Blandrasutställning?

M

moe

Har hört att det finns blandrasutställningar också, någon som varit på en sån med sin hund?

Sv: Blandrasutställning?

Nej det visste jag inte men om det finns så skulle jag gärna göra ett försök. :bump:

Eftersom det naturligtvis inte finns någon rasstandard för blandraser så undrar jag vad som skulle bedömmas på en utställning?

Det har jag också undrat.. Frågade (här tror jag) förut, och någon svarade att de dömer efter den ras de är mest lik.

Mr Maskulin & Frk Feminin.. till exempel ;) :)
Jag har vart på en utställning anordnad av Blandis Nord, det är en till nu i September.
Jag tyckte att det var jätterolig stämning -roligare än på "vanlig" utställning, inte för att jag vart på så många -bara de som ligger närmst till för att titta på en arbetskamrats uppfödningar.
Men det kan bli sånt liv "Domaren är dum i huvet", "Min hund har minsann gjort bra ifrån sej idag och fick ett cert förra helgen i Västerås.. men dagens obstinata domarjävel är fan blind i hela huvet och tittar bara efter kjoltyg när jag ställde upp" och "nästa helg ska jag tillbaka till X för där dömer samma domare som gav X certet häromsistens"... blabla.
Man väljer utställning efter deltagarantal "Ja vad bra, endast tre tikar så då kanske vi får sista certet".. det är inget roligt kvar känns det som för vissa. Sånt gör mej deprimerad.
Ett pucko och hennes stab (läs: Svans av beundrare) satte i system att inte applådera när det gick bra för en annan uppfödare av samma ras från samma stad...
Allt är på sånt dödligt allvar och sånt är trist :smirk:

På huskatter bedömer man samma sak som på raskatter fast inte enligt standard, utan mer efter domarens smak. Kondition, allmän utstrålning, päls osv

glee skrev:
Det har jag också undrat.. Frågade (här tror jag) förut, och någon svarade att de dömer efter den ras de är mest lik.

Det är fel. Dom har typ en "idialhund" som dom dömer efter. Värdelöst för mig som har en dalmatiner/greyhound tik som har greyhoundkroppen (väldigt smäcker) och hon dömdes ner direkt. Lite tråkigt för oss som har smäckra hundar.

Det är blandis utställning i Stockholm 20 augusti.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 886
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 567
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning