Blank päls

L

Lampi

Har precis fått hem en ny häst och han är inte så blank i pälsen, har ej gått med täcke under vintern och varit riktigt långhårig. Förutom bra mat, sol och gräs finns det något som gör dom extra blanka? Inget som man sprutar på pälsen utan något som han äter så att det kommer inifrån.

Sv: Blank päls

Har precis fått hem en ny häst och han är inte så blank i pälsen, har ej gått med täcke under vintern och varit riktigt långhårig. Förutom bra mat, sol och gräs finns det något som gör dom extra blanka? Inget som man sprutar på pälsen utan något som han äter så att det kommer inifrån.

Precis det du skriver är ju viktigast och förstås en rejäl ryktstund om dagen! Något som är lite bortglömt som man använde förr både till häst och hund är vetegroddsolja. Den innehåller linolsyra och naturligt E-vitamin som är bra för hud och päls. Gör att småsår läker fort och gör underverk på glanslös päls! Dyr, och det ska vara den som är i en vit, ogenomskinlig flaska! Man ger inte så mycket så den är dryg! Den ger snabba resultat tex om hästen har fått fula skav av täcken eller annat. Jag får ofta frågor om hur jag kan ha så blanka hästar och förutom att jag gillar att rykta häst så tror jag att oljan gör sitt. Är hästen avmaskad som den ska, det kan ju också ge en tråkig hårrem? Lycka till och rykta på!

Foderjäst eller B vitamin är också ett bra tillskott!
Ett bad och mycket borstning gör också sitt till.Annars kommer det säkert med bete och sommar.

Ger min häst B-vitamin. Bra till både päls och hovar har jag märkt. Har fått beröm just för hennes fina päls. Len och fin, om man bortser från smutsfläckarna hon är ju vit :laugh:
Ger B-vitamin i pellets form men det finns även flytande på flaska. Finns olika märken. Annars kan du höra med en affär som säljer hästfoder de brukar ge bra råd. Vetegroddsolja som någon föreslog här på forumet ska också fungerar bra. Själv tycker jag det blir klabbigt i krubban av det eftersom min häst står på höfoderstat och får oftast inget extra utöver B-vitaminet i krubban.

Sedan får man inte glömma bort att rykta.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 336
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar