Blandras issue

D

DeliriumTrigger

Så här ligger det till.
Min väns sambo har bestämt sig för att köpa en hund till honom i födelsedagspresent. Och hon ska promt ha en schäfer men helst en blandras mellan schäfer och något annat.

Är medveten om att många av er är kritiska till blandraser (likaså jag till viss del) men i och med att hon har bestämt sig och inte går att övertala så vill jag tipsa henne om vilka raser som är lämpliga att blanda.

Man har ju hört skräckhistorier om olika blandraser. Vill att dem ska få en sund och glad hund.

Så, kan nån hjälpa?

Sv: Blandras issue

En blandning mellan tik och hane brukar funka bra på schäfer. ;)

Kan man inte köra något argument att han kanske kommer vilja tävla och så i framtiden, för att det ska bli en renras? Jobbet med hunden blir ju lika stort, men med renrasen har man möjlighet att göra mer saker.

En blandning mellan tik och hane brukar funka bra på schäfer. ;)

Kan man inte köra något argument att han kanske kommer vilja tävla och så i framtiden, för att det ska bli en renras? Jobbet med hunden blir ju lika stort, men med renrasen har man möjlighet att göra mer saker.

Jag har försökt med allt, men hon vägrar. :crazy: Hon ska ha en schäferblandning säger hon.

Födelsedags barnet vill absolut ha hund.

Fast det kan jag tycka känns väldigt konstigt. Jag utgår från att sambon vill ha en hund, annars kan man ju absolut inte köpa en hund till honom. Har inte han någon åsikt om vad han vill ha, och vad han vill göra? Jag skulle bli totalt olycklig om någon satte en collie/schäfermix med röd rosett runt magen i mitt knä, för jag skulle se hur en massa dörrar bara slogs igen i ansiktet på mig. Vill hon göra så mot honom?
En schäferblandning kommer kräva lika mycket jobb som en renrasig, men kommer inte kunna nyttjas på samma sätt.

Jag vet att du kanske inte kan påverka situationen, jag funderar mest högt.

Men, är det egenskaperna hos en shäfer hon är ute efter? För köper hon en shäferkorsning vet hon ju inte alls vad hon får.

Man har ju hört skräckhistorier om olika blandraser. Vill att dem ska få en sund och glad hund.

Så, kan nån hjälpa?

Problemet med blandraser är ju att det går inte att förutse ens på ett ungefär hur valparna kommer att bli mentalt som vuxna..

På renraser har man ju många generationer av samma mentala arv bakom sig, vilket gör att jag lätt kan säga att valpar mellan hunden x och hunden x (av samma ras) kommer att bli si och så, om de får en normal och trygg uppväxt.

Ska man bums ha blandras anser jag att man i alla fall ska hålla sig inom de mentala grupperna. Alltså para hundar med liknande bakgrund i kropp och knopp.

Ex. terrier, med terrier, älghund, med älghund, spaniel med spaniel, retriever med retriever etc.

Givetvis gäller att hundarna är goda rasrepresentanter, kroppsligen, att de är undersökta med avseende för hd, ad, patella, ögon etc. som gäller för just de raserna och att det är mentalt rastypiska hundar.

Man ska också betänka att man är förhindrad från många intressanta, roliga, krävande tävlingar och prov om man köper sig en blandras..

Konstig önskan....

Varför vill hon promt ha en blandras?

Det verkar ju inte ens som hon har någon idé om vilken sorts blandras (eftersom du frågar)?

Är det priset som avgör?

Det hade ju varit en annan sak om hon redan hade hittat en trevlig hund som hon tyckte passade.

Ett besök på Hundstallet kanske? Där kanske det finns någon vuxen schäferblandning som kan passa. Är det en vuxen hund har man ju fördelen att man vet hur den är. Problemet med stora hundar från Hundstallet kan väl dock vara att de inte alltid blivit hanterade rätt från början.

ska hon tvunget ha en schäferblandning, så säg åt henne att skaffa en som är korsad med en annan förig ras. alltså inte rottweiler, terrier (inkl staffarna) eller ridgeback, utan hellre någon retriever. även border collie bör hamna på "ickelistan". försök få till det med en tvåvägskorsning, och hälsoundersökta (inkl röntgen) föräldrar.

förklara för din vän att det med största sannolikhet kommer bli en mycket aktiv hund som kräver ordentlig träning (mental stimulans) flera gånger i veckan, och rejält med motion på det. förklara också riskerna med ärftliga defekter, och att alla fel inte behöver synas.

Jag vet att det är skruvat, men jag kan inte påverka situationen. Hon har gjort sitt val redan och han håller med henne.

Jag skulle helst också se att dem skaffade en renras, men det går helt enkelt inte att övertala dem.

Alltså, typ labbe & golden, är dem lämpliga?

Jag har en schäfer själv och fattar inte riktigt varför dem ska envisas med en blandras.

Priset spelar ingen roll, dem har mycket pengar.
Och jag vet att dem kommer ge hunden precis allt en hund kan önska sig.

Jag tror det handlar mer om att dem vill ha en "orginell" vovve. Men det är bara mina spekulationer.

Tack för alla svar!!:bow:

Schabrador kanske? Problemet som jag ser det är att ingen (?) vare sig HD/AD-röntgar föräldradjuren innan de blandrasavlar och ingen gör MH på dem heller. Som valpköpare har man därigenom ingen som helst aning om vad man får.

Jag antar att de vill ha en hane också? Och helst en med mycket motor i... :angel: :crazy:

Nix, dem vill ha en tik.
Mm, vet alla nackdelar med blandraser, önskar dem kunde se saken på samma sätt...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 804
Senast: lizan
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka