Blandras..!

J

JuniorSenior

Gillar inte riktigt stämpeln som "galen hund" som blandrashundar lätt kan få. Iofs så tror jag att detta har börjat ändra sig, men jag vill ändå veta vad ni anser om blandrashundar. är dom bättre/sämre än renrasiga hundar, är det ingen skillnad? Vad tycker ni?

Sv: Blandras..!

Det är mycket svårt att ha en generell åsikt om blandrasen som hund därför att de helt saknar gemensamma nämnare. Vad gäller aveln finns det däremot en hel del att säga men det har diskuterats nog i tidigare trådar.

Om vi säger så här... Jag skulle aldrig köpa en blandras hund för jag vet inte hur "släktingarna" till den är i humöret, lynnet och temperament osv. Det är nästan som ett lotteri eller typ att man köper grisen i säcken man vet inte riktigt vad man får till 100%. Men visst andra får väl köpa en sån om de vill och en del kan vara riktigt fina men som sagt.

//Smulis

En galen hund kan lika gärna vara en renras som en blandras. Jag har aldrig hört nån som sagt att en hund är galen bara för att den skulle vara blandras.
Jag är själv emot blandrasaveln (inte hundarna), På en blandis vet man ofta ingenting om den hälsosamma och mentala biten osv. Inte heller avkommor, förfäder, syskon osv. Om man köper en SKK reggad renras så vet man ofta väldigt mycket mer om just vad man kan vänta sig av hunden och om förfäder, andra avkommor, hälsa, mentalitet osv. Bara en liten åsikt av många här på forumet :)

Jag har själv en blandras...:) Den första och bästa hund jag nånsin haft!! Det finns så mycket innavel bland raserna nu förtiden...alla ska se ut på ett specielllt sätt..ORKA. En blandrashund är oftast en frisk och sund hund. Fast man får se till att det stämmer med exitörerna det kanske inte funker mellan en Irländsk varghund och en chiauauua eller hur det stavas...:crazy: ..:cool:

jag har haft både ren och bland ras..blandras hundar är inte galnare än andra hundar..ALLA hundar kan bli galna..Det beror ju på hur han handskas och uppfostrar hundarna..även en renrasig hund kan bli knäpp om man uppfostrar den fel.

tack!!! Så slapp jag försöka vara teknisk;)

Och till trådskaparen, jag har det perfekta exemplet på galen hund just pga att den är blandad, men det står nog i länken som Gnist gav dig.

//E

_bed_of_roses_ skrev:
ALLA hundar kan bli galna..Det beror ju på hur han handskas och uppfostrar hundarna..fel.

Det där en en sån lögn så det är inte sant. Men än en gång hänvisar jag till Gnists länk.

//E

Jag har levt men hund i hela mitt liv... och det är över 40 år nu... Men om man räknar de år jag har haft "egen" hund och tränat och tävlat i olika klubbar så är det lite drygt 25 år... Fick min första egna hund när jag var 15 år...

Det är hundar ur olika rasgrupper... sällskapshundar, brukshundar, en liten tid vallhundar, och nu sedan snart 10 år, jakthundar... men aldrig har jag hört att blandraser lätt får stämpeln "galen hund"....

lady_vip skrev:
Det där en en sån lögn så det är inte sant. Men än en gång hänvisar jag till Gnists länk.

//E

Varför är det en lögn??
Gnists länk är såå lång att läsa...:crazy:

JuniorSenior skrev:
Gillar inte riktigt stämpeln som "galen hund" som blandrashundar lätt kan få. Iofs så tror jag att detta har börjat ändra sig, men jag vill ändå veta vad ni anser om blandrashundar. är dom bättre/sämre än renrasiga hundar, är det ingen skillnad? Vad tycker ni?

jag har en schäfer,terveuren,jämthund....blandras då me andra ord...och det är absolut inget fel på henne

lady_vip skrev:
tack!!! Så slapp jag försöka vara teknisk;)

Och till trådskaparen, jag har det perfekta exemplet på galen hund just pga att den är blandad, men det står nog i länken som Gnist gav dig.

//E

har du träffat precis alla hundar i hela världen som är blandraser då, eller hur fan kan du veta att just alla e dumma i huvet bara för att de är blandade? hur funkar du egentligen?

Så du säger att det är en lögn..Så du säger att det bara är blandras hundar som är knäppa?????

Jag har ägt blanrashundar hela mitt liv och dom har varit perfekta i psyket och inte varit några fel på..
Känner väldigt många med blandisar och det är inga fel på dom..
Det är många i mina kretsar som har REGGADE och renrasiga hundar som har blivit knäppa på grund av att dom säljt och hamnat hos fel människor. Hundar som blir sparkade å slagna hela tiden blir till slut inte normala i beteendet och då speöar det ingen roll om det är ren eller bland ras hundar.

Jo visst har blandras hundar mer tendens att bli konstiga i huvudet men det kan även renrasiga med bli.

Jag har inte tid just nu, återkommer i eftermiddag. For the record, jag har också en blandras.

//E

Jag tror inte blandraser generellt blir knäppare än renrasiga. Det finns även renrasiga individer som kan bli knäppa.
Men jag tror att det är svårare att veta att en blandras inte ska bli knäpp eftersom man oftast inte kan kolla upp stam och sånt. Oftast vet man ju inte vad som avlats på.

lady_vip skrev:
Jag har inte tid just nu, återkommer i eftermiddag. For the record, jag har också en blandras.

//E

ja å ändå går du och skriver att blandraser är dumma i huvet. min är inte det. är din det? renraser kan bli fula i hövvet dom med..

_moa_ skrev:
Jag tror inte blandraser generellt blir knäppare än renrasiga. Det finns även renrasiga individer som kan bli knäppa.
Men jag tror att det är svårare att veta att en blandras inte ska bli knäpp eftersom man oftast inte kan kolla upp stam och sånt. Oftast vet man ju inte vad som avlats på.

jo det är ju sant. det vet man inte. men spelar det ingen roll om man då uppfostrar hunden väl då? om man uppfostrar den exemplariskt?

Jag får hem min blandras valp om drygt en vecka. En blandning mellan Tollare/golden och Flat. Jag ser inget som helt fel i att ta en blandras, men har märkt av många som jag träffat å pratat med att dom reagerar när jag säger att det är en blandras. "men varför i hela friden tar du en blandras" Jag har varit hos "uppfödaren" varje vecka, så jag har träffat min valps mamma många gånger å hon är hur härlig som helst, har även träffat min valps moster å lika fin är hon. Så vad är det för fel med blanraser egentligen, det är väl upp till var å en vad dom vill ha för ras.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 261
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 328
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama