Blankt kandar

E

Equiform

Har uppfattat att det ska vara något speciellt eller svårt att rida hästen på ett blankt kandar. Är det det eller varför säger folk "wow, h*n rider på blankt kandar."?

Är ett blankt kandar "med kedja" men utan bridong?
 
Sv: Blankt kandar

Blankt kandar kallas det när man har enbart hävstångsinverkan (ja, kedjan måste självklart sitta på!), inget extra hjälpmedel att ställa och böja hästen i sidled med, typ bridong eller kapson.

Eftersom du inte har möjlighet att böja hästen via tygeln, så måste du och hästen vara såpass skolade att enbart din sitsinverkan och skänkel får hästen att böja sig.

Så ja, det är lite svårare än när man kombinerar med en bridong eller kapson...:D
 
Sv: Blankt kandar

Japp, blankt kandar, är när man bara rider med stång, så jag kan ibland förundras över allt ojande och ajande över att vi rider på "blankt kandar" när folk utan att blinka rider med pelham utan delta och andra ridgrenar som också rider sina hästar uteslutande på stång... :confused:
 
Sv: Blankt kandar

Håller med!

Hackamore, t.ex... Och det är oftast folks förstaval när det ska ridas bettlöst.:D
 
Sv: Blankt kandar

Pessoa i nedersta ringen "hävstång utan stopp", förrän hästen ler ända upp till öronen.... *burr*
 
Sv: Blankt kandar

Blankt kandar kallas det när man har enbart hävstångsinverkan (ja, kedjan måste självklart sitta på!), inget extra hjälpmedel att ställa och böja hästen i sidled med, typ bridong eller kapson.

Eftersom du inte har möjlighet att böja hästen via tygeln, så måste du och hästen vara såpass skolade att enbart din sitsinverkan och skänkel får hästen att böja sig.

Så ja, det är lite svårare än när man kombinerar med en bridong eller kapson...:D

Ok. Misstänkte att det var något sånt. Tack för alla svar! Om man vill rida med stång, men inte vill riskera att hästen dyker, vilken typ av stång ska man använda då?
 
Sv: Blankt kandar

Jag "red in" min dam på kandaret genom att använda komplett kandar med bridong och vanlig stång, kort skänkel och liten tungfrihet efter att ha använt jaktkandar/kimblewick en längre tid. Min dam trivs bäst med liten tungfrihet. Numera rider jag på portugisisk nybörjarstång och använder dubbla tyglar, så jag rider fortfarande främst med "normal kandarfattning".

Jag tror att flesta som rider med stång här på forumet, använder i inskolningsskedet kapson, så att de rider som med vanligt kandar och har kapson i stället för bridong.

Just för att som du säger förhindra djupdykning, eller spänd nacke.
 
Sv: Blankt kandar

Hm... beror lite på häst kanske. En ridelev till mig var tvungen att börja rida med tränsbett eftersom hennes häst bet sig i bringan med ett side pull och en korrigeringsponny jag håller på med just nu måste jag använda ett kimblewick på snällaste tygelfästet för att han ska fungera (kollad i kroppen, men har tidigare haft ont). Finns det någon stång som skulle kunna fungera på båda dessa typer av hästar, men med olika kombinationer av tygelfäste o s v?
 
Sv: Blankt kandar

Ok. Misstänkte att det var något sånt. Tack för alla svar! Om man vill rida med stång, men inte vill riskera att hästen dyker, vilken typ av stång ska man använda då?

Hästar som dyker ska inte ha stång. Använd tränsbett i stället!
 
Sv: Blankt kandar

Det finns ju som sagt en uppsjö av olika stänger att använda, både spanska och portugisiska. Du för söka på nätet. Börja att söka på ordet barock och utrustning bland bukefaloslänkar. :idea:
 
Sv: Blankt kandar

Hästar som dyker ska inte ha stång. Använd tränsbett i stället!

Även jag har/har haft den åsikten, men ville höra om det kanske fanns någon variant som jag inte hade hört talas om alternativt ngt nytt på marknaden.
 
Sv: Blankt kandar

Tur att nån läser noggrannare än jag :smirk:. Skyller på att jag jobbar och kastar ett öga, däremellan. :p
 
Sv: Blankt kandar

Är jag petig om jag vill ha det till att det heter blank stång med just bara ett stångbett i munnen och ett kandar är betsling med stång och bridong?
 
Sv: Blankt kandar

Nä, faktiskt så är det blankt kandar som är den "gamla benämningen", på att rida på enbart stång, i alla fall när det har talats om kandarstång.

Så det är nog lika rätt, båda benämningarna. :bow:
 
Sv: Blankt kandar

Ja :cool:

Stången är kandar, och man kan kombinera stång med kapson eller tränsbett. Detta blir då en kombinationsbetsling.

Immer
 
Sv: Blankt kandar

Hm... beror lite på häst kanske. En ridelev till mig var tvungen att börja rida med tränsbett eftersom hennes häst bet sig i bringan med ett side pull och en korrigeringsponny jag håller på med just nu måste jag använda ett kimblewick på snällaste tygelfästet för att han ska fungera (kollad i kroppen, men har tidigare haft ont). Finns det någon stång som skulle kunna fungera på båda dessa typer av hästar, men med olika kombinationer av tygelfäste o s v?

"Tvungen attt börja rida på tränsbett":confused: Varför låter det negativt? Det finns en rad olika tränsbett dessutom, kanske har ni inte hittat det som passar? Lös ringar, fasta ringar, tredelat, tvådelat, rakt, mm. Prova er fram.

Ang ponnyn. Varför börja med stångbett på "korrigeringsponny".
Vad är problemet med ponnyn eftersom den ska korrigeras?

Det verkar inte lämpligt att korrigera en häst via stång.
 
Sv: Blankt kandar

Kandar är väl egentligen enbart själva bettet som heter så? I Bent Branderups bok "Ridning på kandar" så har jag förstått att det är så. Så det har väl blivit en felöversättning från tyskan när man säjer rida på kandar och då menar att man har både kandar och bridong?
 
Sv: Blankt kandar

Håller helt med dig!:bow:

En häst som kryper ihop ska knappast ridas på stång. Problemet sitter förmodligen i sättet att rida, det kommer man inte åt med skarpare bett.
 
Sv: Blankt kandar

det kommer man inte åt med skarpare bett.
Anledningen att man rider mkt på stång inom AR, barock etc. är ju INTE för att det är skarpare utan för att det verkar annurlunda än ett tränsbett.
En stång har förmågana att visa hästan framåt-nedåt (därför sägs det i tråden att det inte är lämpligt att rida en häst som dyker på stång). Ett tränsbett däremot verkar uppåtresande, därmed mer lämpligt på en häst som "dyker".
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp