Blandras-cocktail

Sv: Blandras-cocktail

1) Det finns väl ingen som är bättre eller sämre. Det är aveln jag inte vill stödja... Har inget med raserna i sig att göra. JAG VET att det finns bra uppfödare, men faktum kvarstår att många av de populäraste raserna har väldigt många hälsoproblem på grund av sönderavel. Naturligtvis försöker många återgärda dem, men det finns många rötägg också. Målet med blandningen borde ju vara att någon/några ska få en livskamrat.

Jag vill inte BARA ha en livskamrat.
Jag vill ha en livskamrat som är frisk, trevlig i mentaliteten, går att jobba med i det jag vill jobba med, är angenäm att leva med. Därför vill jag veta vad det är för ras, vad föräldradjuren nedärver, hur hälsan ser ut många led bakåt och åt sidorna, mh-tester samt meriteringar.

Köpa blandrashund är som att köpa en trisslott, du har ingen aning om vad du får.

Att avliva sin hund för att hälsan inte finns är PEST.

2) Naturligtvis bör man ha en djupare tanke med aveln... Du bör ju inte korsa vad som helst. Det bör ju vara raser om kompletterar varandra bra. Man ska ju inte korsa vad som helst. Det ska vara bra för hunden! Hunden måste fungera...

Hur ska hunden fungera menar du och på vilket vis är det bättre att då korsa olika raser?

3) TJa det kan ju vara vad som helst, men man gillar förhoppningsvis hunden för att den är en vän inte blandras eller för den är en specifik ras i så fall tycker jag inte man bör ha hund... Jag som sagt vill ha blandras pågrund av att jag inte vill stödja aveln... TYcker inte det är något fel på vare sig renras eller blandras bara aveln...

Istället för att stödja den seriösa satsning som görs på att få fram friska hundar med kontrollerad mentalitet, köperegler och engagerade rasentusiasmer så köper du en blandras på blocket. Oj vad stolt du måste känna dig...

Du drar ALLA uppfödare av renrasiga hundar över samma kam och vänder tjurnackat arselet till och väljer blandrashund istället.

Varför inte stödja en av alla de seriösa hunduppfödare som finns?
Varför inte gå med i en rasklubb och försöka förändra det du anser vara fel?

Nu är det väl aldrig någon som påstått att det är hundarnas fel heller. Det är klart att det är uppfödaren som bär ansvaret när denne satt en kull istadiga valpar till världen.

Skulle människor vara införstådda med vilka konsekvenser det kan få av blandrasavel så skulle den försvinna.

Jag har inte någonstans sagt att det är bättre med en blandras. Jag har sakt att jag inte vill stödja aveln på renrasiga och därför väljer blandraser...
Du har kanske inte sagt det, men du tycker det. För annars hade du inte valt en blandras av den 'principen' som du har.
Du är helt enkelt för lat och bekväm av dig att du tycker att det är lättare att en dag bara "aha, jag vill ha en hundvalp nu" och sätter dig och ringer på en annons på blocket som har blandrasvalpar. ÄN att istället sätta dig ner och fundera "hmm.. jag vill nog skaffa en hund, men vad för en? vad vill jag göra med min hund osv"
Och sen när du valt en lämplig ras som passar DIG och Dina behov,så kan du sätta dig ner och kolla på SKK's olika uppfödare inom den rasen och välja den absolut 'bästa' uppfödaren i dina ögon-om det så ligger i andra ändan av landet, vaddå-en liten utflykt är bara kul:p
Och sedan vänta på din valp, som du istort sett redan vet hur den kommer att bli både fysiskt och mentalt.

VArför är det fel att göra det? För gör man det så är det automatiskt fel i dem som gillar renrasiga hundars ögon. Varför ogillar ni blandraser?
Det är aveln i sig som 'vi' ogillar. Vad har blandras 'uppfödarna' för mål med sin 'avel'?

FÖr att man inte får stamtavla och de inte är lika sönderavlade (inte än iallafall). Vet att det finns raser som är friskare än andra. Men det finns många raser som har fått jättemånga hälsoproblem. Och det finns dem som är sunda. Självklart. BLandrasjyckarna har precis samma problem som renrasiga naturligtvis, de är ju oftast gjorda av andra raser... :idea:
Gud vad du säger emot dig själv här.:rofl:

Jag stödjer inte bara den dåliga veln jag tycker det har blivit på sistone... Djurens utseende och annat har ändrats till det sämre ofta för att det ska bli snyggare.
Ge återigen fler exempel på söndervalade raser bortsett från ditt enda exemplar som var schäfer.
Du har uppenbarligen inte läst igenom det vi har skrivit,så jag skriver det igen.
Det är Oftast de hundar som är avlade 'enbart' för utställning som är helt åt helvete, MEN bara vissa raser där som du säger avlar enbart på utseendet. MEN det FINNS uppfödare inom samma ras som avlar på friska och sunda hundar-gäller bara att sätta sig ner och leta rätt på dem, inte så himla svårt, bara kolla på rasklubbens hemsida alt. SKK's uppfödar register:idea:

OBS jag menar inte att alla gör så.... Jag tycker dock det borde lagstiftas så att sådan avel inte får finnas...
Men du behöver inte 'stödja' de uppfödare som Inte avlar på sundhet, utan välja de som faktiskt gör det. Svårare än så är det inte.

När utställningsdomare och annat börjar ge höga poäng till hundar som har en sund anatomi och inte vad som är snyggast just nu, då kan jag ändra mina principer...
Du och dina principer verkar inte fatta att de som har hundar avlade för utställning kommer syssla med det, medans de som valt (bruks)hundar för bruksändamål inte kommer ställa ut på samma plan/nivå what ever som de andra. För att de har 'annat viktigare saker än utställning att jobba på'. Och sen finns det faktiskt utställningar på BK för just brukshundarna-där får du se 'friska och sunda hundar'.

Det finns 2 världar inom hundaveln, såsom allt annat.

Det enda jag inte förstår varför är det fel att ha mna principer? GÖr en stamtavla så mycket? Nope... Det är bara ett litet papper....
SNÄLLA läst MrsScabtree's inlägg om stamtavlans betydelse!

Jag tycker fortfararande inte att blandrasen är friskare... Dem har nturligtvis samma problem... Blandraser löser inte problem med aveln på renrasiga, naturligtvis inte... Men om jag som konsument vägrar köpa dem och många gör et då måste aveln succesivt ändras till hundens bästa... Det finns bra raser... Som inte är sönderavlade.... Det vet jag... Jag har sagt det flera gånger. Men de flesta populära hundraser är det... Det finns bra uppfödare... Visst det kan vara bra att kolla up föräldrarna det har du rätt i. Det är ju fördelen med renras... Men stamtavlan är det enda... För oftast vet du ju blandningen på en blandras och kan gissa rätt bra hur stor den blir. FÖr som sagt en rasren hund och en blaandras är jämställda det finns inget bättre eller sämre... Det är ju hundar... Men det är den aveln på ''vissa'' raser jag inte vill stödja... Sen förstår jag inte varför så många avskyr blandraser? Vad ogillar ni? Att de inte har stamtavla? Finns ju inget som säger att e rasren är bättre eller sämre, då det handlar om individer. Och som sagt okunskap finns det överallt, inom båda....

det var en slarvig formulering: Sätt dem inte i ett litet utrymme utan att se till att hunden får möjlighet att röra sig fritt och arbeta stora delar av dagen.

Var vad jag menade;)

Aha okey, då förstår jag.

Tänkte väl, för jag har 3 hundar i en lägenhet(3a) och det funkar utmärkt, då det inte är inomhus dom får den aktivering och stimulans de behöver.:p

jag skulle vilja ändra till att om människor förstod konsekvenserna av ogenomtänkt avel skulle den upphöra.
För jag är övertygad om att det finns både ren-och blandrasavel som INTE är ogeomtänkt och destruktiv för indivderna.

Jag tycker fortfararande inte att blandrasen är friskare... Dem har nturligtvis samma problem... Blandraser löser inte problem med aveln på renrasiga, naturligtvis inte... Men om jag som konsument vägrar köpa dem och många gör et då måste aveln succesivt ändras till hundens bästa... Det finns bra raser... Som inte är sönderavlade.... Det vet jag... Jag har sagt det flera gånger. Men de flesta populära hundraser är det... Det finns bra uppfödare... Visst det kan vara bra att kolla up föräldrarna det har du rätt i. Det är ju fördelen med renras... Men stamtavlan är det enda... För oftast vet du ju blandningen på en blandras och kan gissa rätt bra hur stor den blir. FÖr som sagt en rasren hund och en blaandras är jämställda det finns inget bättre eller sämre... Det är ju hundar... Men det är den aveln på ''vissa'' raser jag inte vill stödja... Sen förstår jag inte varför så många avskyr blandraser? Vad ogillar ni? Att de inte har stamtavla? Finns ju inget som säger att e rasren är bättre eller sämre, då det handlar om individer. Och som sagt okunskap finns det överallt, inom båda....

Jag tycker inte ditt drag är speciellt smart.
När du stödjer blandrasaveln så stödjer du massproduktion av ogenomtänkta korsningar, där en majoritet av hundarna kommer omplaceras eller avlivas.

Om du vill vända dig mot osund renrasavel. Varför vänder du dig inte till en uppfödare som är seriös och avlar på friska hundar.

På DEN vägen kan man stoppa ALL osund avel.

jag skulle vilja ändra till att om människor förstod konsekvenserna av ogenomtänkt avel skulle den upphöra.
För jag är övertygad om att det finns både ren-och blandrasavel som INTE är ogeomtänkt och destruktiv för indivderna.

Eftersom jag kan väldigt lite om avel (no shit, det går säkert inte alls att spegla i mina inlägg ;)) så skulle jag vara jätteglad om någon kunde komma med exempel på genomtänkt blandras-avel.

Jag kan på något sätt förstå korsningar på raser som fyller samma syfte, man varför ska man då korsa?

Jag tycker det är märkligt att man oftast när man förfasar sig över den skandalösa och skadliga renrasaveln, hänvisar till schäfrar. Tror man att alla renrasiga hundar är schäfrar? Vilka fler raser anses vara sönderavlade? Tror man verkligen att bristerna hos vissa raser bara poff! försvinner om dessa raser korsas med andra raser? :confused:

Om man tänker på hur väldigt många av katterna lever, är det något att eftersträva när det gäller hundar? Hur anser man som blandrasälskare att hundens status ska bibehållas? På vilket vis tänker man som blandrasälskare att man ser till hundens bästa?
:bow: :bow: :bow: :bow:

/Kimz0r, med frisk renras

Jag tycker inte ditt drag är speciellt smart.
När du stödjer blandrasaveln så stödjer du massproduktion av ogenomtänkta korsningar, där en majoritet av hundarna kommer omplaceras eller avlivas.

Om du vill vända dig mot osund renrasavel. Varför vänder du dig inte till en uppfödare som är seriös och avlar på friska hundar.

På DEN vägen kan man stoppa ALL osund avel
.

Tåls att upprepas. :D

Eftersom jag kan väldigt lite om avel (no shit, det går säkert inte alls att spegla i mina inlägg ;)) så skulle jag vara jätteglad om någon kunde komma med exempel på genomtänkt blandras-avel.
För att vidga avelsbasen hos en ras kan man ansöka hos SKK om korsparning. Exakt hur rutinerna för detta ser ut före, under och efter har jag ingen insyn i, men det handlar då om raser som ligger mycket nära varandra (t.ex. malinois/tervueren, finsk vallhund/lapsk vallhund).

Korsparningen sker under kontrollerade former och har ett mål.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker fortfararande inte att Visst det kan vara bra att kolla up föräldrarna det har du rätt i. Det är ju fördelen med renras... Men stamtavlan är det enda... För oftast vet du ju blandningen på en blandras och kan gissa rätt bra hur stor den blir.
Men kära nån, man köper väl för sjutton inte en hund efter hur STOR eller LITEN den blir enbart?! Och nu blir jag nästan arg här..bara för att du vet blandingen inne bär det ju inte att du vet hur hunden blir?
Eller? Kan du utveckla dina teorier för just nu känns det mest som att du sitter med världens dubbelmoral och inte vet ett jota om det du faktiskt skriver om. LÄS PÅ om genetik och avel innan du diskuterar det. Det finns fakta kring det här vilket borde understryka att avel inte är någon form av gissningslek.

För att vidga avelsbasen hos en ras kan man ansöka hos SKK om korsparning. Exakt hur rutinerna för detta ser ut före, under och efter har jag ingen insyn i, men det handlar då om raser som ligger mycket nära varandra (t.ex. malinois/tervueren, finsk vallhund/lapsk vallhund).

Korsparningen sker under kontrollerade former och har ett mål.

Men sen finns ju även blandrasavel i form av voresteh/husky vad jag förstått där mabn korsar för att få fram bättre slädhundar...har jag rätt?

Ja, många arbetande slädhundar ska tydligen vara blandraser där man avlat i syfte att få fram bra, uthålliga slädhundar.

(Detta torde då äga rum i Alaska och på Grönland)

Ja, många arbetande slädhundar ska tydligen vara blandraser där man avlat i syfte att få fram bra, uthålliga slädhundar.

(Detta torde då äga rum i Alaska och på Grönland)

nope...detta äger rum blad annat i skåne... min hund kommer från ett par som föder upp arbetande slädhundar. Vad jag har förstått använder de en släde med hjul när det inte finns snö. Min vovve såldes då han inte riktigt orkade med att hålla samma tempo som de andra hudarna. Han är blanding mellan vorster, pointer, siberian husky och alaskan malmute...

Senast ändrad:

Men sen finns ju även blandrasavel i form av voresteh/husky vad jag förstått där mabn korsar för att få fram bättre slädhundar...har jag rätt?

Även när vildsvinen gjorde comeback så fick jaktfolket snabbt fixa fram hundar som klarade detta. Blev en del korsningar med wachtel, laika, gråhund, jämthund, spaniel, vorsthe. Oftast genomtänkta och valparna blev relativt vettiga. Nu är detta på väg bort igen då man har format renrasaveln och tex kopov har tagits in.

Och blandras"aveln" är så mycket bättre för där är alla "uppfödare" inställda på att få fram sunda och trevliga hundar?

:confused:

Hur kan man vara så blind att man inte SER alla dessa blandrashundar som omplaceras hit och dit? Och fortfarande envisas med att blandrasavel är det bästa för hunden? :confused::confused:

Har du varit in på www.hundstallet.se någongång?

...och här på Buke finns några av dom *vinkar*...jag har ju två omplacerade blandraser varav den ena har en ärftlig ögonsjukdom:cool:...(betalade inte en spänn för någon av dom)

Varför ogillar ni blandraser?

Jag kan tala om varför jag ogillar blandrasavel (inte blandraser): Jag ogillar avel utan mål, insikt och kontroll. I den kategorin faller de flesta (inte alla) blandras- och somliga renraskullar.

Det fiffiga med renraskullarna är att där kan du som ansvarstagande valpköpare själv läsa dig till om det är bra avelsmaterial som ingår i kullen. Det enda som krävs är engagemang och en viss bildningsförmåga.

Jag får dessutom ett spel på att blandraser ska ses som en homogen grupp som passar till enbart sällskap. Sanningen är den att beroende på ingående raser kan vad som helst blomma ut. Ibland bra, ibland dåligt. Ingen vet förrän efteråt.

Hälsomässigt är blandraser, speciellt efter 1:a generationen, mer av ett lotteri. Renrasiga hundar har man rätt god koll på vilka sjukdomar som huserar i, och man kan därför göra bra kombinationer som inte bara minskar utan i somliga fall helt tar bort anlagen på sikt.

Ta PRA till exempel:
Cocker har en form av PRA som nu kan spåras genetiskt. Pudel har också PRA som kan spåras genetiskt - men där ligger det på en annan locus. Gör du den populära blandningen Cockerpoo så är det helt sant att 1:a generationen inte kan få PRA. Men plötsligt finns det 2 olika former av PRA som hunden kan bära på - och ingen går längre att testa för... Här har man nu två dolda sjukdomar istället för en lokaliserad. Hade man hållt sig till renraser kunde man testa hundarna innan de går i avel, och på sikt utrota PRA i bägge raserna.

Det här är bara ETT exempel på hur kunskap är makt när det gäller sjukdomar. Bara för att föräldradjuren inte är sjuka betyder det inte att de är fria från anlag. Med renrasiga hundar vet man det, och kan handla därefter. Nya test kommer stadigt, men det kräver en homogen grupp för att man ska kunna identifiera de olika anlagen. Där har renrasigheten sin allra största poäng - en homogen grupp visar liknande utseende, temprament, fallenhet och sjukdomar. Man vet vad man får med rätt stor säkerhet, och man vet också var man ska lägga krutet för att få bort oönskade anlag.

Med blandraser får man uppfinna hjulet på nytt varje gång. Varje kombination är ett lotteri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka