Blåser upp sig när jag spänner sadelgjorden!

R

Rebora

Hej! Min medryttarhäst blåser upp sig när jag drar sadelgjorden så när jag sitter upp far den under magen vilket betyder att jag inte tar mig upp. Har någon nått tips om vad jag kan göra? Typ "lura" han på nått sätt. Jag är så less att aldrig ta mig upp själv. :cry: :cry: :cry: :confused:

Sv: Blåser upp sig när jag spänner sadelgjorden!

Du kan pröva att..

*Spänna den långsammare, alltså ett hål i taget lite då och då..
*Klappa lite under magen aldelles när du spänner sadelgjorden..
*Ha en sadelgjord med resår

Det är dom sakerna jag kommer på..

Håller med fg, men om det inte funkar kan du bygga en "trappa" av lastpallar, är den tillräckligt hög så är det bara att sätta sig i sadeln! Mycket skonsammare för hästen dessutom. Väl uppe kan du spänna sadelgjorden, om det går.

Är hästen rädd för den fina trappan är edt bara att vänja den, och lära den att stå stilla brevid tills du ber den gå. Funkar super;)

ta tid på dig att spänna helt enkelt....ett hål i taget. gå en bit o spänn igen o så går du en bit osv... alternativt sitt upp från nånting så du inte behöver använda sadeln så värst o spänn uppifrån
fast undrar lite varför han blåser upp sig, många gör ju det men av olika anledningar, passar sadeln?

Sadla och spänn gjorden i första hålet, medan du gör i ordning resten av hästen som tränsar etc brukar hästen släppa ut luften. Så det sista du gör är att spänna sadelgjorden innan du sitter upp.

Så gör min busfia med, blåser upp sig enormt när man ska spänna sadelgjorden så jag har börjat göra så här,funkar kanon:

Borstar iordning henne
Sätter på sadeln,spänner så gott d går
Krafsar sen hovarna
Provar efter det nått hål till
Tränsar henne
Går ut ur stallet med henne
Och då kan man spänna mer sen innan man sitter upp.
Sen kliver jag på henne från en pall vi gjort iordning med trappa på, lättare att ta sig upp,skonsammare för hästen.
Väl uppe så kan man igen kolla om man behöver spänna nått hål till eller om d räcker för att sadeln sitter bra på plats...:banana:

Resårgjord is the shit! Efter att jag skaffade en kan jag inte förstå att jag höll på och drog och kämpade med en uppblåst häst som jaggjorde när lösningen var så lätt...
Köp en med rejäl resår dock, annars åker sadeln runt i vilket fall : )

Min ponny gjorde samma sak, men jag tryckte lite med fingrarna i magen (inte hårt) så det blev lite irriterande, sen så spände jag hål för hål ... :rofl: lycka till

Skritta fram för hand, spänn gjorden, sitt upp från en pall.

Hästen gör så för att den känner lite obehag när gjorden spänns, alltså måste du göra så att det blir så lite obehag som möjligt.:idea:

*Passar sadeln bra? En sadel som inte passar är inte bekväm, och hästen vet om det redan när den läggs på.

*Spänn bara så att gjorden ligger an mot buken först, gör sedan något annat i någon minut innan du spänner ett hål till, sedan något annat igen innan du spänner ytterligare ett hål osv. Håll på så tills du spännt tillräckligt. Speciellt i början är det viktigt att du låter det ta tid!

*Dra åt sakta! Ett ryck är knappast trevligt.

*Kolla hur hårt du egntligen behöver spänna gjorden. Har man en välinpassad sadel behöver man sällan spänna så hårt man orkar.

*Prova om det blir skillnad på en gjord med eller utan resår.

*Sitt upp från en pall för att minska hård snedbelastning i uppsittningsögonblicket. Det är nog inte helt bekvämt för hästen...

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 255
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?