A

Alonelife

Om man parar en, tex(BARA ett exempel nu folk): Rottweiler och en rottweiler. Men så tjuvparas den rottweilern med en Dalmatin

Kommer då rottweilern få blandning med rottisar och dalmatiner, eller blir det blandraser ALLIHOP? Blandning mellan rottis/dalmis.

Jag var tillsammans med min kompis som ska köpa hund ,skulle köpa en valp. Dom var i 2 hagar. Då sa hon "i Den ena hagen är det renrasig, i den andre blandrasigt). Dom kom från SAMMA kull men 2 olika pappor. Det är inte jag som ska köpa hunden, (är kattmänniska) men tror det var rasen schäfer.

Går det till så? :)

Edit: (Kompisen ville ha renrasig schäfer, hon köpte inte för hon var osäker med blandningen)

Sv: Blandras

Japp det kan faktiskt hända. En tidigare granne till mig ägde en blandning av tax och långhårig collie, det fanns ytterligare ett sådant kullsyskon , resterande var tax/pudel (vilket var tanken från början innan tiken tjuvparade sig med granncollien). Hur vanligt det är vet jag dock inte.

Det är inte så vanligt bland hundar eftersom ägaren brukar ha någorlunda koll på sina tikar, men bland katter är det vanligare då dom kan hinna med ett par tre hanar innan de är nöjda :grin:

Det är ju ganska logiskt att det kan finnas två eller flera pappor till samma kull. Blir tiken parad av två hanar ganska tätt inpå varann så kan några ägg bli befruktade med den ena hanens sperma och några med den andra :)

*kl*

Följdfråga. Hur funkar registrering av sådana?

Jag menar, ponera att någon har en schäfertik som av misstag paras med grannens blandrashund som "ser ut" som en schäfer, samtidigt som man utfört planerad betäckning med renrasig schäfer.

Då kan man väl prångla ut alla valpar som renrasiga med den renrasiga schäfern som pappa? Eller....?

*kl*

Så vad då, kan det alltså komma renrasiga valpar ur en kull med fler än en pappa?
Kan man då regga dessa som renras?:confused:

Ja, en kull kan ha flera pappor. Ett sånt exempel; en russelltik parades planerat med en russellhane - sedan var familjens cockerspaniel framme... det blev fyra valpar och såg ut att ha blivit två från varje pappa. Ingen registrerades dock då tikägaren inte ville kosta på DNA-test, vilket naturligtvis är ett måste för att man med säkerhet ska kunna kalla någon valp renrasig och registrera dem.

*kl*

Så vad då, kan det alltså komma renrasiga valpar ur en kull med fler än en pappa?
Kan man då regga dessa som renras?:confused:

I finland är det t.o.m tillåtet att para en tik med 2 olika hanar. Händer ofta att de gör så o sen dna-typar de valparna för att se vilken som har vilken pappa. Helt godkänt av finska kennelklubben (elller vad det heter där).

Tack för alla svaren!

Dom registrerar dom renrasiga hundarna, dom andra säljs billigt.

Jag har faktiskt ingen aning ifall dom DNA testat dom renrasiga, men dom är registrerade. Blandrashundarna stog INTE med i samma annons, utan i en helt annan med annat namn & nummer.

Tack för alla svaren!

Dom registrerar dom renrasiga hundarna, dom andra säljs billigt.

Jag har faktiskt ingen aning ifall dom DNA testat dom renrasiga, men dom är registrerade. Blandrashundarna stog INTE med i samma annons, utan i en helt annan med annat namn & nummer.

Det låter nästan anmälningsbart till skk. Har de inte testat dem så kan det inte vara 100% säkra på att de faktiskt är renrasiga.

Jag har känt en hund som var reggad som renrasig, vilket den helt uppenbart inte var...

Om uppfödaren har haft sina valpar på annons, så är det möjligt att jag svarade på just den annonsen. :crazy:
Jag var intresserad av de renrasiga valparna, men när hon förklarade att ett par valpar ur kullen råkade bli blandraser så drog jag öronen åt mig. Jag tyckte det lät skumt, men det är alltså möjligt? :eek:

Det hela slutade med att jag nu har lagt handpenning på en renrasig valp, som är reggad och som har fin stam. Så här långt är jag nöjd. :)
Så nu är jag i stort sett också hundägare. :bump:
Den lilla tjejen hämtas i slutet av nästa vecka och jag längtar så att jag kan dö!!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 705
Senast: Brie
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 006
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 742
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka