Blandrasavel för funktion

Intressant!

Kan man läsa planen någonstans, och ta del av utvärderingarna?

Är det varje individ i varje kull som finns utvärderad?
Bara att se på tävlingsresultat från de som ägnar sig åt detta. Har flera bekanta som tidigare kört rasrent i drag (på mycket hög nivå). De har nu skaffat greyster. Det finns en anledning till detta byte.

Det finns ingen önskan om att skapa en ny ras, utan endast en önskan om att skapa hundar som är dugliga för sitt ändamål. Precis som i all avel kommer några att vara bättre och några kommer att vara sämre. Det gäller också avel på rasrena hundar.
Jag tror att du börjar gå runt dig själv nu, för att skapa en enhetlig grupp hundar som är dugliga för sitt ändamål så måste man har ett långsiktig plan, och om det nu är det målet man har så blir det i slutändan en ny ras om man upprätthåller sina mål och strategier. Hur tror du att raser har uppstått från början? :confused:

Bara att se på tävlingsresultat från de som ägnar sig åt detta. Har flera bekanta som tidigare kört rasrent i drag (på mycket hög nivå). De har nu skaffat greyster. Det finns en anledning till detta byte.

Och vad händer med de som inte funkar? Det intressanta är inte de hundar som blir bra, utan vad som händer med de hundar i kullen där opassande anlag slår igenom. Jag undrar med andra ord samma sak som @Hyacinth.

Ett tag skedde det många parningar mellan Bruksschäfer och Malle i försök att slipa fram en optimal arbetshund.
Tom staten hoppade på detta och många var de som trodde detta skulle bli toppenhundar för sitt syfte. Mao prestationsavel.
Nu är det ett projekt som hos de flesta uppfödare hamnade i byrålådan för att samla damm. Det blev inte katastrof, men heller ingen succé. Det blev jättebra, mindre bra och sämre hundar precis som bland de rena hundarna så man kunde lika gärna fortsätta slipa på de linjer som fanns i respektive ras.

Det jag vill säga är att bara för att många satsar på en prestationsavlad blandras betyder det inte att den är så fantastisk. Har jägarvänner och dragvänner som mellan varven har testat någon prestationsmix men i slutändan går tillbaka till någon gammal beprövad favoritras då prestationsaveln ofta är ojämn.

Och vad händer med de som inte funkar? Det intressanta är inte de hundar som blir bra, utan vad som händer med de hundar i kullen där opassande anlag slår igenom. Jag undrar med andra ord samma sak som @Hyacinth.
De flesta omplaceras säkert till andra som inte satsar på högsta nivå, eller så behålls de men tävlas inte.
De jag känner som håller på med den typen av avel avlar i princip bara för "eget bruk" så det blir inte särskilt mycket hundar.

De flesta omplaceras säkert till andra som inte satsar på högsta nivå, eller så behålls de men tävlas inte.
De jag känner som håller på med den typen av avel avlar i princip bara för "eget bruk" så det blir inte särskilt mycket hundar.

Det var mer en retorisk fråga. För jag ser fortfarande inte någon jätteskillnad mellan Stina som tar en blandraskull på sin fantastiska sällskapshund för eget bruk och Pelle som tar fram valpar för eget bruk när det gäller prestation. :) I det förra fallet så brukar det bli en hel del bashing, men i det senare fallet anses det fint och bra.

Det var mer en retorisk fråga. För jag ser fortfarande inte någon jätteskillnad mellan Stina som tar en blandraskull på sin fantastiska sällskapshund för eget bruk och Pelle som tar fram valpar för eget bruk när det gäller prestation. :) I det förra fallet så brukar det bli en hel del bashing, men i det senare fallet anses det fint och bra.
Fint och bra har jag då aldrig hört någon säga, därimot att det är bättre än "Stina som avlar sällskapshundar för eget bruk" kan jag tycka att det är.
Av de jag känner som pysslar med prestationsavel så har man betydligt högre krav på hundarna än folk som avlar sällskapsmixar.
Dessutom ser jag oerhört få som avlar för eget bruk i den typen av avel, de flesta verkar ju inte ens behålla någon valp utan säljer alla sina valpar (till vem som helst som vill betala dessutom) utan att ha hälsotestat etc ordentligt.

Tror du att rasavel är samma sak som att alla individer föds med de egenskaper som är önskvärda? Om så är fallet, så ska jag ta dig ur den villfarelsen direkt.
Naturlig variation förekommer också i rasavel.
I "min" ras förekommer således att hundar inte lämpar sig för tjänst eller för tävling i skydd (vilket är anledningen till att många (inte alla) köper malle.
Om hunden inte lämpar sig för ändamålet så behålls den och körs annat med alt så omplaceras den till någon annan.
VArför skulle det vara någon skillnad på människor som köper för olika ändamål pga att det ena är en rasren och reggad hund och det andra är en blandras?

Jag tror att du börjar gå runt dig själv nu, för att skapa en enhetlig grupp hundar som är dugliga för sitt ändamål så måste man har ett långsiktig plan, och om det nu är det målet man har så blir det i slutändan en ny ras om man upprätthåller sina mål och strategier. Hur tror du att raser har uppstått från början? :confused:
Om man blandar olika raser för att uppnå något så lär planen sträcka sig några år framåt av det enkla skälet att avelsdjur måste växa upp innan de fungerar som avelsdjur.
Hur långt fram i tiden räknar du att sådant måste planeras?
Målet är inte heller en ny ras utan en funktionsduglig hund.

Tror du att rasavel är samma sak som att alla individer föds med de egenskaper som är önskvärda? Om så är fallet, så ska jag ta dig ur den villfarelsen direkt.
Naturlig variation förekommer också i rasavel.
I "min" ras förekommer således att hundar inte lämpar sig för tjänst eller för tävling i skydd (vilket är anledningen till att många (inte alla) köper malle.
Om hunden inte lämpar sig för ändamålet så behålls den och körs annat med alt så omplaceras den till någon annan.
VArför skulle det vara någon skillnad på människor som köper för olika ändamål pga att det ena är en rasren och reggad hund och det andra är en blandras?
Fast det är väl ändå större risk att få en spretig kull i blandrasavel än med en ras? Om man dessutom har koll på sina linjer och vet någorlunda vad som har hög/låg ärftbarhet ökar man chanserna ännu mer att få en jämn kull.

Fast det är väl ändå större risk att få en spretig kull i blandrasavel än med en ras? Om man dessutom har koll på sina linjer och vet någorlunda vad som har hög/låg ärftbarhet ökar man chanserna ännu mer att få en jämn kull.
Naturlig variation finns i alla kullar i varierande utsträckning. Avlar man på hundar som har somliga egenskaper gemensamt som t.ex. mycket jakt så är sannolikheten hög att få sådana hundar.
Således blir inte en kull avlad för t.ex. vildsvinsjakt med två liknande jakthundsraser inte sämre på att jaga än renrasig dito.

Vad är vitsen med att para två lika hundar? Är det inte nya egenskaper man vill ha fram och vässa till?
Tänker speciellt på de draghundskorsningar som görs med jakthundar ex Worster el Pointer.
Om det är så himla bra egenskaper i dessa hundar är det väl bättre att de får stärka sin egen ras?

Naturlig variation finns i alla kullar i varierande utsträckning. Avlar man på hundar som har somliga egenskaper gemensamt som t.ex. mycket jakt så är sannolikheten hög att få sådana hundar.
Således blir inte en kull avlad för t.ex. vildsvinsjakt med två liknande jakthundsraser inte sämre på att jaga än renrasig dito.

Minns du inte att ditt inlägg som @Voff svarade på handlade om blandrasavel med hundar som har väldigt olika fysiska och mentala egenskaper?

Ingen alls och rent krasst så är de flesta som pysslar med blandrasavel inte insatta öht i de olika hundarnas linjer, vad som finns där bakom i genetiken osv.

Mycket god poäng. Jag kan dessutom svära på att de greyhounds som används i draghundsaveln är tämligen otestade på bana. Med andra ord har man inte någon vidare kunskap om dessa hundars uthållighetsprofil.

Om man blandar olika raser för att uppnå något så lär planen sträcka sig några år framåt av det enkla skälet att avelsdjur måste växa upp innan de fungerar som avelsdjur.
Hur långt fram i tiden räknar du att sådant måste planeras?
Målet är inte heller en ny ras utan en funktionsduglig hund.
:rofl: Okej så nu menar du återigen att funktionsavel betyder att man är ute efter en individ? Inte en grupp av individer som förhoppningsvis liknar varandra? Och det du menar med framåt planerade och långsiktigt planering egentligen handlar om till hunden är vuxen? Dvs typ två år? Ja då har du rätt, då anser jag att det fortfarande är buskavel, har man inte längre mål än så så ser jag faktiskt ingen som helst vits med det hela.
Men jag tänker lägga ner den här diskussionen för min del nu, jag ser väldigt få exempel på funktionsavel som faktiskt finns någon vits med men att det finns stora anledningar till att få en fungerande renrasavel med målet att rasen ska förbättras ur många olika aspekter.

Det här kunde jag inte släppa, trots att jag hade tänkt det, om du har två olika raser som jagar vildsvin lika bra, varför skulle en korsning däremellan bli bättre än ursprunget? Problemet med Wachtel/gråhund som precis @AraSlei påpekade är en vanlig korsningsvariant, är att vissa individer får just både de ställande egenskaperna och de skallande dreven. Men så finns det en stor bunt som jagar precis som en wachtel, eller som en gråhund. Eller som varken ställer särskilt bra eller skallar i drevet. Variationen är helt enkelt för stor för att det ska kunna kallas en genomtänkt prestationsavel.

:rofl: Okej så nu menar du återigen att funktionsavel betyder att man är ute efter en individ? Inte en grupp av individer som förhoppningsvis liknar varandra? Och det du menar med framåt planerade och långsiktigt planering egentligen handlar om till hunden är vuxen? Dvs typ två år? Ja då har du rätt, då anser jag att det fortfarande är buskavel, har man inte längre mål än så så ser jag faktiskt ingen som helst vits med det hela.
Men jag tänker lägga ner den här diskussionen för min del nu, jag ser väldigt få exempel på funktionsavel som faktiskt finns någon vits med men att det finns stora anledningar till att få en fungerande renrasavel med målet att rasen ska förbättras ur många olika aspekter.
Greyster är generellt lättare i typen än vanlig fågelhund. Snabbare på kortare distanser vilket många utnyttjar i draget. Vill man prestera så är det vanligt att skaffa greyster. Och det finns anledning till det valet oavsett vad andra tycker om blandrasavel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka