Blandras..!

Sv: Blandras..!

I ditt fall, så är ju alla raser i hunden retrivers, vilket gör att du vet mer av vad du får för sorts hund, än en som köper en BC/flat/rottis-korsning......

Sedan rekomenderar jag alla "nya" att läsa tråden jag länkade till.

För de som inte ids göra det, så förtydligar jag tanken igen.

Det är INTE blandrashundarna i sig vi har något mot. Det är de (i majoritet) OSERIÖSA UPPFÖDARNA av dessa hundar som vi ogillar :cool:
Personligen ogillar jag oseriösa uppfödare oavsett vad de föder upp för djur!!

jag tror tyvärr att många skaffar blandis i tron om att "hunden blir vad du gör den till" men detta stämmer ju inte helt, en hund blir vad den har förutsättningar för...
en BC korsning fungerar inte alls på samma sätt som en terrierblandis, en annan anledning brukar vara att dom skaffar en blandis eftersom dom haft en viss kombination tidigare och tror att den nya kommer bli likadan och blir besvikna när den nya nedärvt rasegenskaperna helt olikt den andre, eller att man skaffar en goldenblandis med förhoppningen om att det ska bli som en renrasig golden.

Precis som alla andra så har jag har inget emot blandraser som individer, men jag anser att blandrasaveln som förs idag är totalt förkastlig eftersom det enda den gör är att producera hundar med extremt olika individuella egenskaper.

:cool: Jag tycker att blandraser är helt ok när man avlar på bra individer för att få ett sjyst resultat.
det där med "galen" hund beror ju till 100% på människan som håller kopplet.

Snabba svar som "jomen när han köpte hunden så var den psykiskt sjuk." funkar inte för det är ju människan som avlat fram den:smirk:

men dom blandisarna jag har träffat har alltid varit mysiga.
grannen har en som jag brukar gå ut me. Han e cool:cool:

fast ofta hamnar bruks-korsningar typ schäfer/rottweiler i fel händer för att de säljs så billigt.
det är ju därför majoriteten av agressiva och ouppfostrade hundar är blandraser.

men så länge hunden kommer till rätt ägare från början borde inga problem uppstå.:banana:

Gnist skrev:
Fortfarande: det Genetiska arvet påverkas inte av uppfostran.....

:bow:

Någon mer invecklad förklaring behövs inte!
Tack Gnist!

(MulleMonster som inte förstås varför folk tvunget måste avla på de mest underliga kombinationer, och dessutom upprepa eländet igen...)

*knapplån*

Jag är uppvuxen bland renrasiga hundar.
Men jag har ingenting emot blandrashundar som individer. Jag har själv en blandras just nu, den innehåller Schäfer, Dobermann, Labrador och Collie.
Vad jag däremot inte tycker om är de som bedriver så kallad "avel" på blandras hundar därför att de tycker att blandrashundar är "bättre" än renrasiga.
Det finns så otroligt många hundraser i vårt land och det finns NÅGON hundras som passar alla.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 261
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 328
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama