Blanda eget pälsglans??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare arkivx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 8 933
A

arkivx

Har läst här att många blandar eget pälsglans av balsam och vatten. Hur många delar av balsam och vatten blandar ni till en stor sprayflaska? Använder ni parfymfritt balsam? Funkar det bra? Tacksam för svar..

kostar väll inte mer än runt 100-lappen för ett i vanligt ridsport affären ? :confused:

Jag har råd att köpa pälsglans!! Det går ganska mycket pälsglans och eftersom jag sett att många blandar eget, så är jag nyfiken på hur detta fungerar....

läste en tråd om att sån pälsglans( balsam, vatten som man gör själv) skulle vara bättre! :idea:

Nu vill jag ju också veta!!
Jag gör av med en stor Veredus Super Sheen i veckan och det skulle va bra mycket billigare med eget och är det dessutom bättre än vanligt pälsglans så är det ju :love:!

Hur f**n kan man göra av med en hel flaska pälsglans i veckan? :confused:

Jag brukar ha pälsglans i svansen och ibland i manen för att inte slita så mycket på dem när man borstar men jag har nog haft min senaste flaska i snart ett år???

Hej!
När vi hade mycket hästar i stallet vars svansar behövde vara snygga jämt så gick det åt en hel del glansmedel! Till att reda ut det trassliga, har man 17 hästar..då går det åt rejält många flaskor om året!

Så vi provade att tillverka eget! Användes dock ENDAST till svansen

Vi hade sköljmedel och vatten! Funkade utmärkt!! Till en Foxfire flaska så hade vi i ca 1/10 sköljmedel och resten vatten, man får prova sig fram!

Vi använde aldrig det i man eller på kroppen, ej heller nära svansroten, just för att inte riskera någon allergisk reaktion.

:) Det är inte så svårt. Jag har för närvarnade 16 hästar i stallet. Det är tävling nästan varje helg och massor med kunder som kommer och kollar på hästar. Jag har glans och flätade svansar på alla hästarna så visst går det åt. :crazy:

:bow: å så fiffigt! jag har aldrig ens reflekterat över att man kunde göra eget pälsglans! Min flaska är snart slut, då skall jag prova ditt recept! det måste spara massor med kronor...
/P

Det spar en hel del faktikt!

Nu när jag bara har 2(snart 3 hästar) så köper jag dock vanligt glansmedel, det går ju inte alls¨åt lika mycket nu!

Men prova gärna och se, ta något sköljmedel som är allergivänligt o luktar gott! Men som tidigare sagt, jag hade bara i svansen, vågade inte prova på kroppen! Men det är ju i svansen det går åt som mest, om man vill ha den tjock o snygg!

Hupp...här är en som blandar själv :cool:

Har provat ett par olika märken, men det som har gett bäst resultat (och håller längst) är faktiskt wella ;).
Blandar i en gammal pälsglansflaska, 3-4 msk balsam och fyller sen upp resten med vatten. MYCKET billigare än och köpa, står alltid en balsamflaska i stallet numera! :D

Om man ska använda sköljmedel eller något annat med parfym tänk på att INTE använda något med äppledoft. För den doften skär sig med hästens narurliga doft.

Jag skulle tvätta min häst inför en tävling ena gången och använde åppleschampo. Med resultat att han luktade apa och jag fick tvätta om honom med ett annat medel för att kunna stå ut brevid honom.

Sv: Blanda eget pälsglans??

Hej (; Jag hade tänk försöka blanda eget pälsglans, men kan man ta vanligt balsam & vatten bara :D

Sv: Blanda eget pälsglans??

Heej :) Hade tänk att testa & blanda eget, så det funkar alltså med balsam & vatten :) :banana:

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
872
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
422
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka