Stör mig oerhört på att den där familjen har helt fel i sin text om labradoodlens ursprung. De skriver:
Ursprunget till labradoodle är från Australien på 1980 talet då Wally Conron var ansvarig för avel av labradorer till ledarhundsutbildningen. Under en semester till Hawaii mötte han en kvinna som var blind och hennes högsta önskan var att kunna ha en ledarhund. Hennes man var svårt pälsdjursallergisk så hon såg ingen möjlighet att ha hund.
Wally Conron tog det här som en utmaning och tänkte att kanske fungerar det om man utbildar en storpudel till ledarhund åt henne. Han klippte bitar av hår från många storpudlar och skickade till kvinnan men fick varje gång beskedet att maken hade fått allergibesvär. Wally Conron funderade vidare och tänkte att kanske går det att få fram en hund som inte fäller hår men som också är utan pudelns tjocka underull. Det kanske skulle kunna bli en hund med mindre mängd allergen.
Han parade sin bästa labradortik med en storpudel och ur den kullen var det tre valpar som visade sig ha mindre mängd allergen. En av dem utbildades till ledarhund och levde hos kvinnan på Havaii och hennes man fick aldrig några allergibesvär av hunden.
Han åkte inte på nån jävla semester, han blev kontaktad av kvinnan via brev. Det handlade inte det minsta om att hennes man reagerade på alla pudlar och att det magiskt skulle funka bättre om man korsade pudel med labrador (
). Conron ansåg helt enkelt att pudlarna inte gick att träna till ledarhundar (33 försök, alla failade), och därför tänkte han att med pudelns päls och labradorens andra kvaliteter så skulle man få en mer allergivänlig ledarhund. Vilket lyckades då en valp av tre i den första kullen fungerade för mannen. Den hunden lyckades de utbilda och han fick bo med kvinnan på Hawaii. Så det såg ju ut att fungera helt okej. I nästa kull hade tre av tio mindre mängd allergena ämnen så det går väl att säga att det fungerar med ungefär en tredjedel av avkommorna. (Det glömde visst familjen labradoodle nämna...).
Källa till alla mina påståenden? Oh jag vet inte, typ
Wally Conron själv.
Läsvärd intevju med mannen som djupt ångrar skapandet av labradoodlen.
"People ask me 'Aren't you proud of yourself?' I tell them 'No! Not in the slightest.' I've done so much harm to pure breeding and
made so many charlatans quite rich."
Hohoho, antar att familjen Höök inte läst detta.
Hade ingen aning om det! Ja då lär det ju inte bli någon ras i alla fall.
Ganska "logiskt" när man tänker på det.
De förstnämnda anser att det inte är en "äkta" doodle om det inte är 50/50. Det kan du ju bara garantera med en pudel-retriever-parning. I följande generationer är generena uppblandade och det blir omöjligt 50/50 - alltså inte en "äkta doodle".
...medan den andra gruppen anser att för att det ska vara "äkta" doodles så ska det bara vara doodles i flera generationer, precis som med vilken renras som helst.
Detta krockar ju ganska rejält.
Fast nu är ju labradoodle ett "känt varumärke" runt jordklotet och blir mer och mer accepterat vad det verkar. Jag har träffat flera här i aus och aldrig hört nåt ont om dom, bara positivt och de hundar jag träffat har vart fina och friska och trevliga...
Men vad vet jag... det är ju bara en handfull av alla tusentals där ute...
Men du kan ju inte veta hur friska de är bara av att träffa dem lite sporadiskt.
Hade du träffat min första hund hade du omöjligt vetat att hans mage var så trasig att han till slut fick avlivas.
"Skaparen" av korsningen säger "There are so many poodle crosses having fits, problems with their eyes, hips and elbows, and a lot have epilepsy."