniel som icke skall förväxlas med en cavalier king charles spaniel. Lycka till med era cavalierer och alla andra hundar också förstås.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hundhälsa Behöver hjälp, jag har en japanse chin på 12år som lider av ett förstorat hjärta. Hon var inne hos veterinären förra veckan där man...
Svar
19
· Visningar
8 162
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Hej, vår katt på 1.5 år fick för 3 v sedan diagnosen urinsten(struvitsten). Blev hemskickad med metacam och s/d foder. Han blev...
Svar
3
· Visningar
3 366
Senast: Ruben
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 983
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna