Blandras-cocktail

Blandrastik

Trådstartare
Slöläser annonser på hundar på Blocket, leter efter en ersättare till min avatarhund. Jag kan mycket väl tänka mig en blandrashund den här gången också, även om jag sneglat en del på olika raser.

Men finns ingen hejd på vad folk kan mixa, jag undrar i mitt stilla sinne om valparna i vissa annonser verkligen var en medveten parning eller (förhoppningsvis) ett fett misstag.

Du kan bla köpa en: Shäfer/Collie/Vachtel-blandning. Eller varför inte en: Tervueren/Schäfer/Border Collie/Golden.

Eller om du fördrar något bitigare: Rysk hedehund/Shäfer/Rottis. En sån mix som kommer galopperande mot dig och matte tjoar glatt:
"-Den vill bara leka!" Då går då jag och gömmer mig.

Går allt att sälja, är det bara pengar som drar eller vad är frågan om?

Sv: Blandras-cocktail

Det är okunskap hos "uppfödaren" och sedan till på köpet köpare som inte är så nogranna och bara vill ha en "hund"... Hund som hund, för dem.

Skrämmande vad gemene hundmänniska är lite insatt i just denna avel och inte tycker så mycket. Min PV går just nu tex och läser jägarexamen, där står hans lärare och förespråkar blandraser som den ultimata hunden... *suck*

Min PV går just nu tex och läser jägarexamen, där står hans lärare och förespråkar blandraser som den ultimata hunden... *suck*

Vad fruktansvärt oseriöst! Jag hoppas att din kille kan upplysa läraren och övriga kursdeltagare. Eller åtmonstone framföra en klagan till någon ansvarig eller liknande.

Ja, man funderar ju vad som rör sig i folks huvuden:cool:

Senast idag så träffade jag på en granne-som är bekant med oss sedan tidigare. Berättade lite stolt om valpis priser på första inoff.utsl. i söndags.

Hon- "Ja, men gud vad kul, grattis! Då vet jag vem Shakis ska paras med;) "
Shakira(Shakis) är hennes fula, otrevliga, feta blandras tik.:cool:

Jag bara ":eek: Nej du, Nero ska inte gå i avel, och framför allt Inte blandras avel!" och gick därifrån.

Hur fräck får man egentligen vara? Och vad då att ta för givet att Jag skulle låta Min (superfina och underbara:p ) renras hane bidra till blandras aveln och med HENNES tik.
Han kommer liksom inte ens gå i renras avel såvida han verkligen inte har ngt. fett bra att tillföra renras aveln(knappast troligt). Och då ännu mindre paras med en blandras!:eek::mad:
Och valpis är ändå för bövelen bara 5 månader!

Ja, man slutar då aldrig att förvånas.

Min förra jycke var blandis,då en rottistik och en dobbishane kom ihop sig på en kennel(uppfödarna bortresta=hundvakt..),det är nog bland det bästa jag haft i hundväg! Ingen vek sak jag gick med,men heller ingen mördarmaskin! Lätt att ha att göra med,samarbetsvillig,ja en kanonhund! Funkade med allt och alla!
Så alla blandisar är inte av ondo! Det kan lyckas med vissa kombinationer!

14713909.jpg

Det er pengene som lokker.
Naboen selger border colli/tax/elghund(mor)blandet med schæfer/tervuren(far),selger de som "fantastiske familie hunder"
Forlanger 4500,-nkr pr stk:(
Helt uforståelig at de skal fortsette å ta nye kull,har hatt 3 kull med tilsammen 28 valper.

Eller så kan man vänligt tacka nej men ändå faktiskt känna sig smickrad över att någon tyckte ens hund var fin, och inte skriva nedsättande saker om andras hundar på nätet, oavsett vad man tycker om blandrasavel, och oavsett om man någonsin kommer att para sin hund eller ej...

Hon ville ju faktiskt para sin hund med din för att hon tilltalas av din hund, och, säga vad man vill om blandras/renras, MEN din granne älskar nog sin hund, och för henne är den världens bästa...

AKO - moraltant i kväll...

Eller så kan man vänligt tacka nej men ändå faktiskt känna sig smickrad över att någon tyckte ens hund var fin, och inte skriva nedsättande saker om andras hundar på nätet, oavsett vad man tycker om blandrasavel, och oavsett om man någonsin kommer att para sin hund eller ej...

Hon ville ju faktiskt para sin hund med din för att hon tilltalas av din hund, och, säga vad man vill om blandras/renras, MEN din granne älskar nog sin hund, och för henne är den världens bästa...

AKO - moraltant i kväll...

Kanske, men jag blir bara irriterad för först ville hon para sin tik med vår andra vuxna hane-det Innan vi skaffade valpen. Men 'ändrade' sig plötsligt, fastän vi redan tidigare snällt sagt vad gällande gamlingen att han inte ska paras med någon hund.
Och jag har fått bekräftat redan från andra att min valp är fin osv. Dessutom från kunnigt (utbildat)folk, så det räcker gott och väl för mig.

Men det är även andra saker som stör mig gällande henne, bla att hon stolt sagt att hennes tik 'satte Iko på plats' till andra grannar när vi varit med... Liksom WHAT!?!:eek: När, var, hur?
Vår hund skiter i hennes hund, och skulle en konflikt mellan dem uppstå så kan jag redan nu säga vem av dem som sprungit hem med svansen mellan bena:smirk:

Likaså när hon sagt att 'Shakis ska sätta Nero på plats och visa vem som bestämmer' när hunden redan på avstånd gör (riktiga!!) utfall mot en 16 veckors valp och tycker sen att dom bör hälsa på varandra, men blir sen förvånad att jag inte låter min valp hälsa på en sådan hund, inte då och inte nu heller.

Trots mitt goda tålamod så blir jag tillslut trött på sånt folk som tror sig veta bäst och säger vad/hur jag ska göra med Min(a) hund(ar). Och jag tänker då Inte låta min hund paras med en i mina ögon, ful, fet och 'störd' blandras, eller vilken blandras som helst. JAG tänker då INTE bidra till någon form av avel med mina hundar, och ännu mindre blandras avel. Punkt slut. Om det så nu krävs att vara 'otrevlig' för att det ska gå fram till någon så fine. Men jag har då inte skaffat mina hundar för att ha dem i avel, och tycker att det bör respekteras redan när man 'tackat nej' första, andra och tredje gången.

Senast ändrad:

Jag är varken för eller emot viss blandrasavel,en del kan bli lyckat en del kan bli skit PRECIS likadant som med renrasigt,finns rötägg även där!
Och,det finns människor som kanske inte har råd med renrasigt,men vill ha hund,och dessutom är väldigt duktiga på det! Man ska inte nedvärdera blandraser och heller inte hundägarna!
Sen,kan jag absolut hålla med om att vissa raser kanske inte är lämoliga att blanda!
Men har man lite bakom pannbenet,så kan man säkert lyckas med bra kombinationer!
Nu har ju inte alla det och blandar som en cocktail,men det finns även uppfödare bland renraser som parar två icke bra material,och det kan också sluta katastrofalt!

Alltså nu blev det lite fel:p

Jag har inget emot blandras hundarna i sig, och rötägg finns det överallt. Men-denna tik har Inte alla hästarna i stallet, har flera krävande raser i sig och är mao en 'misslyckad' blandning. En hund Jag aldrig skulle vilja para min hane med, även om hon nu vore av samma ras som min så nej, just för att;
1) Hon har som sagt inte alla hästarna i stallet.
2) Mina hundar ska inte användas i avel.

Sen förstår jag inte alls varför hennes ägare vill ha valpar efter sin tik, "för att hon är så fin och söt" eller dyl. är inte en bra anledning nog för mig:cool:. En valp kommer hon väl knappast att kunna behålla då hon inte ens kan gå ut med sin nuvarande hund då hon har problem med knäna och har svårt att gå.

Så det där är inget mer än en ogenomtänkt och oseriös blandras avel som får mig att vilja spy galla och återigen - INGET jag vill bidra med! :crazy:

Senast ändrad:

Ok,jag fattade för att du var helt anti mot blandraser! sorry!
Hoppas jag ej förstört din dag och retat upp dig!

Ok,jag fattade för att du var helt anti mot blandraser! sorry!
Hoppas jag ej förstört din dag och retat upp dig!

Lugnt.

Hahah retat upp mig och förstört min dag? Gud nej, jag sa ju att jag har gott tålamod, och detta är inget jag retar upp mig för. Vi sitter och diskuterar och reder ut lite missförstånd bara.;):p

Tja..bor brevid ett par som nyligen sålt alla sina ovaccinerade rottis/amstaff valpar..vad ska man säga.

Ja,där kan jag helt hålla med om en icke önskvärd kombination,två ganska hårda raser,och sätt den i fel händer..då vill inte jag vara i närheten!

Ja,där kan jag helt hålla med om en icke önskvärd kombination,två ganska hårda raser,och sätt den i fel händer..då vill inte jag vara i närheten!

No för att jag mycket sällan ser logik i blandrasavel..men att valparna är ovaccinerade/vet besiktigade gör mig mörkrädd.

Ja,det är nog inte första kullen av sådan och liknande blandningar! Inte helt seriöst..Har väl parat ihop för att få lite snabba pengar!

Vad fruktansvärt oseriöst! Jag hoppas att din kille kan upplysa läraren och övriga kursdeltagare. Eller åtmonstone framföra en klagan till någon ansvarig eller liknande.

Och Calazirya.

Han är inte särskilt insatt i hundar/genetik/raser, än;) Så han tycket ju såklart att det lät okej i början, men jag fick höra detts och vi har haft en stor genomgång nu, så han är inkörd nu:D

Men nej, han kommer nog inte att säga emot sin lärare, just för att han inte är så insatt. Kommer jag däremot dit så kan vi nog ta det då:devil:

Det är okunskap hos "uppfödaren" och sedan till på köpet köpare som inte är så nogranna och bara vill ha en "hund"... Hund som hund, för dem.

Skrämmande vad gemene hundmänniska är lite insatt i just denna avel och inte tycker så mycket. Min PV går just nu tex och läser jägarexamen, där står hans lärare och förespråkar blandraser som den ultimata hunden... *suck*

TYcker det är så mycket tjafs om blandrasjyckar. Jag förespråkar fler såna. DÅ jag inte vill stödja den hundavel på rasrena djur som finns idag. Vi avlar inte på ett sätt som är bra för djuren utan bara vad vi tycker ser bra . Se vad som har hnt med schäfern.... Vissa kan ju knappt gå... Snyggt nej bra nej. Nu finns det ju bra uppfödare också. Men jag vill inte stödja den på någotvis förrän den har blivit humanare. Visst bör man tänka på vad man blandar dock naturligtvis. Hunden ska ju må bra och måste ju fungera ordentligt då både fysiskt och psykiskt. Så visst blandrasaveln måste med kontrolleras innan samma sak händer med den som för dem rasrena hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka