Blandrasavel för funktion

Ja? Men det är fortfarande chansartat vilka egenskaper som slår igenom.
Eftersom man avlar riktat och vill ha hundar som innehåller mindre mängd greyhound så fungerar hundarna oftast bra vid omkörning. Det problem som anges är att de kan vara nerviga och reserverade. Men fungerar i drag gör de! Så det beror förstås på vilken egenskap man menar är chansartad. Jag syftar till funktion i drag, inte övriga egenskaper.

Eftersom man avlar riktat och vill ha hundar som innehåller mindre mängd greyhound så fungerar hundarna oftast bra vid omkörning. Det problem som anges är att de kan vara nerviga och reserverade. Men fungerar i drag gör de! Så det beror förstås på vilken egenskap man menar är chansartad. Jag syftar till funktion i drag, inte övriga egenskaper.

Nervigheten kommer nog inte från greyhound, om det inte råkar vara ett måndagsexemplar så klart.

Men jag avser heller inte mentala egenskaper, utan, som jag tidigare skrev, fysiska egenskaper. Att man vill ha explosiviteten kan jag köpa. Men risken är ju stor att man får en hund med noll uthållighet (om den individ man har använt är en genetiskt sett uttalad sprinter med hög andel typ 2b-fibrer).

Nervigheten kommer nog inte från greyhound, om det inte råkar vara ett måndagsexemplar så klart.

Men jag avser heller inte mentala egenskaper, utan, som jag tidigare skrev, fysiska egenskaper. Att man vill ha explosiviteten kan jag köpa. Men risken är ju stor att man får en hund med noll uthållighet (om den individ man har använt är en genetiskt sett uttalad sprinter med hög andel typ 2b-fibrer).
De behöver inte den uthållighet som en fågelhund har. Hade de behövt den så hade de självklart köpt en vorsteh och inte en greyster.
Vad gäller nervighet så har jag inte heller träffat många nerviga vorsteh, men det kan bli så ändå.
Precis som i all avel är det viktigt att se helheten från båda kullar föräldradjur och det är inte alltid lätt att ha tillgång till den informationen.

"Nerver" kan det bli för mycket av när två raser med vitt skillda egenskaper och drifter mixas. De kan bli bra på att dra men kan bli bananas i skallen....
Men oftast är det ju så med prestation, huvudsaken är att hunden presterar, resten "kan man leva med" som ägare. Tyvärr ska hunden också leva med det :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka