Blandras-cocktail

Sv: Blandras-cocktail

TYcker det är så mycket tjafs om blandrasjyckar. Jag förespråkar fler såna. DÅ jag inte vill stödja den hundavel på rasrena djur som finns idag. Vi avlar inte på ett sätt som är bra för djuren utan bara vad vi tycker ser bra . Se vad som har hnt med schäfern.... Vissa kan ju knappt gå... Snyggt nej bra nej. Nu finns det ju bra uppfödare också. Men jag vill inte stödja den på någotvis förrän den har blivit humanare. Visst bör man tänka på vad man blandar dock naturligtvis. Hunden ska ju må bra och måste ju fungera ordentligt då både fysiskt och psykiskt. Så visst blandrasaveln måste med kontrolleras innan samma sak händer med den som för dem rasrena hundar.

Tycker att det är rätt lustigt, att ngn som dig 'förespråkar sund' blandrasavel och klagar på renras aveln och hänvisar allt för oftast till just schäfrar!:smirk:
Visar bara hur okunniga och hur oinsatta i ämnet ni(du) egentligen är. Jag vill hemskt gärna höra fler exemplar på osund renrasavel. Visst vet jag själv hur aveln ser ut för vissa
(utställningavlade)raser idag, men det är långt ifrån alla som kör så, utan vill man ha en sund och bra hund så bör man vända sig till de seriösa och bra 'bruks'uppfödarna som avlar på sundhet, dom finns-tro mig.

Som jag och några fler redan har sagt så finns det rötägg överallt, men att blandrasaveln är 'bättre' och 'sundare' än renrasaveln tror jag inte ett smack på. En renras kan du Alltid se flera 'generationer' bak och veta vad som finns i hunden, med en blandras-tja i bästa fall veta modern och ibland fadern, men sen då? Vad kommer det bli av den 'lilla' blandrasvalpen som vuxen? Snacka om att köpa grisen i säcken.:cool:

Undrar vad det är du stödjer egentligen om du köper en blandras framför en renras?

För det första skrev jag med att det fanns bra renrasiga uppfödare... Det här med att se generationer bak, tja det kan jag på min blandis. Jag har flera generationer uppskrivna.... Naturligt vis gallrar man bland dem man köper av.... Jag är noga med att man ska kunna se föräldrarna med mera. Oftast får du ut ungefär hur de kommer bli men sen handlar det ju en hel del om individer också.... Är så trött på alla dessa *avelssjukdomar* många hundar har som är ärftliga. De flesta renrasiga hundar har idag många välkända hälsoproblem, är detta sunt? NÄe vi har avlat för hårt på felaktiga individer och linjeavlat för mycket... Jag tror inte det är bra med inavel... Naturligtvis kan även blandrasjyckar få dessa hälsoproblem.. Jag tycker inte det är något fel på renrasiga hundar. Bara det att jag vill att aveln ska ändras till hundens bästa istället för vad människan vill. Den dagen det sker kan jag köpa en renrasig hund tills dess nej. Dessutom vad ska jag med ett papper där det står dens stam på? Jag vet ju inte hur dem är ändå. Deras psyke kan ju vara förjäkligt ändå... Det viktigaste i mitt tycke är att man kan se föräldrarna sen får man ju veta det att hunden kan blir större eller mindre än vad man förväntar sig.

Och vad jag stödjer genom att köpa en blandras tja mina principer... Jag vill inte att djuren ska fara illa. Och jag köper oavsett om det skulle varit en rasren eller blandis endast av seriösa och vettiga djurvänner....

För det första skrev jag med att det fanns bra renrasiga uppfödare...
renrasiga uppfödare? Du måste väl mena uppfödare på renrasiga hundar. JO, det finns massor av bra sådana. Men även rötägg, men det finns det överallt.

Det här med att se generationer bak, tja det kan jag på min blandis. Jag har flera generationer uppskrivna....
Uppskrivna ja.. På en servett månne?

Naturligt vis gallrar man bland dem man köper av....
Det är väl alla som väljer livskamrater?

Jag är noga med att man ska kunna se föräldrarna med mera.
Så de som köper renrasig hund med stamtavla tittar inte på föräldrarna??:confused:

Oftast får du ut ungefär hur de kommer bli men sen handlar det ju en hel del om individer också....
Johopp, så det finns inte individer inom renrasaveln?

Är så trött på alla dessa *avelssjukdomar* många hundar har som är ärftliga. De flesta renrasiga hundar har idag många välkända hälsoproblem, är detta sunt?
Så du vet vilka ärftliga sjukdommar din bladis har?
Bara för man korsar två raser så försvinner de inte magiskt..
Och det är väl suveränt att man inom ren ras avelsn VET vilka sjukdommar det finns? Så man kan avla bort dem?

NÄe vi har avlat för hårt på felaktiga individer och linjeavlat för mycket... Jag tror inte det är bra med inavel...
Givetvis är det inte bra med linjeavel, men det finns MASSOR av hundar med papper som inte alls är linje avlade, varför tror du många kennlar idag letar nya hundar från utlandet? JO, för att få in nytt blod.. Och hur vet du med säkerhet att just din hund inte är linjeavlad? VET du med all säkerhet att det inte är en valp ur tidigare kull som är pappa till din hund?

Naturligtvis kan även blandrasjyckar få dessa hälsoproblem..
Nähä, jag trodde det försvann när man korsade två olika raser.. :eek:

Jag tycker inte det är något fel på renrasiga hundar.
Humm, varför klankar du ner på dem då?

Bara det att jag vill att aveln ska ändras till hundens bästa istället för vad människan vill. Den dagen det sker kan jag köpa en renrasig hund tills dess nej.
Varför inte börja jobba på det själv? Varför ska alla andra jobba för att du ska få din drömhund? Hitta en hund med papper som du kan tänkas jobba för, sätt dig in i rasen, och börja i avelsrådet?:idea:

Dessutom vad ska jag med ett papper där det står dens stam på?
För att det kan vara rätt bra och ha om någon frågar vem gammelfarfar är..:D
Jag vet ju inte hur dem är ändå. Deras psyke kan ju vara förjäkligt ändå...
Så det kan det inte heller vara på en bladis då?
Det viktigaste i mitt tycke är att man kan se föräldrarna sen får man ju veta det att hunden kan blir större eller mindre än vad man förväntar sig.
Givetvis ska man se föräldrarna och vet du, något som är jäkligt bra med ren ras aveln, hunden kommer att hålla sig inom ett visst måttspann. Du vet med största säkerhet att om du köpt en grandis kommer den inte vara lika liten som en chihuahua när den är vuxen.

Och vad jag stödjer genom att köpa en blandras tja mina principer... Jag vill inte att djuren ska fara illa. Och jag köper oavsett om det skulle varit en rasren eller blandis endast av seriösa och vettiga djurvänner....
Ja, och jag köper endast ras ren av mina principer.
Och INGEN vill väl att djuren ska fara illa???
Och alla köper väl förhoppningsvis av seriösa och vettiga djurvänner..

Jag kan nämna över 100 hundraser som inte gar rasproblem som schäfer, så det är bara bullshit att man inte stödjer den aveln och därför väljer blandras. Om man nu brinner så mycket för schäfer så föreslår jag att man går in i deras rasklubb och hjälper dem att utveckla avelskriterierna.

Jag tycker det är märkligt att man oftast när man förfasar sig över den skandalösa och skadliga renrasaveln, hänvisar till schäfrar. Tror man att alla renrasiga hundar är schäfrar? Vilka fler raser anses vara sönderavlade? Tror man verkligen att bristerna hos vissa raser bara poff! försvinner om dessa raser korsas med andra raser? :confused:

Om man tänker på hur väldigt många av katterna lever, är det något att eftersträva när det gäller hundar? Hur anser man som blandrasälskare att hundens status ska bibehållas? På vilket vis tänker man som blandrasälskare att man ser till hundens bästa?

KL

Kan någon (och framförallt Pernilla) vara så vänlig att svara på dessa frågor så att jag någon gång kan förstå detta med fördelen med blandraser.

1. På vilket sätt blir en korsning bättre än en renrasig hund, vad är målet med blandningen?

2. Vilka raser ska korsas med varandra? Spelar det över huvud taget någon roll eller finns det ngn djupare tanke bakom att specifika raser ska korsas med varandra?

3. Hur kan man säga att man gillar blandraser, när blandraser kan vara vadsomhelst. Menar man på att man gillar hunden just för att den är en blandras (oavsett om det är skräp eller ej) eller är det specifika blandingar man syftar på?

Är så trött på alla dessa *avelssjukdomar* många hundar har som är ärftliga. De flesta renrasiga hundar har idag många välkända hälsoproblem, är detta sunt? NÄe vi har avlat för hårt på felaktiga individer och linjeavlat för mycket

Men vänta nu...hur menar du att avkomman till en blandning skulle bli både sundare fysiskt och bättre/lika bra mentalt än sina föräldrar?
Faktaunderlag? Löser man sjukdomsproblemen genom att blanda raserna friskt? Vilka raser ska isåfall blandas med vilka?
Hur ska dom som behöver en arbetande hund och inte en sällskapshund kunna få en sådan i en blandning som man inte vet hur den kommer bli? Varför ska man inte kunna ha en schäfer om man vill ha en sund hund som tål det mesta och dessutom har en enorm arbetslusta? Varför inte en BC när man vet med största sannolikhet att den kommer att passa utmärkt som vallhund på ens gård? Skulle dessa hundar bli bättre om de korsades med andra raser alltså?

Förlåt mig..men jag tycker att du svamlar och det är märkbart att du inte läst på om det här med genetik och hur det funkar...men nu får du övertyga mig genom att svara på mina frågor. För jag förstår inte ditt resonemang.

Bara det att jag vill att aveln ska ändras till hundens bästa istället för vad människan vill.
Givetvis! Brukar man hundar ska man som du säger fortfarande tänka på hundens bästa, och det finns ett par raser som inte faller under den kategorin. Som är avlade för ett specifikt utseendes skull och därmed kommer mentala brister och osund kropp oftast som ett brev på posten. Jag skyr raser som shar pei, chinese crested dog, engelsk bulldogg och i viss mån fransk bulldogg, mops, schäfer av utställningstyp (medan jag tycker att bruksschäfern är en av de trevligare raserna i modern tid) och kritiserar även aveln på min nuvarande ras (westie)iom att det även där avlas lite för mycket på utseende och för lite på mantalitet och sundhet i synnerhet.

Den dagen det sker kan jag köpa en renrasig hund tills dess nej.
Men ännu en gång, på vilket sätt löser en blandras problemen med sjukdomar?

Dessutom vad ska jag med ett papper där det står dens stam på? Jag vet ju inte hur dem är ändå. Deras psyke kan ju vara förjäkligt ändå... Det viktigaste i mitt tycke är att man kan se föräldrarna sen får man ju veta det att hunden kan blir större eller mindre än vad man förväntar sig.
Och där fick jag det bekräftat att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om. Stamtavlan fyller en mycket vikitgare funktion än namn nerkladdat på ett papper. I stamtavlan finns namnen och reg numrena dokumenterade på hundens släkt, går man då in på svenska kennelklubbens hemsida kan man leta upp varenda hund i stamtavlan och kolla upp både mental och fysisk hälsostatus hos denne.
Om man tar schäfer som exempel står det vad hundarna i fråga har för armbågs/höftstatus (ex A B C som är olika nivåer) och även kika på Mentaltest som var hund inom rasen egentligen ska genomföra.
Man kan även kolla om dom är ögonlysta osv beroende på vad den specifika rasen har för eventuella problem. Fördelen med det när man ska köpa hund är just att så gott som kan få det bekräftat att man får en sund och psykiskt trevlig hund om man väljer en kombination med dokumenterat trevlig släkt.
Stamtavlan är även uppfödarens bästa verktyg. Föder man upp en viss ras vill man ju (om man inte är en av de där rötäggen) få fram goda rasrepresentanter som uppfyller kraven för rasens krav på fysik och mentalitet och förhoppningsvis även bättre ändå. Det där är ändå en väldigt kort och koncis förklaring då avelarbete ändå är lite mer komplicerat. Man kan ha två klockrena individer..men matchar dom varandra? Vad nedärver dom? Var föräldranas syskon i kullen lika bra eller åtminstone jämna? Var mormorshundens kull jämn och fin? Jag kan hålla på i evigheter. Förhoppningsvis förstår du nu att stamtavlan inte är ett kvitto med namn som man skrytsamt ska veva med för att bevisa att hunden man har är renrasig.

Och vad jag stödjer genom att köpa en blandras tja mina principer... Jag vill inte att djuren ska fara illa. Och jag köper oavsett om det skulle varit en rasren eller blandis endast av seriösa och vettiga djurvänner

Hur kollar du upp föräldrarnas mentalitet och hälsostatus? Får du se vet intyg på det och eventuellt protokoll för mh? Frågar du vad uppfödaren hade tänkt med sin avel, vad vill h*n ha frma för typ av hund? Vad ska den användas till? Vad är kraven för att få köpa en valp?

Tycker att det är rätt lustigt, att ngn som dig 'förespråkar sund' blandrasavel och klagar på renras aveln och hänvisar allt för oftast till just schäfrar!:smirk:
Visar bara hur okunniga och hur oinsatta i ämnet ni(du) egentligen är.

Men det vet du väl att det bara är påhitt att det finns över 330 andra raser förutom schäfer och att de allra flesta av dessa är fiska och sunda :confused:

:idea: Givetvis finns ju inga blandraser som är oseriöst avlade eller behäftade några problem :smirk:

:idea: Givetvis finns ju inga blandraser som är oseriöst avlade eller behäftade några problem :smirk:

Absolut inte! Att omplaceringsmarknaden är överfull med blandrashundar är dessutom myt, båg, påhittat! :idea:

Av min erfarenhet så ursäktar många blandrasägare sina hundars osunda beteenden med "men hen är så snäll" och "hen bara är sån".
- För visst är det ganska gulligt när Mitzi BC/shäferkorsningen jagar och tuggar sönder sin svans i timmar, skäller på allt som rör sig och är så kännslig för intryck att hon skiter ned sig när man stänger kylskåpsdörren för hårt. Eftersom Mitzis köpare inte hade i tanke att denna söta luddiga valp sedan skulle växa upp till en hund som kräver timmar och åter timmar av stimulans så omplaceras hon när hon nått cirkus 1 års ålder, det är synd att för de allra flesta blandrashundar som blivit lite mer krävande än man tänkt så slutar inte kedjan där. :(

- Det är dessa livsöden vi leker med när vi stödjer blandrasavel.

Det finns massor med mysiga blandrashundar, jag har ägt flertalet av dem. Men jag har tyvärr sett fler blandrashundar som inte vart så lyckliga, eller så älskade, eller så fantastiska som många vill få dem att framstå som.

Men det vet du väl att det bara är påhitt att det finns över 330 andra raser förutom schäfer och att de allra flesta av dessa är fiska och sunda :confused:

:eek: Nej, är det verkligen sant?
Shit, nu måste jag avliva alla mina (renras)hundar och skaffa mig en blandras, gud vet vad det kommer att bli av Nero när han är vuxen!!??

*Ringer på alla blandrashund's annonser på blocket-eller varför inte hundstallet*:smirk:

:angel:

men en ägare till denne MItzy hade ju förstört sin hund även om den inte var en korsning- En renrasig BC hade nog inte mått bättre.
Jag har ju ren BC, och kan mycket väl tänka mig en BC/Schäfer. Har träffat flera och tycker det är en trevlig blandning(iaf de individer jag träffat!) med BCs intelligens och båda rasernas arbetsvilja men med något dämpad vallinstinkt.
Perfekt för mig och mitt "hundbehov".

Men att sätta dem i en lägenhet... nejnejnej...

Sen håller jag med många här om att tex det man ser på blocket- kamphundskorsningar och "chiuaualiknande småhundar" är fruktansvärd.
Men jag tycker att en del renrasavel också är obetänksam.
Det har inte med ras att göra, utan människorna bakom aveln....

Knapplån svarar alla

Jag har inte någonstans sagt att det är bättre med en blandras. Jag har sakt att jag inte vill stödja aveln på renrasiga och därför väljer blandraser... VArför är det fel att göra det? För gör man det så är det automatiskt fel i dem som gillar renrasiga hundars ögon. Varför ogillar ni blandraser? FÖr att man inte får stamtavla och de inte är lika sönderavlade (inte än iallafall). Vet att det finns raser som är friskare än andra. Men det finns många raser som har fått jättemånga hälsoproblem. Och det finns dem som är sunda. Självklart. BLandrasjyckarna har precis samma problem som renrasiga naturligtvis, de är ju oftast gjorda av andra raser... :idea: Jag stödjer inte bara den dåliga veln jag tycker det har blivit på sistone... Djurens utseende och annat har ändrats till det sämre ofta för att det ska bli snyggare. OBS jag menar inte att alla gör så.... Jag tycker dock det borde lagstiftas så att sådan avel inte får finnas... När utställningsdomare och annat börjar ge höga poäng till hundar som har en sund anatomi och inte vad som är snyggast just nu, då kan jag ändra mina principer... Det enda jag inte förstår varför är det fel att ha mna principer? GÖr en stamtavla så mycket? Nope... Det är bara ett litet papper....

KL

Kan någon (och framförallt Pernilla) vara så vänlig att svara på dessa frågor så att jag någon gång kan förstå detta med fördelen med blandraser.

1. På vilket sätt blir en korsning bättre än en renrasig hund, vad är målet med blandningen?

2. Vilka raser ska korsas med varandra? Spelar det över huvud taget någon roll eller finns det ngn djupare tanke bakom att specifika raser ska korsas med varandra?

3. Hur kan man säga att man gillar blandraser, när blandraser kan vara vadsomhelst. Menar man på att man gillar hunden just för att den är en blandras (oavsett om det är skräp eller ej) eller är det specifika blandingar man syftar på?

1) Det finns väl ingen som är bättre eller sämre. Det är aveln jag inte vill stödja... Har inget med raserna i sig att göra. JAG VET att det finns bra uppfödare, men faktum kvarstår att många av de populäraste raserna har väldigt många hälsoproblem på grund av sönderavel. Naturligtvis försöker många återgärda dem, men det finns många rötägg också. Målet med blandningen borde ju vara att någon/några ska få en livskamrat.

2) Naturligtvis bör man ha en djupare tanke med aveln... Du bör ju inte korsa vad som helst. Det bör ju vara raser om kompletterar varandra bra. Man ska ju inte korsa vad som helst. Det ska vara bra för hunden! Hunden måste fungera...

3) TJa det kan ju vara vad som helst, men man gillar förhoppningsvis hunden för att den är en vän inte blandras eller för den är en specifik ras i så fall tycker jag inte man bör ha hund... Jag som sagt vill ha blandras pågrund av att jag inte vill stödja aveln... TYcker inte det är något fel på vare sig renras eller blandras bara aveln...

Nu tappade jag tydligen poängen med mitt inlägg.

En hund som Mitzi hamnar allt för sällan hos människor med erfarenhet av hundar. Valparna köps för att de är söta och för att säljaren försäkrar att det kommer bli en mysig familjehund. Kombinationen okunnig hundägare och uppfödare som inte har en aning om vad det är för hund den säljer blir garanterat ett stort missöde för hunden. Sådant sker självklart även innom renras-avel också men inte alls i samma utsträckning.

Sedan kan man önska hur mycket gott i en blandras man än vill. Att tro att en BC/shäfer-korsning kommer bli arbetsvillig och med dämpad vallinstinkt är ren gissning. Och får man ut önskat resultat skulle jag vilja sätta hela min pension på att det är ren tur och inget annat.

det var en slarvig formulering: Sätt dem inte i ett litet utrymme utan att se till att hunden får möjlighet att röra sig fritt och arbeta stora delar av dagen.

Var vad jag menade;)

Jag stödjer inte bara den dåliga veln jag tycker det har blivit på sistone...

Och blandras"aveln" är så mycket bättre för där är alla "uppfödare" inställda på att få fram sunda och trevliga hundar?

:confused:

Hur kan man vara så blind att man inte SER alla dessa blandrashundar som omplaceras hit och dit? Och fortfarande envisas med att blandrasavel är det bästa för hunden? :confused::confused:

Har du varit in på www.hundstallet.se någongång?

fast jag var också allmän i mitt inlägg: Det är inte hunden det är fel på,oavsett ras, det är människorna som tar en icke fungerande kull/köparen som inte tar sitt ansvar föör det liv de har tagit på sig!

Alltså alltid människor! Detta undviker vi inte genom renrasavel, utan genom att utbilda människor...

och man kan bedriva mycket medveten blandrasavel också, då har du lika stora chansr för "önskat resultat" som om det är renras- det är ju föräldraindividens egenskaper som spelar in- oavsett om det är tax, dalmatiner eller bc.
Jag håller med om att det är otroligt viktigt att ha bakgrund och stamtavla på sin hund- därigenom har man ju oerhört mycket info om vad hunden kan tänkas ge. Men bara för att man parar sin taxtik med 40 kända led bakåt med en stövare, behöver ju inte stövaren vara okänd... den kan ju också ha många led på papper! (obs. rent exempel med tax-stövare;)) Då får ju valparna både stamtavla och kända led bakåt...och är blandras!

Senast ändrad:

Jag har inte någonstans sagt att det är bättre med en blandras. Jag har sakt att jag inte vill stödja aveln på renrasiga och därför väljer blandraser...VArför är det fel att göra det? För gör man det så är det automatiskt fel i dem som gillar renrasiga hundars ögon. Varför ogillar ni blandraser? FÖr att man inte får stamtavla och de inte är lika sönderavlade (inte än iallafall). Vet att det finns raser som är friskare än andra. Men det finns många raser som har fått jättemånga hälsoproblem. Och det finns dem som är sunda. Självklart. BLandrasjyckarna har precis samma problem som renrasiga naturligtvis, de är ju oftast gjorda av andra raser... :idea: Jag stödjer inte bara den dåliga veln jag tycker det har blivit på sistone... Djurens utseende och annat har ändrats till det sämre ofta för att det ska bli snyggare. OBS jag menar inte att alla gör så.... Jag tycker dock det borde lagstiftas så att sådan avel inte får finnas... När utställningsdomare och annat börjar ge höga poäng till hundar som har en sund anatomi och inte vad som är snyggast just nu, då kan jag ändra mina principer... Det enda jag inte förstår varför är det fel att ha mna principer? GÖr en stamtavla så mycket? Nope... Det är bara ett litet papper....

Du har uppenbarligen inte läst det väldigt långa inlägget riktat till dig där jag förklarar juat allt det där? Eller ville du inte läsa det bara?

Som sagt jag tycker det finns dåliga uppfödare inom blandrasaveln också. Man bör kontrollera vem man säljer till... GÄller båda sidorna. Det bästa för hunden är ju också frågan... Är det bättre för hunden att man kortar nosen på redanintryckta nosar så de knappt kan andas. Det tycker jag är djurplågeri... Som sagt allt beror ju på hur man ser det... Dessutom renrasiga brukar jag hitta ofta som ska omplaceras också... Det har nog med individen att göra inte rasen... Men visst folk har kanske inte kollat upp blandningen och raserna som ingår i den... DEt borde man självklart göra och naturligtvis gå lydnadskurser... Många omplaceras ju på grund av okunskap... Inte på grund av att hunden är problemet....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka