Blankslitet stallgolv

Sv: Blankslitet stallgolv

Asfalt funkar. Har sett det på kliniker, där man springer med hästen vid böjprov och i ett privatstall. Men asfalt är väldigt dyrt.

Asfalt funkar. Har sett det på kliniker, där man springer med hästen vid böjprov och i ett privatstall. Men asfalt är väldigt dyrt.

Just det! det stämmer ju! Finns kliniker med vanlig kraftig asfalt och en del har även med ngt mjukt i.

Jo, asfalt är dyrt med jag tror inte man behöver så mycket eftersom man bara lägger på ett skikt ovanpå betongen.

Vi har samma problem och ngn nämde att man kan lägga på Asfalt i gången så blir det mer fäste. Någon som har provat/sett det?

Vi har asfalt i en löpargång där jag jobbar. (hästklinik) och det funkar bra. Det är dessvärre lite dyrt.

Jag har samma problem i mitt lilla stall.Ett helsike är det .
Jag har ytfräst skåror i golvet och det hjälpte inte ett dugg tyvärr så nu sitter jag oxå och funderar på hur jag ska gå till väga.
Det är inte kul att inte kunna vända hästen på gången utan att det blir bambi varning på det hela.
En fundering jag haft är att juta ett tunt lager till uppepå den gammla plattan och göra ordentliga fåror i det nya med kratta.

Hyrde ni en ytrfäs då? körde ni i olika riktningar? Tar det lång tid? är det jobbigt? Men om det ändå inte blev bra kanske det inte är nån idé?? Ett nytt betonglager låter ju annars bra.

Jag har haft samma bekymmer med blankt och halt stallgolv, men jag la in plank på hela golvytan förutom boxarna. Det funkar jättebra, lite besvärligt att sopa men det är bättre än att hästarna ska göra illa sig.:idea:

Vi körde med vinkelslip med special blad för betong .tog evigheter dammade ohyggligt.vi gjorde skåror långa tväst över golvet som var ca 3 cm djupa och breda med ca 5 cm i mellan varje.

Hjälpte inte som sagt.
vi har ett väldigt litet stall och det tog ändå 3 dagar.

kl

Tipset du fått tidigare ang färg med sand måste vara det enklaste och billigaste sättet för dig.

Bara att köpa vilken vanlig golvbetongfärg som helst och sedan blanda i vanlig sand i lämplig mängd. Busenkelt! Jag gjorde det i mitt förra stall och det fungerade superbra.

Ring till nån byggfirma alt målarbutik och hör dig för ang "sanden" att blanda i färgen. På min arbetsplats utfördes jobbet av en vanlig målerifirma.

Ringde till ett företag idag som har allt inom djurstallar (om man nu inte får skriva vad det heter) och frågade ang. färgbeläggning med sand i. Det skulle bli väldigt dyrt och så klarar inte beläggningen av om det kommer fukt ifrån betongen vilket jag vet att det gör från vårt gamla golv...så det var inget alternativ längre.
Tillslut åkte jag och hyrde en ytrfäs iallafall. Har inget att förlora tänkte jag. Och det gick faktiskt jättebra. Dammade mycket men gick relativt snabbt och nu ser golvet ut som nytt! Alldeles ljust och lagom ruggligt! Hoppas att hästarna blir nöjda för det är jag:banana:

Tack för alla tips!

om det inte skulle bli bra efter fräsningen så kan jag tippsa dig om en speciell sorts asfalt. Det är lite billigare än "vanlig" asfalt. Mina föräldrar har det på den vägen där dom bor. Först lägger man mackadam/småsten som är indränkt i tjära och sedan lägger man grus över det och plattar till det men en så maskin som plattar asfalt. Ytan blir ruggig och den slits inte ner. Den är inte alls hal heller.

//Linda

På hingststationerna (hingstarna som betäcker får inte halka) lägger de en speciell lack med ett sandlager, problemet är, att sanden slits ner ganska fort, och då blir lacken hal. Man kan lägga på ett nytt lager betong, ett slitlager, ovanpå den gamla betongen, och kvasta den, så att den inte blir så hal. Eller så kan man göra som du tänkt, fräsa upp spår,

Ringde till ett företag idag som har allt inom djurstallar (om man nu inte får skriva vad det heter) och frågade ang. färgbeläggning med sand i. Det skulle bli väldigt dyrt och så klarar inte beläggningen av om det kommer fukt ifrån betongen vilket jag vet att det gör från vårt gamla golv...så det var inget alternativ längre.
Tillslut åkte jag och hyrde en ytrfäs iallafall. Har inget att förlora tänkte jag. Och det gick faktiskt jättebra. Dammade mycket men gick relativt snabbt och nu ser golvet ut som nytt! Alldeles ljust och lagom ruggligt! Hoppas att hästarna blir nöjda för det är jag:banana:

Tack för alla tips!

Glöm inte att meddela oss andra om vad hästarna tyckte?!

Hej gummi matta kan du få tag på om du har en hästtransport som ska skrotas tex. Annars hade jag frågat ett företag som sysslar med golv (experter). Antingen kan du göra det själv eller får du ha folk till det ofta blir det inte billigast att göra saker själv faktiskt. Stall golv är ju lite speciellt oxå slits mycket hårdare än verkstadsgolv tex.

När ridskolan här i närheten flyttade in i nybyggda stallet, lade de spån i gången, hade aldrig sett det förut, och var nog tveksam, men nu har de haft det i flera år, och verkar funka jättebra! * Ljust och fräscht * det är väldigt tyst i stallet, hörs ingenting när någon/några hästar/människor ska ut/in * Helt halkfritt! Fast i mitt eget stall skulle det nog inte funka, men det beror på att det är byggt på ett helt annat sätt.
Mvh. Matten

Liknande trådar

Anläggning Har fixat med jordningen till stallets aggregat. Funkade toppen i typ 15 min men sen gick det i alarmläge vilket enligt manualen sker...
Svar
3
· Visningar
450
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar